15 november 2008
Renault Megane (2009 - 2015)

Renault Megane (2009 - 2015)

Doe maar gewoon ...

Autotest | "Alles waar 'te' voor staat is niet goed", zo luidt een oude volkswijsheid. Een nieuwe auto moet ruim en praktisch zijn, maar niet te groot of onhandelbaar. De prestaties moeten goed zijn, maar het verbruik niet te hoog. Rijplezier is belangrijk, maar veiligheid is een niet te vergeten aspect. De nieuwe Renault Megane belooft de perfecte mix tussen emotie en verstand. Stelt de nieuwe Megane teleur of tevreden?
 

Nog zo'n gezegde: "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg". Renault was die oude Hollandse volkswijsheid vergeten bij het tekenen van de vorige Megane. De auto moest zich onderscheiden van de massa en daarom kwam Renault met een gewaagd ontwerp. Het gevolg: de ene helft van het publiek viel er voor, de andere reed met een grote boog om de Renault-dealers heen.

Om dat laatste te voorkomen is nu voor een "liefde op het eerste gezicht"-ontwerp gekozen, zoals de vormgevers het liefkozend omschrijven. De Megane is zo getekend dat buitenstaanders zich meteen aangetrokken zouden voelen tot de auto. Wel speelt de kleur een belangrijke rol. Alle lijnen concentreren zich op de koplampen en wanneer de lijnen wegvallen door een donkere kleur, ziet deze derde Megane er ineens onevenwichtig of zelfs vreemdsoortig uit.

Renault Megane (2009 - 2015)

Interieur

Binnenin biedt de Megane wederom een geslaagde mix van gezond verstand en Franse flair. Wie zich niet prettig voelt in het haast steriele interieur van een Duitse auto, zal zich juist heerlijk voelen in de warme, stijlvolle cockpit van de Megane. Desgewenst is deze uit te voeren in lichte tinten (alleen "Privilège"-uitvoering), waarmee dit een heerlijke werkplek is.

De ruimte voorin is prima. De ruimte op de achterbank is matig voor een auto van deze omvang. Bovendien is er nauwelijks ruimte onder de voorstoelen om de voeten neer te zetten, waardoor de achterpassagiers welhaast gedwongen zijn om zijwaarts te zitten.

Renault Megane (2009 - 2015)

Zoals inmiddels gebruikelijk in dit segment zijn de gebruikte materialen veel verfijnder dan enkele jaren geleden nog gangbaar was. Ook Renault zet op het gebied van de afwerkingskwaliteit een grote stap vooruit, waarmee de Megane III onmiskenbaar tot de recentste generatie middenklassers behoort.

Uitrusting

Zoals het hoort in een nieuwe auto kent ook de Megane de nodige vernieuwingen. Bij introductie zijn twee navigatiesystemen leverbaar: één gebaseerd op CD-ROM en één met DVD. In april 2009 volgt "Navigation for All", dat in samenwerking met TomTom is ontwikkeld en slechts 500 euro kost.

Renault Megane (2009 - 2015)

De airconditioning doet z'n werk in de "soft"-stand stil en onopvallend. In de "fast"-modus kan juist een ware poolwind uit de luchtopeningen stromen om het interieur zo snel mogelijk te koelen.

De snelheidsmeter is digitaal uitgevoerd, zodat deze makkelijk en snel afleesbaar is. Wanneer een maximumsnelheid is ingesteld, licht de rand van de snelheidsmeter groen op zolang de maximumsnelheid niet wordt overschreden. Wanneer de maximumsnelheid wordt overschreden, licht de rand rood op.

Renault Megane (2009 - 2015)

Een schakelhulp stimuleert de bestuurder om zuinig te rijden. Optioneel is de Megane 3 te voorzien van een automatisch bediende parkeerrem. Deze reageert zo snel dat dit niet storend werkt maar daadwerkelijk extra gemak biedt.

