9 december 2008
Volkswagen Scirocco

Volkswagen Scirocco

Scheurijzer

Autotest | Hij is terug van weggeweest! Jaren lang was de Scirocco het sportieve icoon van Volkswagen. Trotse eigenaren hielden al die tijd angstvallig vast aan hun teerbeminde Scirocco en wilden niets anders. Fans konden niet wachten op een nieuwe, sportieve Volkswagen. En nu is het scheurijzer van weleer terug! Rijdt de nieuwe Scirocco zo sportief als het uiterlijk doet vermoeden?
 

Opgestoken duimen in de file. Passagiers die hun nek bijna verdraaien om de Scirocco te kunnen bewonderen. Golf-rijders die kilometers lang in de buurt van de Scirocco blijven rijden alsof het de heilige graal is. Kortom: het is gelukt. De Scirocco is bedoeld als de Volkswagen voor uitgesproken levensgenieters en de auto krijgt alle bewonderende blikken die daar bijhoren.

Net als de voorganger is de Scirocco een auto zoals alleen Volkswagen die kan maken. Een Japanse sportwagen is technisch zeer geavanceerd, maar heeft niet de persoonlijkheid of de uitstraling van een Europeaan. Een Italiaanse of Engelse sportwagen heeft volop charisma, maar laat te wensen over als het gaat om degelijkheid. De Scirocco biedt een unieke mengvorm van Duitse degelijkheid en een sportief karakter.

Volkswagen Scirocco

De Scirocco valt op, dat mag duidelijk zijn, gezien de overweldigende aandacht van omstanders. Tegelijkertijd is deze auto niet zo schreeuwerig dat het negatieve reacties oproept. Het is als een verschil tussen een gespierde atleet en een bodybuilder: bij de eerste zijn vorm en functie in balans, bij de tweede telt alleen nog het uiterlijk.

Schoonheidsfoutjes

Toch ging op bepaalde punten vorm wel degelijk voor functie bij de Scirocco. Zo ziet de achterpartij er breed en gespierd uit, maar is de auto bij de wielkasten ruim 20 cm (!) breder dan bij de achterruit. Dat maakt achteruit inparkeren uiterst verradelijk. Zoals de meeste coupés is ook de Scirocco lastig te overzien in het verkeer. Even snel van rijstrook wisselen is niet zo makkelijk als met andere auto's.

Toch horen dergelijke "schoonheidsfoutjes" bij een auto als deze. Het dashboard is vrijwel ongewijzigd overgenomen van andere Volkswagens en het aantal "gadgets" is gering gezien de prijs van de Scirocco. Alleen het stuurwiel met afgeplatte onderkant is echt anders.

Volkswagen Scirocco

Maar dankzij de diepe zit en de kleine zijruitjes geeft deze Scirocco toch het exclusieve, geborgen gevoel dat bij een coupé hoort. Dankzij de spannende presentatie is dit zelfs een auto die nog voordat er een meter is gereden een bevoorrecht gevoel geeft.

De ruimte voorin is prima, ook voor lange bestuurders. De zittingen zijn lang, waardoor de onderbenen goed ondersteund worden. Wie juist kleiner van stuk is heeft te veel ondersteuning en kan de knieën daarom nog nauwelijks buigen om bij de pedalen te komen. De ruimte op de achterbank is, zoals bij vrijwel iedere coupé, matig. Volwassenen houden het hier op een korte rit best uit, maar eigenlijk is dit het domein van kinderen.

De bagageruimte is riant te noemen voor een coupé. Bovendien kan de achterbank eenvoudig worden opgeklapt waarna de Scirocco zelfs als ruim en praktisch is te omschrijven.

Volkswagen Scirocco

Comfort

Technisch gezien is de Scirocco een Golf GTI in een zeer gestroomlijnd sporttenue. Dat zorgt ervoor dat de Scirocco twee gezichten heeft: wanneer kalm wordt gereden is de auto even comfortabel en vroom als een Golf. Wanneer alle remmen los mogen, is de belevenis nog intenser dan met een Golf GTI.

