4 januari 2009
Ford Mondeo ECOnetic

Ford Mondeo ECOnetic

Groots en toch heel bescheiden

Autotest | De Ford Mondeo Wagon behoort tot de grootste, ruimste en daarmee meest praktische auto's in z'n klasse. Maar een grote auto heeft in de regel ook een groot verbruik en dat is minder wenselijk. Daarom is de Mondeo er nu ook als extra zuinige "ECOnetic". Is deze milieuvriendelijke variant echt zuiniger? En rijdt de ECOnetic nog even goed als een gewone Mondeo?
 

Aan de buitenkant is vrijwel niet te zien dat het hier om een bijzondere Mondeo gaat. Alleen het "ECOnetic"-logo op de achterzijde verraadt het bescheiden karakter. Daarbij zijn de lamellen van de grille gesloten en is de auto iets verlaagd om de stroomlijn te verbeteren. De ECOnetic staat op speciale banden met een lage rolweerstand.

Alhoewel een auto veel zuiniger kan worden gemaakt door gewicht te besparen (de rijeigenschappen worden als bonus ook nog eens verbeterd), weegt deze ECOnetic geen gram minder dan een gewone Mondeo. Het aantal aanpassingen is zeer gering en technische hoogstandjes, zoals wel door andere merken toegepast, zijn niet aan de ECOnetic besteed. De gedachte dringt zich daarom op dat Ford de zuinige uitvoering ziet als een "verplicht nummer" waar het zich zo makkelijk mogelijk van af wil maken.

Ford Mondeo ECOnetic

Volgens een woordvoerder van Ford is dat echter niet het geval. Ford stelt dat een milieuvriendelijke variant niet duurder mag zijn dan een alledaagse auto. Milieuvriendelijk rijden zou geen opoffering moeten zijn en daarom is ook niet bezuinigd op de standaarduitrusting van de ECOnetic.

De ECOnetic is in één uitrustingsniveau leverbaar en dat laat weinig te wensen over. Wel zijn de optionele meesturende koplampen en bochtverlichting aan te raden; die leveren in het donker een merkbare bijdrage aan de veiligheid.

Ecologisch

Eén voorziening is alleen weggelegd voor de ECOnetic: een schakelindicator. Een bescheiden pijltje bij de toerenteller geeft aan wat het meest economische moment is om de volgende versnelling te kiezen. Een hint om terug te schakelen ontbreekt vreemdgenoeg. Evenals iedere andere Mondeo is de ECOnetic voorzien van een uitgebreide boordcomputer die helpt om een goed inzicht te krijgen in het huidige en gemiddelde verbruik.

Ford Mondeo ECOnetic

Het belangrijkste wapen in de strijd is echter de speciaal aangepaste 2.0 liter TDCi dieselmotor. Deze levert 115 paardenkrachten en dat is fors minder dan de alledaagse uitvoering, die 140 paarden voor de wagen spant. In de praktijk voelt deze eco-motor echter minstens zo sterk als de minder efficiënte variant. Ook de ECOnetic reageert direct op het gaspedaal en accelereert uitstekend. De prestaties zijn nog steeds zoals mag worden verwacht van een auto in deze klasse.

Op papier heeft deze groene variant anderhalve seconde langer nodig voor de sprint van 0 naar 100 km/u. Dat is in de autosport wellicht een onoverkomelijk verschil, maar in het dagelijks gebruik zijn de verschillen nauwelijks merkbaar.

Ford Mondeo ECOnetic

Weggedrag

Daarbij is het rijgedrag even goed als dat van de gewone Mondeo. Zoals eerder genoemd staat de ECOnetic op speciale banden met lage rolweerstand. Het enige effect daarvan is dat op (zeer) slecht wegdek iets meer rolgeluiden hoorbaar zijn. Mede omdat de ECOnetic verlaagd is, is de wegligging uitstekend. Zoals iedere Ford biedt ook de Mondeo een geslaagde combinatie van comfort en sportiviteit, wat garant staat voor het nodige rijplezier.

Ford Mondeo ECOnetic

In de stad wordt dat plezier echter verstoord. De Mondeo mag dan de ruimste auto in z'n klasse zijn, daar staat tegenover dat dit een enorm grote auto is. Ter vergelijking: de Mondeo Wagon is langer dan een Hummer H3! Op krappe binnenwegen is de Mondeo ronduit onhandig. Parkeren is soms zelfs onmogelijk omdat de auto groter is dan menig parkeervak. Dan is deze stationwagon ineens toch minder praktisch.

Verbruik

Volgens Ford verbruikt de Mondeo Wagon dankzij alle aanpassingen 5,2 liter dieselolie per 100 km (uitstoot: 139 gram CO2 per kilometer). Het daadwerkelijke verbruik is echter sterk afhankelijk van de rijstijl en het traject.

Ford Mondeo ECOnetic

In de stad heeft de ECOnetic geen enkel voordeel van alle verbeteringen. Hier zijn alleen auto's met stop/start-systeem (automatisch de motor afzetten bij een verkeerslicht en weer starten bij wegrijden), regeneratie van energie (bij uitrollen of remmen de energie die normaalgesproken verloren zou zijn gegaan omzetten in elektriciteit) of hybrideauto's in het voordeel. In stadsverkeer verbruikt de Mondeo ECOnetic diesel zo'n 8 liter per 100 km en dat is geen druppel zuiniger dan met een gewone Mondeo.

Deze ECOnetic vraagt om lange afstanden. Om een realistisch beeld te krijgen is een testroute uitgezet met daarin stadsverkeer, snelweg en binnenwegen. Eerst is gewoon gereden. Dat wil zeggen: met de verkeersstroom mee, waarbij instructies van de schakelhulp strikt zijn opgevolgd. Na zo'n 200 km laat de boordcomputer een gemiddelde van 5,2 liter per 100 km noteren en dat is, zonder enige moeite, exact wat Ford belooft!

Ford Mondeo ECOnetic

Om te testen wat het minimumverbruik is, is de rijstijl voor de terugweg radicaal aangepast. Dat wil zeggen: ver vooruit kijken, anticiperen op het verkeer en zo hard mogelijk door de bochten om niet onnodig te hoeven remmen. De snelheid bedroeg maximaal 100 km/u. Het resultaat: 3,8 liter per 100 km. Zo kan deze grootse Mondeo toch een heel bescheiden karakter tonen!

Conclusie

Maakt Ford de beloften waar? Is de Mondeo ECOnetic daadwerkelijk zuiniger dan een gewone uitvoering? En rijdt de ECOnetic even goed als een gewone Mondeo? Om met dat laatste te beginnen: de Mondeo ECOnetic heeft net zo'n goed weggedrag als een alledaagse Mondeo.

Het verbruik is echter sterk afhankelijk van de rijstijl en route. Omdat Ford heeft gekozen voor beperkte en vooral eenvoudige aanpassingen, is de ECOnetic alleen zuiniger op de lange afstand. In de stad hebben alle verbeteringen geen enkel effect. Op de snelweg blijft de Mondeo een grootse kilometervreter, maar nu met een uiterst bescheiden verbruik.

plus
  • Zeer ruim
  • Uitstekende wegligging
  • Prima prestaties, laag verbruik
min
  • Onhandig groot
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!