13 juli 2008
Peugeot 407 SW

Peugeot 407 SW

Groener en grootser

Autotest | Peugeot had een origineel idee. De 407 stationcar moest niet de meest praktische of ruimste auto in z'n segment worden. In plaats daarvan was de 407 SW bedoeld als lifestyle auto. De nadruk lag daarom op de rijeigenschappen en het uiterlijk. Het lef werd beloond met torenhoge verkoopcijfers. Om dat succes te kunnen behouden ondergaat de 407 nu een facelift. Daarbij ligt de nadruk, hoe kan het ook anders, op het uiterlijk.
 

Peugeot wil met de 407 SW de mooiste en meest verleidelijke stationcar op de markt aanbieden. Maar wat is de mooiste 407? Precies! De Coupé. Daarom heeft de 407 SW nu een facelift ondergaan waarbij veel stijl-elementen zijn overgenomen van de Coupé. Daarnaast zijn voor de basisuitvoeringen elementen (o.a. de grote wielen en speciale lakkleuren) overgenomen van de topmodellen.

De wijziging aan de grille is het meest opvallend. Daarnaast is kwistig met chroom omgesprongen, wat de 407 een voornaam tintje geeft. Ook aan de achterzijde maken details als de nieuw getekende stootstrip de auto net even moderner en belangrijker.

Interieur

In het interieur zijn voortaan hoogwaardigere materialen gebruikt en zijn details afgewerkt in zwarte pianolak. Het nieuwe audio- en navigatiesysteem maakte een grote stap vooruit dankzij fraaie graphics en de laatste stand in de techniek (een harddisk voor muziek, USB aansluiting voor geheugensticks met MP3-bestanden en koppeling met de mobiele telefoon via Bluetooth).

Peugeot 407 SW

De bewering in het intro dat de 407 SW "niet de meest praktische of ruime" auto zou zijn, betekent niet dat dit een kleintje is. De binnenruimte is enorm! Dat geldt niet alleen voorin, maar met name op de achterbank. Juist omdat de 407 SW niet bedoeld is als pakezel, ging alle aandacht naar het comfort op de achterbank. De hoofd- en beenruimte achterin is uitstekend (ondanks de lage daklijn). Ook volwassenen zitten prima achterin de 407 SW.

Peugeot 407 SW

Station wagon

De achterklep is relatief smal, waardoor grote stukken moeilijk kunnen worden geladen. Juist heel handig is het feit dat de achterklep in twee delen kan worden geopend. Voor kleine spullen volstaat het om alleen de achterruit te openen en dat is veel makkelijker/lichter dan de hele achterklep.

Standaard meet de kofferruimte 448 liter, deze kan worden vergroot door de achterbank op te klappen. Dit is echter een omslachtige procedure. Daarna is de laadvloer allerminst vlak en worden bestuurder en bijrijder genoodzaakt de stoelen een paar tandjes naar voren te zetten.

Peugeot 407 SW

Juist heel slim is dat de bijrijdersstoel kan worden opgeklapt (afhankelijk van de uitvoering) om lange spullen te laden. De hendel hiervoor is echter niet bereikbaar wanneer de achterbank is opgeklapt! Bovendien vormt de opgeklapte zitting van de achterbank een barrière in de laadvloer, die daardoor toch minder bruikbaar is. Kortom: wie zoekt naar een praktisch ruimtewonder is beter af met de recent geïntroduceerde 308 SW.

Peugeot 407 SW

Motoren

De bestaande 2.0 liter dieselmotor is voorzien van een nieuw injectiesysteem. Daardoor is het vermogen iets toegenomen (+3 pk) en het verbruik verlaagd (5.6 liter per 100 km).

Het kan echter nog zuiniger met de bestaande en ongewijzigde 1.6 liter HDI. Die lijkt misschien te licht voor een grote auto als deze, maar in de praktijk valt dat mee. De "407 SW 1.6 HDI" komt probleemloos mee in het dagelijkse verkeer. Een kalme chauffeur zal zelfs nooit merken dat dit de basismotor is. Hij/zij bespaart daarmee veel geld in aanschaf en gebruik van de auto. De zelfontbrander is op de achtergrond altijd hoorbaar, maar is toch stil te noemen.

Alleen wie meer vraagt, zal merken dat de 1.6 HDI weinig meer in huis heeft. Voor een vlotte inhaalactie wordt al snel het uiterste gevraagd. Omdat de krachtbron regelmatig het volle vermogen moet leveren, wordt het beloofde lage verbruik niet gerealiseerd. Voor de stevige doorrijder is de vernieuwde 2.0 HDI daarom beter geschikt.

Peugeot 407 SW

Double Wishbones

Al sinds de introductie heeft de Peugeot 407 een subliem weggedrag. Dankzij "double wishbone" voorwielophanging wordt de besturing niet beïnvloed door de trekkracht van de voorwielen of oneffenheden in het wegdek. Toch legt Peugeot de nadruk niet op sportiviteit, maar op comfort. De wegligging is subliem, maar dit is geen strak sturende auto.

Omdat de hier gereden 1.6 HDI ook in gewicht de lichtste diesel is, voelt de 407 met deze motor ook het meest stabiel (een zwaardere motor kan het effect van een pendulum in het vooronder geven). Door de stille motor en de forse omvang rijdt de 407 met een zekere rust en grandeur. Immers, deze stationcar is gemaakt om van te genieten.

Peugeot 407 SW

Conclusie

Peugeot heeft lef getoond met de 407 SW. Stalgenoot Citroën had al een echt werkpaard in huis met de C5 Break, dus Peugeot zocht het in charme en rijeigenschappen.

Veel kopers kiezen een stationcar puur op het uiterlijk en daarom wilde Peugeot de mooiste SW aan kunnen bieden. Om die titel te behouden zijn interieur en exterieur gemoderniseerd. De 2.0 HDI motor is iets sterker en tegelijkertijd iets zuiniger geworden. Kortom: de Peugeot 407 SW is groener en grootser geworden.

plus
  • Stil en comfortabel
  • Uitstekende wegligging
  • Prima 1.6 liter dieselmotor
min
  • Slechts 1 bekerhouder voorin
  • Matig bruikbare bagageruimte
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!