1 juli 2001
 

Ford Mondeo (1993 - 2007)

Dienstbaar

Autotest | De Ford Mondeo was de eerste van een reeks van nieuwe middelgrote zakenauto's die vanaf begin dit jaar op de markt kwamen. Daarmee toont het merk durf, want in het verleden keek Ford de kunst graag van anderen af en zette daarna een winnaar neer. Dankzij een nieuw ontwerpproces werd de nieuwe Mondeo een jaar eerder op de markt gebracht dan mogelijk was geweest met conventionele ontwerpmethoden. Daarmee is Ford vriend-en-vijand te snel af en verovert de nieuwe wereldauto de markt in rap tempo. De eerste de beste?
 

Sommige auto's gillen het uit en groeten de bestuurder al van verre met geluidssignalen en knipperende alarmlichten. Na het omdraaien van de contactsleutel licht een arsenaal lampen op en groet de boordcomputer de inzittenden met logo's en animaties. Niets van dit alles bij de nieuwe Ford Mondeo. Alhoewel de auto met het New Edge design heel modern en zakelijk oogt, is bescheidenheid troef bij de Mondeo. "New Edge" is Ford's unieke styling bestaande uit ronde vormen die op punten worden doorkruist met scherpe hoeken.

De stijl is wat minder ver doorgevoerd dan bij andere Ford-modellen, om geen risico te lopen uit de toon te vallen in de zakelijke markt. Het zijn daarom details als de fraai uitgesneden voor- en achterlichten die de auto een onderscheidend voorkomen geven. Daarmee is Ford er in geslaagd de Mondeo tegelijkertijd zakelijk ingetogen en uitgesproken modern te maken. Uit de zo fraai gestileerde buitenmaten is bovendien de maximale binnenruimte gehaald. De ruimte voorin is enorm, de achterbank biedt meer dan voldoende ruimte voor twee volwassenen en ook de bagageruimte is royaal bemeten.

Ford Mondeo (1993 - 2007)

Interieur

Het interieur geeft een even moderne uitstraling als het exterieur. De vormgeving met ronde vormen afgewisseld met scherpe hoeken, komt ook hier terug. Daarbij betekent de overgang van de ene vorm op de andere ook een overgang op een ander materiaal. Het geheel straalt weinig warmte uit maar is opnieuw ontegenzeglijk zakelijk en vooruitstrevend. Zelfs het stuurwiel bestaat uit leder, kunststof én metaal.

De diverse materialen en kleuren worden ook gebruikt om het dashboard op functie te scheiden. Zo zijn alle luchtroosters in zwart ondergebracht terwijl de vaker gebruikte knoppen voor de klimaatcontrole en de radio op een aluminium paneel zijn te vinden. Alleen het ovale analoge klokje valt uit de toon en is bovendien (voor de jongere rijder?) minder snel afleesbaar dan een digitaal exemplaar.

Juist door de overzichtelijkheid lijkt de hoeveelheid toeters-en-bellen op het eerste gezicht gering. Gedurende de test blijkt de Mondeo wel degelijk van alle gemakken voorzien, maar Ford heeft de diverse bedieningsorganen zo logisch ondergebracht dat het aantal knoppen beperkt kon blijven. Zelden was een airconditioning zo gemakkelijk te bedienen en ook zelden liet een cruisecontrol zich zo intuïtief gebruiken dat het instructieboekje gedurende de gehele testperiode in het dashboardkastje kon blijven.

Alleen de bedieningshendel van de radio is te laag bij het stuur geplaatst, met als gevolg dat de knieeën van menig bestuurder er onbedoeld meer contact mee zullen hebben dan de handen. De stoelen zijn ondanks de vele verstelmogelijkheden ontwapenend eenvoudig in te stellen. De zithoogte is zelfs elektrisch verstelbaar.

