13 oktober 2008
Alfa Romeo MiTo

Alfa Romeo MiTo

Ik ben leuk!

Autotest | Biedt zich aan: jong, slank, sportief type van Italiaanse komaf. Mijn hobby's zijn: uitgaan, sporten en simpelweg genieten van het leven. Ik zoek een sportieve partner om er dagelijks op uit te gaan en vooral heel veel plezier te maken. Kinderen geen bezwaar. Uiteindelijk ben ik op zoek naar een vaste relatie, maar eerst een tijdje leasen mag ook.
 

Leuk dat je interesse in mij toont! Laat ik mij aan je voorstellen. Mijn volledige naam is "Alfa Romeo MiTo", maar jij mag mij kortweg "MiTo" noemen. Mijn achternaam wijst op mijn geboorteplaats: ik ben getekend in Milaan en geboren in Turijn.

Dat verklaart ook mijn karakter. Als echte Italiaan speelt uiterlijk voor mij een belangrijke rol. Ik wil iedereen op alle mogelijke manieren charmeren. Mijn schepper heeft net zo veel aandacht geschonken aan mijn design, als dat van mijn grotere broers en zussen.

Alfa Romeo MiTo

Ook ben ik van dezelfde materialen gemaakt, zodat ik een waardigere uitstraling heb dan andere kleintjes van andere families. Wel heb ik gehoord dat mijn afwerkingskwaliteit (rammeltjes, plastic met motief in plaats van echt carbon, etc.) op sommige punten te wensen over laat.

Op stap

Wanneer je met mij op stap gaat, beloof ik een ervaring die je niet snel meer zal vergeten. Van pure opwinding slaan mijn meters uit en knipperen mijn lampen voor iedere rit, want ik heb altijd zin in een pleziertje. Ik heb ruimte voor twee volwassenen en twee kinderen.

Zoals ik eerder al aangaf is uiterlijk alles voor mij en dat gaat soms ten koste van praktische mogelijkheden. Mijn bagageruimte is beperkt en bovendien lastig bereikbaar door een enorme tildrempel. Zelf zie ik dat niet als een nadeel maar slechts als een "schoonheidsfoutje", want om mij heen hoor ik dat ik een "lekker kontje" heb (alhoewel ik dat natuurlijk nooit van mijzelf zal zeggen).

Ik ben jong en modern, dus biedt ik cruisecontrol, een audiosysteem met MP3 en bediening op het stuurwiel en een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem. Optioneel kan ik via Bluetooth met je telefoon samenwerken. Dankzij die uitgebreide uitrusting heb ik misschien de uitstraling van een kleintje, maar ik ben ook een volwaardige partner voor je als je voorheen een grotere auto had.

Alfa Romeo MiTo

DNA

Mijn kloppend hart is een 1.4 liter motor met een bijzonder DNA. Niets menselijks is mij vreemd, maar bij mij staat D.N.A. voor "dynamisch", "normaal" en "all weather". Met een druk op de knop pas ik mij aan jouw stemming aan.

Normaalgesproken ben ik vlot, maar terughoudend. Ik laat mij makkelijk en licht sturen. Als je iets verkeerd doet, help ik je uit de problemen. Dankzij mijn compacte afmetingen laat ik mij gemakkelijk door de stad sturen. Als je kalm met mij doet ben ik geen grote drinker: ik leg gemiddeld 15,3 kilometer voor je af op een liter benzine.

Alfa Romeo MiTo

Mijn Italiaanse charme is te danken aan een combinatie van veel metaal en weinig glas. Daarom ben ik helaas zeer slecht te overzien. Wisselen van rijstrook is lastig en je moet heel goed over je schouder kijken (alleen mijn linker buitenspiegel heeft een anti-dodehoek voorziening).