Volkswagen Scirocco

Dit karakter is in de eerste plaats te danken aan de bijzondere krachtbron. De testauto is uitgevoerd met een 1.4 liter "TSI" motor. Deze is bij een normale rijstijl opmerkelijk zuinig, en levert bij een sportieve rijstijl juist prima prestaties. Ondanks de relatief kleine motorinhoud heeft de Scirocco 1.4 een diep, roffelend motorgeluid.

Wanneer kalm wordt gereden, is de Scirocco comfortabel en stil. Bovendien is de auto niet opdringerig of agressief, zodat het geen bovenmenselijke zelfbeheersing vraagt om kalm met deze flamboyante VW te rijden. Deze extraverte Volkswagen leent zich net zo goed voor het afleggen van lange afstanden als de bravere modellen.

Prestaties

Wie het gas resoluut tot de vloer intrapt, wordt allerminst teleurgesteld. Rond de 5.000 toeren per minuut komt het volledige vermogen van 160 pk / 240 Nm los. Dan schiet de Scirocco er vastberaden vandoor en blijft de naald van de snelheidsmeter gretig klimmen. Ook deze lichtst gemotoriseerde Scirocco is nu juist levendig, gretig, bijterig en ronduit venijnig! Tegelijkertijd is de auto niet zo snel dat het een gevaar voor het rijbewijs vormt.

De zesversnellingsbak schakelt vlot en trefzeker. Wanneer het gas wordt losgelaten, klinkt een fluit van de turbo die aanmoedigt om het in de volgende versnelling nog eens dunnetjes over te doen.

Volkswagen Scirocco

Wegligging

Ongeacht de rijstijl is het weggedrag altijd voorbeeldig. De Scirocco is niet bijzonder hard geveerd en kan zich daarom gedragen als een comfortabele, dagelijks bruikbare reisauto. Ook verkeersdrempels vormen geen probleem voor deze sportieveling.

Maar ... de Scirocco wordt natuurlijk gekocht voor het rijplezier. Zodra de bochten vlotter worden gestuurd, komt de Scirocco merkbaar tot leven. De besturing is niet bijzonder direct of scherp, maar de wegligging is subliem.

Tijdens wilde slaloms of (veel) te hard ingestuurde bochten blijft de Scirocco rustig en controleerbaar. Zelfs op slecht wegdek blijft de auto perfect bestuurbaar. Het elektronische vangnet hoeft daarom hoogst zelden in te grijpen. Bovendien staat het iets wielspin toe, wat de belevenis nog spannender maakt.

Dit mag technisch gezien dan een Golf GTI zijn, de ervaring is nog intenser. Dit is een heerlijk scheurijzer!

Volkswagen Scirocco

Conclusie

Is de Volkswagen Scirocco zo sportief als hij er uitziet? Ja en nee. In tegenstelling tot concurrerende coupés heeft de Scirocco een iets minder puur karakter, maar daarmee is de auto wel bruikbaarder als dagelijks vervoer. Wanneer kalm wordt gereden, is de Scirocco een comfortabele en vooral zuinige auto. De ruimte voorin is prima, de bagageruimte is royaal voor een coupé en de afwerking smetteloos. De uitrustig is karig, gezien de forse prijs van de auto.

Wanneer sportief wordt gereden, laat ook de Scirocco zich van de sportieve kant zien. De relatief kleine 1.4-liter TSI motor levert uitstekende prestaties en maakt van de Scirocco een ronduit spannende auto. Het weggedrag is levendig en alert; precies zoals het hoort bij een scheurijzer als dit.

plus
  • Snel en toch zuinig
  • Sublieme wegligging
  • Degelijk en toch leuk
min
  • Onoverzichtelijk
  • Besturing mag scherper
  • Alleen compleet met (kostbare) opties
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!