27 november 2008
Fiat Qubo

Fiat Qubo

Op maat

Autotest | U kent ze wel: van die vierkante doosjes die hele gezinnen tegen een bodemprijs van A naar B vervoeren. In het jargon heten deze auto's "ludospaces". De meest bekende exemplaren zijn de Renault Kangoo en Citroën Berlingo. Fiat denkt het echter beter te kunnen. De Fiat Qubo is even vierkant en praktisch als de tegenstrevers, maar een maatje kleiner. Daardoor is de Fiat wendbaarder en nog vriendelijker voor de portemonnee.
 

Het type auto dat nu met een mooie marketingterm "ludospace" heet, is het leven ooit begonnen als bedrijfswagen. Menigeen gebruikte de bestelauto van het bedrijf buiten kantooruren als praktische auto voor het gezin. Al snel speelden autofabrikanten hier op in en kwamen met speciale varianten met vier zitplaatsen en extra luxe.

Ook de Fiat Qubo is het leven begonnen als bedrijfsauto. Al enige tijd heeft Fiat Professional, zoals de bedrijfswagentak officieel heet, de "Fiorino" in het programma. Die auto onderscheidt zich van andere bestelauto's met compacte buitenmaten. De Fiorino is daarom in de stad wendbaarder en, ondanks een iets verminderde binnenruimte, toch praktischer. Bovendien: bij een auto die een maatje kleiner is, hoort een dito prijskaartje.

Fiat Qubo

Ruimtewonder

Nu is dat iets kleinere, iets voordeligere ruimtewonder ook beschikbaar als slimme gezinsauto. De Qubo is zo'n 30 cm korter dan de meeste concurrenten, maar voelt binnenin minstens zo ruim. Net als bij de tegenstrevers is de ruimte voorin overweldigend.

Maar de Qubo is merkbaar eenvoudiger van opzet. Dit is geen rijdende trukendoos die bol staat van de bergvakken en ruimtebesparende vondsten. Alhoewel de hoofdruimte enorm is, voorziet Fiat de Qubo niet van een bergvak boven de voorruit.

Ook uitklapbare tafeltjes, uitneembare winkelwagentjes, geïntegreerde surfplankhouders of ander moois is niet aan de Qubo besteed. Dat komt omdat Fiat kiest voor eenvoud: de Qubo biedt zo veel mogelijk ruimte tegen een zo laag mogelijke prijs. De opzet van het dashboard is daarom eenvoudig, maar degelijk. De gebruikte materialen zijn sober, maar duurzaam.

Fiat Qubo

Achterin

Wel heel bijzonder zijn de twee (!) schuifdeuren en dat is een groot pluspunt met kinderen. In krappe parkeerplaatsen bestaat nooit het risico dat ze de achterdeuren te enthousiast opengooien en andere auto's beschadigen. Wel kiest Fiat voor een elementaire constructie, waarbij het mechaniek niet geheel is weggebouwd. Het is daarom oppassen met tere en wellicht iets te nieuwsgierige kinderhandjes.

Achterin biedt de Qubo volop hoofd- en beenruimte, meer zelfs dan menig MPV! Om de auto een fraai uiterlijk mee te geven, lopen de zijruiten nadrukkelijk omhoog. Voor kleine kinderen op de achterbank zitten de zijruiten zo hoog dat ze zelfs nauwelijks naar buiten kunnen kijken. Bovendien maken de kleine zijruiten de Qubo minder overzichtelijk voor de bestuurder tijdens manoeuvreren.

Standaard biedt de Qubo al een forse bagageruimte. Gezien de buitenmaten is de bagageruimte zelfs onwaarschijnlijk groot! Dankzij de kubusvorm is de binnenruimte van de Qubo tot de laatste kubieke centimeter nuttig te gebruiken. In tegenstelling tot de bedrijfsauto kent de Qubo een traditionele achterklep die naar boven toe scharniert. Voor lange mensen opent de klep niet ver genoeg, zodat zij altijd moeten bukken om de bagageruimte te bereiken.