Parkeren is ondanks mijn compacte afmetingen een probleem. Door mijn verradelijk brede wielkasten, brede B en C stijlen en kleine achterruit is lastig in te schatten hoe groot ik ben. Maar dat komt vooral omdat ik dat niet wil! Ik wil met je op stap!

Alfa Romeo MiTo

MiTo laat de tanden zien

Wil je spelen? Kies dan voor mijn dynamische DNA en ik laat mijn tanden zien. Dan verander ik op slag in een uitdagend type. Mijn karakter wordt directer en ik volg al je commando's gretig op. Ik stuur zwaarder en reageer heel direct op het gas. Dankzij een turbo levert mijn relatief kleine motor toch 155 pk en daarmee ben ik serieus snel. Althans, dat vertellen ze mij.

Bovendien heb ik een technisch foefje dat de pret nog veel verder verhoogd: Q2. Hiermee doe ik dankzij een computer alsof ik een "sperdifferentieel" op de voorwielen heb. Weet je niet wat dat is? Geen probleem: je merkt het vanzelf. Ik kan namelijk veel harder een bocht door dan menig andere auto, zonder slippen of neiging om rechtuit te glijden.

Alfa Romeo MiTo

Heb je eenmaal kennis gemaakt met mijn dynamische kant, dan is de kans groot dat je nooit meer anders wil. Ik ben zeer uitdagend en het vraagt een bijna bovenmenselijke zelfbeheersing om de verleiding te weerstaan iedere bocht samen met mij tot een feest te maken. Sommigen noemen mij daarom te uitbundig en opdringerig, maar jij toch niet?

Concurrentie

Dingen er nog andere auto's naar jouw hand? Dan zijn dat waarschijnlijk de MINI Cooper en Opel Corsa OPC. Mijn karakter echter wordt meer bepaald door de computer, waardoor sommigen mijn gedrag als kunstmatig omschrijven. Aan die zuurpruimen wil ik dan wel vertellen dat mijn computer mij ook heel veilig maakt. Wanneer jij jezelf een keer overschat, zal ik altijd proberen je uit de narigheid te halen en te houden.

De Mini en Opel OPC zijn in de rechte lijn nog sneller dan ik, maar vragen daar een stevige prijs voor. Met name de MINI loopt door z'n succes behoorlijk naast z'n schoenen, terwijl ik de jouwe ben voor een heel bescheiden prijs. Bovendien ben ik (voorlopig) exclusiever en haal je met mij een echte Italiaan in huis.

Nu weet je alles van mij. Ik ben benieuwd om van jou te horen.

Groetjes, Alfa MiTo

Alfa Romeo MiTo

Conclusie

Een contactadvertentie in plaats van een autotest? Ja, want de Alfa Romeo MiTo heeft een uitgesproken karakter en daarom is het zaak om zorgvuldig naar een geschikte partner te zoeken. De Alfa Romeo MiTo is niet bedoeld als het meest degelijke vervoermiddel van A naar B of de meest praktische kleine auto.

Bovendien valt er heel wat aan te merken op de MiTo. Het uitgesproken karakter zal lang niet iedereen aanspreken en de DNA-computer geeft een zeer kunstmatig en soms zelfs onvoorspelbaar gevoel. De auto is (zeer) onoverzichtelijk en vermoeiend op de lange afstand. De stoelen hebben een onprettige, harde rand onderaan de rugleuning. De gordels zijn niet in hoogte verstelbaar. Ondanks alle fraaie vormen en patronen, heeft het interieur een hoog plastic-gehalte.

Maar voor een grote groep kopers zal dat allemaal voor lief nemen of zelfs op slag vergeten. Want de Alfa Romeo MiTo heeft een innemende en vooral vermakelijke charme die niet veel andere compacte auto's bieden.

plus
  • Nette prijs
  • Heel veel rijplezier
  • Bijzondere vormgeving
min
  • Onoverzichtelijk
  • Vermoeiend op lange afstand
  • Kunstmatig en opdringerig gevoel door computer
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!