3 oktober 2008
 

TomTom Go x40 Live

TomTom gaat live

Caraudio, alarm en navigatie | TomTom gaat live. Natuurlijk, er zat altijd al iets ritmisch in de naam "Tom Tom", maar hoe kan een navigatiesysteem live gaan? Vergelijk het hiermee: luisteren naar een CD is een heel andere ervaring dan dezelfde artiest in concert meemaken. Het eerste is eenrichtingsverkeer, het tweede zorgt door de band tussen musici en publiek voor een heel andere ervaring. De nieuwe TomTom "Go940" belooft ook een rijkere ervaring. Autozine probeerde het uit.
 

Computers zijn nuttige hulpmiddelen, maar intelligentie is bij de computer nog ver te zoeken. De gemiddelde PC is nog steeds niet meer dan een uiterst geavanceerde rekenmachine. En dat geldt ook voor navigatiesystemen. Op basis van theoretische modellen kunnen ze een route plannen, maar vaak is de geplande route verre van intelligent.

Theorie en praktijk zijn namelijk niet altijd hetzelfde. Hoe vaak komt het niet voor dat een navigatiesysteem een route plant over een weg die blijkt te zijn afgesloten voor werkzaamheden? Hoe vervelend is het niet als een route dwars over het grootste verkeersknooppunt van een drukke stad blijkt te lopen, precies tijdens het spitsuur?

Live Services

Om theorie en praktijk beter op elkaar af te stemmen heeft TomTom de laatste tijd de gegevens van duizenden gebruikers verzameld. Zo kan men bijvoorbeeld zien dat op een bepaalde snelweg een maximumsnelheid van 120 km/u geldt, maar dat die in de praktijk lang niet wordt gehaald. Daarbij worden ook tijden geregistreerd, zodat TomTom precies kan voorspellen hoe hard, waar, op welk tijdstip kan worden gereden.

En de intelligentie gaat verder. De nieuwste generatie TomToms heeft continu een verbinding met de centrale TomTom-computer. Aan de hand hiervan is precies te zien waar de gebruikers rijden en hoe hard ze rijden. Op die manier is het letterlijk mogelijk om "live" files te zien ontstaan ("High Definition Traffic").

Die gegevens kunnen worden doorgespeeld aan andere gebruikers, zodat zij een alternatieve route kunnen plannen. Ook wanneer gebruikers aangeven dat een weg is afgesloten of een situatie is gewijzigd, wordt dit opgeslagen bij "TomTom central" en gedeeld met andere gebruikers ("Map Share").

Dankzij deze techniek heeft de nieuwste generatie TomTom heel wat meer gegevens dan alleen een wegenkaart. Door deze aan te vullen met actuele verkeersinformatie en gegevens over de doorstroming, kunnen veel efficiëntere routes worden gepland ("IQ Routes"). Als vanouds worden de routes logisch gepland en razendsnel herbekerend wanneer de bestuurder de instructies per ongeluk niet goed opvolgt.

Bestemming

Maar er is meer nieuws te melden. Want de "Go940" is het topmodel van TomTom en daarom zijn diverse nieuwe functies toegevoegd. Voortaan kan de gewenste bestemming worden ingesproken. Het volstaat om op de microfoon in het beeldscherm te klikken, daarna volgt een gesproken dialoog. Zolang er niet te veel omgevingsgeluiden zijn en de spreker dui-de-lijk ar-ti-cu-leert, verstaat TomTom plaats- en straatnamen. In een lawaaierige auto, op slecht wegdek, terwijl de wind om de auto heen gierde ging het mis. Alhoewel spraakbesturing een leuke gadget is, blijft de traditionele invoer via het toetsenbord sneller.

In het scherm voor invoeren van bestemmingen is nu links onder een "Google"-knop te vinden. Hiermee wordt contact gemaakt met de database van Google-earth om naar adressen van bedrijven en instellingen te zoeken ("Local Search").

Evenals met de Google-zoekmachine op Internet probeert de computer met de gebruiker mee te denken. Vaak zijn een paar steekwoorden genoeg en zelfs tikfouten worden automatisch gecorrigeerd. Zoeken kan op bedrijfsnaam, maar ook op bedrijfstype. Behalve de naam- en adresgegevens is ook aanvullende informatie over een bedrijf beschikbaar. Denk daarbij aan openingstijden, bedrijfscapaciteit of gebruikerservaringen.

Extra's

Instructies zijn voortaan duidelijker omdat bij complexe situaties de aanwezige verkeersborden ter oriëntatie worden weergegeven. Rijstrookindicatie geeft ruim van te voren aan welke rijstrook gekozen dient te worden; wel zo prettig in een drukke, vreemde stad.

Ook heel zinvol is de weergave van actuele brandstofprijzen. Hiervoor wordt wederom een "live"-verbinding met de centrale TomTom-computer gemaakt. Daarna kan worden weergegeven waar op de huidige locatie of langs de route het goedkoopste tankstation is te vinden. Tijdens deze eerste kennismaking bleek binnen een paar kilometer een prijsverschil van 8 cent per liter te bestaan! Alleen al dankzij deze functie kan de echte kilometervreter deze "Go940" terugverdienen. En als het toch over de veelgebruiker gaat: TomTom is voorzien van een handsfree carkit, zodat de bestuurder kan bellen met de handen veilig aan het stuur.

Minder zinvol, maar wel leuk, is de "live" weersvoorspelling. Hiermee kan een gedetailleerde weersvoorspelling voor de komende vijf dagen worden opgevraagd. Misschien handig voor een lange rit naar een exotische vakantiebestemming?

Conclusie

De "Go940" is het nieuwe topmodel van TomTom. Alle kennis en kunde die TomTom in huis heeft, is gebundeld in dit apparaat. Bij aanvang van deze test leken alle extra functies overbodig. Een navigatiesysteem moet de weg wijzen en zelfs de goedkoopste TomTom doet dat prima. En inderdaad: in de basis is de werking van de simpelste en deze meest uitgebreide TomTom gelijk.

Maar net als bij luxe auto's, maakt deze meest luxueuze TomTom het leven net even aangenamer. Een bestemming kan nu ook worden ingesproken. Dankzij een koppeling met Google heeft de gebruiker altijd de beschikking over een wereldwijde bedrijvengids. De belangrijkste wijziging is dat bij het plannen van een route voortaan rekening wordt gehouden met de doorstroming van het verkeer op een bepaald wegdeel en de actuele verkeersinformatie. Daardoor komt de gebruiker merkbaar sneller op de bestemming aan. Andere extra's zoals Bluetooth telefoonkoppeling, weergave van actuele brandstofprijzen en een weersvoorspelling zijn als muziek: een CD is prima, maar live is toch altijd beter.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!