Een leuk detail: bovenop de (verplaatsbare) asbak is een uitsparing gemaakt waarin precies een mini-notitieblokje past. Renault noemt zelf de sleutelvrije toegang ("Renault Hands Free card") als noviteit, maar dit is inmiddels gangbaar op meer auto's in dit segment (en zelfs in kleinere auto's!).

Renault Megane (2009 - 2015)

Optioneel is een audiosysteem leverbaar dat is ontwikkeld in samenwerking met "Arkamys". Volgens de brochure produceert dit een "unieke 3d ervaring", want dankzij de tussenkomst van een computer zou het lijken alsof de auto over veel meer luidsprekers beschikt dan er daadwerkelijk zijn. Daarmee zou ieder instrument een unieke, aanwijsbare plaats in het geluidsbeeld krijgen. Het beloofde "3d effect" is in de praktijk minimaal, maar het Arkamys-systeem klinkt wel heel lekker (beheerste, krachtige en evenwichtige klank) en is absoluut een aanrader.

Motoren

Voor de test van deze degelijke Megane is ook gekozen voor een verstandige motor. Geheel nieuw voor de Megane III is de 1.9 liter dieselmotor met 130 pk / 300 Nm. Deze biedt een geslaagde mix van plezier en verstand. De "130 dCi" zet prima prestaties neer en is wanneer nodig behoorlijk snel. De dieselmotor doet z'n werk in alle rust, maar is zeker niet onhoorbaar. Tegelijkertijd heeft de krachtbron niet zo'n overmacht dat de auto een speelbal van de motor wordt.

Renault Megane (2009 - 2015)

Bij nette prestaties hoort een net verbruik: Renault belooft een verbruik van 5,1 liter per 100 km. Op een veeleisend traject (veel bergen en uitdagende, kronkelige binnenwegen) kwam het verbruik uit op een keurige 5,4 liter diesel per 100 km.

Weggedrag

Het lage verbruik is in de eerste plaats te danken aan gewichtsbesparing. Alhoewel de nieuwe Megane groter is dan de voorganger (9 cm langer, 6 cm breder), is de auto toch lichter. Samen met een sterk verbeterd onderstel geeft dat ook een prima wegligging.

De stuurbekrachtiging is geheel elektrisch, wat de auto opnieuw zuiniger maakt (een mechanische stuurbekrachtiging is altijd "aan" en vraagt daarom altijd energie). De besturing voelt kunstmatig aan, maar dat is in dit geval een compliment: dankzij deze nieuwe techniek stuurt en communiceert de nieuwe Megane beter dan de traditionele voorganger.

Het gehele onderstel is er op afgestemd stuurfouten te voorkomen en wanneer nodig te herstellen. Alhoewel de Megane in staat is tot zinderend hoge bochtsnelheden, is dit zeker geen uitdagende auto. De nadruk ligt altijd op veiligheid. Daarom is de Megane ook voorzien van een opmerkelijk sterke set remmen. Dus de nieuwe Renault Megane: doe maar gewoon!

Renault Megane (2009 - 2015)

Conclusie

Stelt de derde generatie van de Renault Megane teleur of tevreden? Dat ligt geheel aan de wens van de koper. Wie op zoek is naar de spannendste of meest zinnenprikkelende auto op de markt zal teleurgesteld zijn in de nieuwe Megane. De auto is niet zo radicaal als de voorganger en richt zich op een veel breder publiek.

De Megane weet zich te onderscheiden van de concurrentie door een modern uiterlijk met een onmiskenbare Franse flair. De uitrusting is modern en op punten zelfs vernieuwend. De nieuwe 130 dCi dieselmotor presteert prima en is tegelijkertijd zuinig. Het weggedrag is voorbeeldig en vooral heel veilig. Wie dat aanspreekt zal meer dan tevreden zijn over de nieuwe Megane.

plus
  • Innovatieve techniek
  • Sterke, zuinige 130 dCi motor
  • Zeer veilig (zowel voorkomen van ongelukken als crashbestendigheid)
min
  • Matige ruimte achterin
  • Slecht zicht naar achteren
  • Iets minder stil dan de concurrentie
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!