8 mei 2008
Audi TTS Roadster

Audi TTS Roadster

Een kei van een cabrio

Rij-impressie | Een Audi A3 is een leuke auto. Een Audi S3 is nog veel leuker. Een Audi A4 is een auto voor snelle zakenmannen. Een S4 is nog veel sneller. Maar de Audi TT was al een snelle en dynamische auto. Biedt de nieuwe TTS nog meer rijplezier?
 

"S" staat voor "sportief" bij Audi. De "S" is de sportiefste top-uitvoering van ieder model en dat betekent pure verwennerij. Voor de TTS begint dat met een sportieve aankleding.

Zo is de TTS herkenbaar aan 18 inch velgen, nieuw ontworpen koplampen (met "wimpers"), een speciale TTS-grille en buitenspiegels met aluminium behuizing. Aan de achterzijde zijn de verschillen nog duidelijker. Hier moet een "diffuser" zorgen voor een betere geleiding van de rijwind, met als resultaat een betere wegligging. Vier uitlaatpijpen laten er geen twijfel over bestaan dat dit de meest sportieve TT van dit moment is.

Audi TTS Roadster

Het interieur is voorzien van grote sportstoelen die de inzittenden bijna omarmen. Deze kuipstoelen zitten voortreffelijk! Het stuurwiel is afgeplat aan de onderzijde, de versnellingspook is iets korter gemaakt. Het interieur is rijkelijk voorzien van RVS / aluminium panelen en legio "TTS"-logo's. Met de ingebouwde stopwatch is het mogelijk om bijvoorbeeld rondetijden op een circuit te klokken. Nog voordat er een meter is gereden, weet de TTS de inzittenden er van te overtuigen dat dit een bijzondere auto is.

Kap

Net als iedere andere TT Roadster is de TTS voorzien van een stoffen cabriokap. Zowel het dak als het windscherm zijn bij de TTS standaard elektrisch bedienbaar. Gezien de prijs van de auto is de kwaliteit van het dak echter matig. Met gesloten kap dringen rijgeluiden nadrukkelijk door tot de cabine. Met geopend dak vangen de inzittenden relatief veel rijwind en is de auto boven de 100 km/u vermoeiend.

Audi heeft echter terecht gekozen voor een stoffen kap en niet voor een moderne metalen dakconstructie. Het stoffen dak is veel lichter van gewicht en dat komt zowel het weggedrag als de prestaties ten goede. En daar draait het allemaal om bij de TTS!

Audi TTS Roadster

T-FSI

De aandrijving van dit topmodel komt voor rekening van een 2.0 liter viercilinder motor. Dat lijkt vreemd, want de TT is ook leverbaar met een 3.2 liter zescilinder en die zou gevoelsmatig sterker moeten zijn. Maar dankzij T-FSI techniek (een turbo en directe inspuiting) haalt Audi het uiterste uit de lichte motor; namelijk 272 paardenkrachten en een koppel van 350 Nm. Bovendien brengt de T-FSI motor minder gewicht in de schaal dan een zescilinder, wat de TTS wederom sneller maakt.

De TTS is standaard voorzien van Quattro vierwielaandrijving. Daardoor kan het motorvermogen optimaal op het asfalt worden overgebracht en gaat het niet verloren door wielspin. Ook onder extreme weersomstandigheden blijft de TT dankzij de vierwielaandrijving veilig en bruikbaar.

S-Tronic

De testauto is voorzien van de optionele "S-Tronic" versnellingsbak (ook bekend als "DSG"). Deze bestaat in feite uit twee versnellingsbakken: één voor de even versnellingen en één voor de oneven. Wanneer de ene versnellingsbak wordt gebruikt, wordt door de andere alvast de volgende versnelling klaargezet. Het resultaat is dat het schakelen ongekend snel gaat. Bovendien geeft de elektronica een flinke dot tussengas tijdens het schakelen, zodat de motor niet terugvalt in de toeren (een gimmick die tot voor kort alleen was voorbehouden aan veel kostbaardere sportwagens!).

Audi TTS Roadster

De "S-Tronic" versnellingsbak laat zich schakelen met hendels achter het stuurwiel, maar kan zich ook gedragen als een volautomaat. De computer schakelt zo goed en sportief, dat deze in de praktijk het meeste werd gebruikt. Bovendien kan iedereen het uiterste uit de TTS halen dankzij deze automaat. De sensatie van een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,4 seconden is daarom niet alleen weggelegd voor getrainde testrijders.

Op snelheid

Wanneer kalm wordt gereden met de TTS, is altijd merkbaar dat de auto is gemaakt voor meer. Veel meer. De geringste beweging van het gaspedaal wordt ogenblikkelijk omgezet in een gretige acceleratie. Als het even kan, schakelt de automaat terug voor een maximaal effect. Het vraagt daarom een enorme zelfbeheersing om rustig met de verkeersstroom mee te rijden.

Audi TTS Roadster

Wanneer het kan en mag, is de TTS ronduit giftig. Het motor- en uitlaatgeluid is dan minstens zo spectaculair als dat van zwaardere motoren. Juist dankzij de kleine motor heeft de TTS een venijn dat de concurrentie ontbreekt. Het motorvermogen wordt razendsnel opgebouwd tot een instant explosie, waarop de TTS vastberaden koers zet richting de horizon. De beloofde topsnelheid van 250 km/u wordt met verbluffend gemak gehaald. Bovendien voelt de auto ook op deze snelheid nog vertrouwenwekkend.

Dat is mede te danken aan het speciale sportonderstel. Dat is met 10 mm verlaagd en afgestemd op een (nog) sportiever gedrag. De TTS reageert uiterst alert op het stuurwiel en bijt zich vast in iedere bocht. Dankzij "Magnetic Ride" kan het onderstel naar wens stugger worden gemaakt om nog hogere bochtsnelheden te kunnen realiseren. Audi heeft er alles aan gedaan om de TTS tot de meest sportieve TT te maken en dat is gelukt. Dit is een kei van een cabrio!

Audi TTS Roadster

Conclusie

De "S"-uitvoering is de meest sportieve uitvoering bij Audi. De TTS is sportief aangekleed en straalt exclusiviteit uit. Ook het aangepaste interieur geeft een groot gevoel van verwennerij, met name dankzij de voortreffelijke stoelen. Het sportonderstel geeft de TTS een nog dynamischere en nog betere wegligging dan een gewone TT.

De sportieve prestaties van deze "S" komen van een "T-FSI" motor die de auto een heel bijzonder karakter geeft. Dankzij slimme techniek levert een relatief kleine krachtbron zeer veel vermogen. Dat geeft de TTS een veel levendiger en venijniger karakter dan vergelijkbare sportwagens. Dankzij vierwielaandrijving en een (optionele) "S-Tronic" automaat wordt het vermogen efficiënt omgezet in prestaties en kan iedereen de sensatie van de TTS op een veilige manier ervaren.

plus
  • Zeer snel
  • Sublieme wegligging
  • Smetteloze afwerking
min
  • Forse prijs
  • Matige kwaliteit cabriokap
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!