3 oktober 2008
Ford Focus ECOnetic

Ford Focus ECOnetic

Groen?

Rij-impressie | Er is een simpel psychologisch proefje om er achter te komen of iemand goed oplet. Het woord "rood" wordt in gele letters geschreven. De vraag is nu welke kleur de letters hebben. Wie niet goed oplet zegt "rood". Zoiets speelt ook bij de Ford Focus ECOnetic. Dankzij diverse brandstofbesparende aanpassingen beweert Ford dat deze gewone Focus nu ineens groen is. Bekijk de foto's, lees het testverslag en oordeel zelf of de Ford Focus ECOnetic blauw of groen is.
 

Een eco-uitvoering van een bestaande auto is inmiddels even populair als een sportieve variant. Het recept voor een milieuvriendelijke versie is bij bijna alle autofabrikanten gelijk. Een bestaande auto wordt op allerlei punten verfijnd zodat deze zuiniger wordt, maar even goed rijdt als de gewone uitvoeringen.

Voor de Ford Focus ECOnetic bestaan de aanpassingen uit banden met lage rolweerstand, een verlaagd onderstel (voor 10 mm, achter 8 mm) een meer aerodynamisch front, gestroomlijndere zijskirts en een kleinere achterspoiler. De versnellingsbak gebruikt dunnere olie met minder weerstand. De motor is door middel van aanpassing van de computer zuiniger afgesteld.

Ford Focus ECOnetic

Daarmee gaat Ford minder ver dan andere fabrikanten. Zo beschikt de Focus niet over een systeem om energie te herwinnen (bijvoorbeeld bij remmen of uitrollen), is de auto niet lichter gemaakt en zijn de versnellingsbakverhoudingen niet aangepast. Er is zelfs niet voorzien in een schakelindicator die aangeeft wat het meest economische moment is om een volgende versnelling te kiezen.

Halve maatregelen

Volgens Ford is gekozen voor eenvoudige aanpassingen om de meerprijs voor de ECOnetic bescheiden te houden. Op die manier zouden meer mensen worden verleid om een zuinige auto te kopen. Maar wat Ford voor het gemak vergeet te melden, is dat diverse aanpassingen zo effectief zijn dat ze zichzelf snel terugverdienen.

Ford Focus ECOnetic

Een andere reden voor de "halve maatregelen" is dat Ford wil dat de ECOnetic een even dynamisch weggedrag heeft als iedere andere Focus. En deze rijtest bewijst zonder twijfel dat dat laatste is gelukt. Wie niet beter weet, denk zelfs te rijden met een gewone Focus. De wegligging is, ook met eco-banden, prima. Zelfs bij zware regenval of koud weer is het weggedrag nog steeds uitmuntend. Daarmee is ook de Focus ECOnetic één van de best sturende auto's in z'n klasse. Alleen op slecht wegdek laten de extra harde banden iets meer rolgeluiden horen.

Ook op de uitrusting is niet bespaard (dit zou de auto lichter en dus zuiniger hebben gemaakt). De testauto is voorzien van een prima navigatiesysteem, een audiosysteem dat direct van SD-geheugenkaartjes MP3-bestanden kan afspelen, een klimaatcontrolesysteem en elektrisch verstelbare voorstoelen.

Ford Focus ECOnetic

De ruimte voorin de Focus is prima. De ruimte op de achterbank en in de bagageruimte is niet meer dan gemiddeld voor een auto van deze omvang.

Ford Focus ECOnetic

Diesel

De Focus ECOnetic is voorzien van een 1.6 liter viercilinder dieselmotor. Ondanks de brandstofbesparende maatregelen presteert deze in de praktijk even goed als de gewone 1.6 DCI. Door de geringe motorinhoud is de krachtbron sterk afhankelijk van de turbo. Bij lage toeren is daarom goed merkbaar dat dit een relatief kleine motor is. Zodra het toerental oploopt, en de turbo bijspringt, zijn de prestaties goed te noemen.

Voor deze test is een rit van Amsterdam naar Parijs gemaakt. Op de heenweg zijn vooral snelwegkilometers gemaakt, waarbij de maximumsnelheid steeds voorbeeldig werd aangehouden. Er werd zo veel mogelijk met de verkeersstroom meegereden om zo min mogelijk te hoeven remmen en accelereren.

Op de bestemming aangekomen liet de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 4,4 liter per 100 km noteren (en resteerde precies een halve tank diesel voor de terugweg). Dit was vlak voor Parijs nog veel gunstiger, maar de brandstofbesparende maatregelen zijn vooral effectief op de snelweg. In de stad zijn vooral hybride-auto's in het voordeel, terwijl de ECOnetic hier nog nauwelijks zuiniger is dan een gewone Focus.

Voor de terugweg is het onderste uit de kan gehaald. Nu zijn vooral binnenwegen gekozen en is uiterst kalm gereden. Het gemiddeld verbruik kwam daarom uiteindelijk uit op een "groene" 4,1 liter per 100 km.

Ford Focus ECOnetic

Conclusie

Is de blauwe Ford Focus op de foto's groen? Ja, de Ford Focus ECOnetic is een extra zuinige, milieuvriendelijke auto en daarom als "groen" te betitelen. Dankzij relatief eenvoudige aanpassingen is de ECOnetic zuiniger dan een gewone Focus.

Maar tegelijkertijd knaagt het gevoel dat het nog veel groener kan. Inmiddels hebben vele merken milieuvriendelijke uitvoeringen en die zijn dankzij ingrijpendere aanpassingen nog veel zuiniger.

Omdat de aanpassingen aan de Ford Focus gering zijn, rijdt de ECOnetic even goed als een gewone Focus en is de auto nauwelijks duurder. In de praktijk levert de ECOnetic-rijder niets aan comfort of prestaties in terwijl het verbruik wel degelijk lager is. Sterker nog: met een kalme rijstijl is eenvoudig zuiniger te rijden dan de fabriek opgeeft.

plus
  • Prima prestaties
  • Uitstekende wegligging
  • Altijd extra zuinig, ook bij vlotte rijstijl
min
  • Fluitend geluid bij gas los
  • Niet zo zuinig als concurrerende eco-auto's
  • Lastig schakelen van 2e naar 3e versnelling
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!