12 oktober 2008
Ford Fiesta

Ford Fiesta

Feestbeest wordt volwassen

Rij-impressie | De nieuwe Ford Fiesta is een prima auto. Tijdens een eerdere test was het al een feest om met deze dynamische en compacte Ford door de stad te mogen sturen. Maar dat is niet waar de Fiesta het sterkst in is. In vergelijking met andere kleintjes heeft de Fiesta een zeer volwassen karakter. Bovendien is de Fiesta beschikbaar met een dieselmotor én zeer luxueuze uitrusting, zodat dit kleintje zich ook leent voor zakelijk gebruik. Kortom: het feestbeest wordt volwassen.
 

"Fiesta" betekent "feest" en die naam is goed gekozen. Al vanaf het eerste moment weet de auto de inzittenden een goed gevoel te geven. Dat begint zelfs al voor het instappen, want de originele vormgeving stemt meteen positief. Ford heeft niet krampachtig vastgehouden aan de stijl van de vorige Fiesta, maar heeft het aangedurfd om met een fris, nieuw ontwerp te komen.

Wel blijft de nieuwe Fiesta trouw aan het "Kinetic"-design, dat eerder is toegepast op de Mondeo en S-Max. Omdat de Fiesta beduidend kleiner is, komt het lijnenspel beter tot z'n recht. Iedere lijn is krachtig aangezet en loopt daarna harmonieus over in een volgende vorm. Zelfs de eenvoudigste uitvoering is voorzien van bumpers en deurhendels in de lakkleur, waardoor de Fiesta er vanaf het instapmodel al goed uitziet.

Ford Fiesta

Ghia

De testauto is bepaald geen instapmodel! Dit is de chique "Ghia"-uitvoering. Bovendien is de testauto uitgevoerd in de bijzondere kleur genaamd "Spa", waardoor deze veel chiquer oogt dan de eerder geteste "Titanium" in hard groen ("Squeeze"). Voor de gelegenheid is ook het interieur uitgevoerd in lichte kleuren en dat zorgt voor een fraai geheel.

Ford heeft de opzet van het dashboard afgekeken van de mobiele telefoon. De indeling van de knoppen, inclusief "pijltjestoetsen", is zelfs rechtstreeks overgenomen van een populair Nokia-toestel.

Ford Fiesta

De fraaie vormgeving gaat niet ten koste van de functie. Het interieur is ruim opgezet en doet nauwelijks onder voor dat van de grotere Focus! Alleen de bewegingsruimte rondom de voorstoelen is beduidend minder.

De ruimte op de achterbank is prima, maar de uitsparing in de rugleuning van de voorstoelen eindigt iets te laag, waardoor volwassenen toch met de kniëen tegen de voorstoel drukken. De bagageruimte kent een tildrempel die het laden en lossen iets bemoeilijkt.

Gewichtsbesparing

Onder al het uiterlijk vertoon gaat ook technische vernieuwing schuil. De nieuwe Fiesta is groter dan de vorige, maar weegt toch ruim 40 kg minder. Op alle punten is gewicht bespaard. Zelfs de details als de wieldoppen zijn onder handen genomen, want vele grammetjes samen leveren in totaal een besparing van de nodige kilo's op.

Ford Fiesta

En die besparing is zinvoller dan het lijkt. Ten eerste komt het de wegligging ten goede. Het is makkelijker een licht object van richting te laten veranderen, dan een zwaar object. Ook is het eenvoudiger om een lichtgewicht auto te laten remmen, dan een zware auto. Mede dankzij het geringe gewicht behoort de Fiesta tot de best sturende auto's in z'n klasse! Bovendien weet Ford als geen ander een balans te vinden tussen comfort en sportiviteit. Het onderstel is niet te hard, niet te zacht, maar precies goed.

Ford Fiesta

Toch is de Fiesta diesel zeker geen speels, lichtvoetig stadsautootje. Het uitstekende weggedrag is vooral bedoeld om de auto heel veilig te maken. Een uitwijkmanoeuvre moet immers niet op het dak in een greppel eindigen. Daarbij zorgt het sublieme weggedrag ervoor dat de Fiesta alles net even makkelijker doet dan andere compacte auto's, wat onbewust een beter gevoel over de hele auto geeft. De Fiesta is klein, maar biedt in veel aspecten de rust en het comfort van een grotere auto.

Diesel

Mede daarom richt Ford zich met de Fiesta ook op de zakelijke markt. Voor de echte kilometervreter is de Fiesta leverbaar met een 1.6 liter viercilinder dieselmotor. Die is goed voor 90 pk / 204 Nm, dankzij het geringe gewicht van de auto voelt het echter alsof de motor sterker is dan dat.

Ford Fiesta

Al bij lage toeren is veel vermogen beschikbaar en daarom reageert de Fiesta uiterst gretig op het gaspedaal (de auto voelt zelfs sneller dan de eerder geteste Fiesta 1.6 benzine!). Net zo makkelijk laat de Fiesta diesel zich schakellui rijden; in de derde versnelling kan de snelheid afzakken tot 30 km/u en dan nog weet de auto moeiteloos te accelereren!

Toch is de dieselmotor niet foutloos. Op de snelweg maakt de TDCI krachtbron juist relatief veel toeren. 110 km/u betekent 2.500 toeren per minuut en dat is veel in vergelijking met andere dieselmotoren. Een langere vijfde versnelling, of het toevoegen van een zesde versnelling, zou dit probleem eenvoudig oplossen. Bovendien zou de Fiesta stiller en zuiniger kunnen met een langere hoogste versnelling.

Desondanks blijft het verbruik bescheiden: een testrit met veel bergweggetjes en snelwegkilometers kostte gemiddeld 4,6 liter per 100 km. Dat is niet alleen heel feestelijk, maar ook heel verstandig. De feestganger van weleer is definitief volwassen geworden!

Ford Fiesta

Conclusie

Ford introduceert de geheel nieuwe Fiesta. Deze zesde generatie is volwaardiger dan ooit en is in de hier gereden "Ghia"-uitvoering met dieselmotor veel meer dan een stadsautootje. Daarom leent de Fiesta zich ook voor zakelijk gebruik.

Met de nodige opties is de Fiesta even luxueus als de grotere Fords. Ook hoofd- en beenruimte voorin doen nauwelijks onder voor die van de grotere Fords (de ruimte achterin is wel minder). De dieselmotor presteert prima en is tegelijkertijd zeer zuinig. Het weggedrag is voorbeeldig en maakt de Fiesta tot de meest volwassen auto in z'n klasse.

plus
  • Sterke, zuinige dieselmotor
  • Zeer luxueuze uitstraling in Ghia-uitvoering
min
  • Beenruimte achterin valt tegen
  • Vermoeiend op snelweg door hoog toerental
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!