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid heeft Ford de lat hoog gelegd voor auto's in het zakelijke segment. Zo is de auto standaard voorzien van zes airbags, kunnen de bumpers aanrijdingen tot 7 km/u verwerken zonder permanent in te deuken, hebben de hoofdsteunen een extra voorziening tegen whiplash en klappen de pedalen gemakkelijk weg bij een ongeval. Zoals te verwachten in deze klasse zijn ABS inclusief elektronische remkrachtverdeling en anti uitbreekcontrole standaard. Deze installatie is niet te bemoeizuchtig, want in een gehaaste bui laat de Mondeo zich probleemloos met vier piepende banden door een bocht zetten.

Ford Mondeo (1993 - 2007)

Wanneer hard gereden wordt met de Mondeo, geeft de auto de bestuurder veel voldoening en is het echt een plezierige auto om mee te spelen. Daarbij vormt het onderstel haast de perfecte middenweg tussen comfort en communicatie. Dat plezier wordt iets verminderd door de besturing die onder alle omstandigheden te nadrukkelijk is bekrachtigd. De remmen zijn juist prima doseerbaar en kunnen hun taak onder alle omstandigheden goed aan.

Diesel

De 2.0 liter TDdi diesel reageert buitengewoon fel op het gas, zodat de bestuurder bijna als vanzelf harder rijdt dan gebruikelijk. Dat komt mede doordat de versnellingsbakverhoudingen zo zijn gekozen dat de bestuurder verplicht is vaker te schakelen dan bij soortgenoten en de motor als vanzelf op toeren houdt. Wie dat doet wordt allerminst teleurgesteld. In de stad laat de auto zich gemakkelijk en kalm rijden, op provinciale wegen zijn vlotte inhaalacties mogelijk en op de snelweg zijn hoge kruissnelheden geen enkel probleem.

Een klein punt van kritiek is de minder rustige loop tussen de 2000 en 3500 toeren. Dan is een lichte trilling uit het vooronder voelbaar die volgens Ford wordt veroorzaakt door de zogenaamde "voorinspuiting". Deze techniek maakt de auto op andere toerentallen juist rustiger maar kan bijvoorbeeld in de stad opvallend vaak aanwezig zijn. Anders dan dat is ook de 115 pk sterke diesel een dienstbare partner die goed past bij de auto. Zoals het onderstel onder alle omstandigheden een voorbeeldig gedrag toont, doet ook de motor in iedere situatie precies wat de bestuurder verlangt.

Ford Mondeo (1993 - 2007)

Conclusie

Het duurde niet lang tot de 96-GN-VJ de koosnaam "James" kreeg toebedeeld. Dag of nacht, lange of korte ritten, James stond altijd klaar om de meester te dienen. Bij snelle ritten liet James zich van zijn sportieve kant zien en was aangenaam gezelschap om de wegen mee onveilig te maken. Net zo makkelijk stelde James zich dienstbaar op, om de Mondeo tot een haast onzichtbaar vervoermiddel te maken dat de inzittenden comfortabel en veilig van familiebezoekje A naar B moest vervoeren.

Op alle punten behoort de Ford Mondeo tot de top in de middenklasse zakenauto's. De Mondeo schreeuwt het alleen niet uit. Net als andere auto's is de Mondeo volgepakt met slimmigheden die het leven veraangenamen. Bij de Mondeo wordt de bestuurder daar echter niet expliciet mee geconfronteerd. De extra's doen hun werk zonder dat de bestuurder hoeft na te denken over het hoe-en-waarom. Dat maakt de Mondeo misschien niet de leukste of de spannendste auto om te hebben, maar wel tot een bijzonder aangename. Net zo als een butler niet direct leuk is om te hebben, maar wel buitengewoon prettig. Ford Mondeo, tot uw dienst.

plus
  • Zeer ruim
  • Nette prijs
  • Bescheiden maar o zo goed
min
  • Duikt erg bij remmen
  • Te lichte en vage besturing
  • Dieselgeluid duidelijk hoorbaar
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!