Fiat Qubo

De laadvloer ligt opmerkelijk laag, wat in- en uitladen eenvoudig maakt. Logischerwijs zorgt een lage laadvloer er ook voor dat de afstand tot het dak groter is en de Qubo dus ook hoge vrachtjes (fiets, niet ingeklapte kinderwagen, etc.) slikt.

Fiat Qubo

Het nadeel van de lage laadvloer is dat de achterbank van de Qubo niet in de vloer kan verzinken, zoals bij luxe MPV's. Wanneer extra laadruimte nodig is, moeten de beide achterstoelen worden opgeklapt en eventueel uitgenomen. De achterstoelen zijn erg zwaar en bovendien lastig terug te plaatsen. Met verwijderde achterbank meet de bagageruimte 2.500 liter en dat is meer dan menig stationcar biedt.

Tijdens de testperiode wist menigeen de dienstdoende redacteur te vinden. Zonder enig probleem wist de Qubo een boekenkast van 226 cm hoog te vervoeren. De bouwmarkt was bijna een tweede thuishaven voor de Qubo. Ook vijf personen werden, met bagage, probleemloos en comfortabel naar Schiphol gebracht.

Fiat Qubo

Rijeigenschappen

Het zal geen verrassing zijn dat dit economische lastdier is voorzien van een eenvoudige motor. Vooralsnog is de Qubo alleen leverbaar met een 1.4 liter benzinemotor, in een later stadium volgt ook een diesel. De benzinemotor gebruikt iets verouderde techniek omwille van de lage aanschafprijs. Maar door de eenvoudige techniek ligt het verbruik relatief hoog.

Bovendien zijn de prestaties matig. De "Qubo 1.4 8v" levert 63 pk / 118 Nm en dat is precies voldoende om mee te komen met het overige verkeer. Wanneer het vlotter moet, is het nodig plankgas te geven en daarom is het in de praktijk nauwelijks mogelijk het beloofde verbruik van 1 op 14,3 te halen. Bovendien moet de motor hard werken om te presteren en daarom is de Qubo minder stil (doch niet onacceptabel luid). Soms is de eerste versnelling wat lastig in te leggen, maar dat is volgens Fiat exemplarisch voor de testauto.

Weggedrag

De wegligging is weinig opwindend. Opnieuw streeft Fiat er niet naar de meest geavanceerde of spannende auto in z'n klasse te bieden. Ook hier draait alles om eenvoud. De wegligging is vooral veilig. Als een bocht een keer iets te overmoedig is ingestuurd, reageert de Qubo goedmoedig en vergevingsgezind. De remmen zijn goed op hun taak berekend, ook bij volle belading.

Toch is het weggedrag het punt waarop de Qubo zich echt weet te onderscheiden. In de praktijk voelt de Qubo daadwerkelijk een maatje kleiner dan de concurrenten. De Qubo laat zich daarom even gemakkelijk door de druk verkeer sturen als een klein stadsautootje.

Fiat Qubo

Conclusie

Er valt heel wat aan te merken op de Fiat Qubo. Het koetswerk is door de kleine zijruiten onoverzichtelijk. De prestaties zijn matig en de auto schakelt soms wat moeizaam. In tegenstelling tot de concurrentie biedt de Qubo geen veelheid aan bakjes, vakjes, klaptafeltjes of andere slimme constructies.

Maar gezien de prijs is de Qubo wel degelijk een slimme keuze en worden bovengenoemde punten snel vergeten. Bij de Qubo draait alles om eenvoud en praktische mogelijkheden. De Qubo biedt gezien de buitenmaten verbluffend veel binnenruimte. Dankzij die compacte buitenmaten is de Qubo bovendien beter handelbaar in de stad en makkelijker te parkeren. De prijs/prestatie verhouding is zelfs ongekend scherp voor zo'n ruime familieauto. Kortom: de Fiat Qubo is voor menig gezin op maat gemaakt!

plus
  • Zeer ruim
  • Nette prijs
  • Wendbaar als een kleine auto
min
  • Onoverzichtelijk
  • Matige prestaties
  • Buitenspiegels onvoldoende verstelbaar
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!