10 april 2008
Audi TT Roadster (2007 - 2014)

Audi TT Roadster (2007 - 2014)

Rudolph uit z'n dak

Rij-impressie | Moderne dieselmotoren zijn sterk en zuinig. Daarom zijn ze populair bij zakelijke rijders die voordelig lange afstanden willen afleggen. Maar Audi stelt dat de nieuwste dieselmotor zoveel karakter heeft, dat deze ook geschikt is voor een sportwagen. Heeft de "Audi TT Roadster 2.0 TDI" voldoende karakter om ook als diesel volop rijplezier te bieden? Kortom: kan Rudolph Diesel uit z'n dak gaan met de Audi TT?
 

Toen Rudolph Diesel in 1894 zijn eerste motor bouwde, was dat een drie meter hoog gevaarte. De krachtbron was niet bedoeld om een auto aan te drijven, maar een machine in een fabriek.

Wat een verschil met de Audi TT! Vooral de Roadster is een lust voor het oog met scherpe, slanke lijnen. Voor menigeen is de Audi TT een echte droomauto. Maar voor veel zakelijke rijders kon die droom tot nu toe niet in vervulling gaan omdat een benzineauto niet acceptabel is als leaseauto. Dat is waarom de TT (Coupé en Roadster) nu leverbaar is met dieselmotor.

Audi TT Roadster (2007 - 2014)

Roadster

Voor deze test is gereden met de Roadster. Audi voorziet deze cabriolet niet van een moderne metalen dakconstructie, maar van een meer traditioneel stoffen dak. Een stoffen dak is logischerwijs lichter dan een stalen dak en dat komt de rijeigenschappen ten goede. Het dak is (optioneel) geheel elektrisch bedienbaar en opent/sluit in twaalf seconden.

Gezien de prijs van de auto valt de kwaliteit van de cabriokap tegen. Rijgeluiden dingen nadrukkelijk tot het interieur door, met name op hoge snelheid. Daarbij klinkt deze TT diesel binnenin ook echt als een dieselmotor en dat doet afbreuk aan de bijzondere ervaring die bij TT-rijden hoort.

Het dieselgeluid is met geopend dak juist niet hoorbaar. Met geopend dak zitten bestuurder en bijrijder redelijk uit de wind, maar opnieuw is het comfort slechts matig voor een auto in deze prijsklasse. Tot 100 km/u is de TT Roadster comfortabel, vooral dankzij het (optioneel en elektrisch bediende) windscherm. Boven die snelheid wordt het gebulder van de rijwind vervelend en moet de stem worden verheven om nog een gesprek te kunnen voeren.

Audi TT Roadster (2007 - 2014)

Zoals de naam al zegt is de TT een echte Roadster, dus geen vierpersoonsauto die later tot cabriolet is gemaakt. Daardoor is de rijervaring veel puurder en intenser. Het gevoel van vrijheid is compleet en de bestuurder heeft een prima gevoel met de auto. Als vanzelf weet de bestuurder waar de grenzen liggen. De TT diesel stuurt even scherp en dynamisch als iedere andere TT en tovert al snel een brede lach op het gezicht van de bestuurder.

Diesel

Toch geeft de dieselmotor de TT wel degelijk een ander karakter. De tweeliter viercilinder dieselmotor is goed voor 170 pk en zet prima prestaties neer. Maar de manier waarop die prestaties worden neergezet is heel anders dan bij de andere TT's.

Audi TT Roadster (2007 - 2014)

De "2.0 TDI" moet het vooral hebben van het grote koppel (350 Nm) en de kracht bij lage toeren. Ook als het al hard gaat, heeft de dieselmotor altijd een aangename reserve paraat om er (zonder te schakelen!) nog eens een flinke schep bovenop te doen. Dat maakt de TT diesel vooral geschikt voor de lange afstand. Dankzij de zesversnellingsbak, het geringe gewicht en natuurlijk de uitstekende stroomlijn is het beloofde verbruik van 4,5 liter dieselolie per 100 km goed haalbaar.

Zakenauto

Het ontbreekt deze TT diesel echter aan de agressie en de levendigheid die de benzinemotoren wel kennen. Bijvoorbeeld snel een bocht uitaccelereren is er niet bij omdat het vermogen te geleidelijk los komt. Dankzij de standaard Quattro vierwielaandrijving kan het onderstel het motorvermogen zo gemakkelijk aan dat wielspin vrijwel is uitgesloten.

Kortom: het uitbundige karakter van de Audi TT heeft ruimte gemaakt voor verstand en efficiency, waarmee de TT nu ook bereikbaar is voor de zakelijke rijder.

Audi TT Roadster (2007 - 2014)

Conclusie

Is de "Audi TT Roadster 2.0 TDI" een volbloed sportwagen? Helaas is het antwoord op die vraag "nee". Audi is in haar communicatie wel erg enthousiast over het eigen product. De Audi TT diesel is snel en zuinig, maar is niet zo levendig en gretig als een echte sportwagen.

Maar de TT diesel is wel degelijk een hele fijne auto. Ongeacht de motor ziet de TT er subliem uit en kan menig zakelijke rijder de TT-droom eindelijk waarmaken. De cabriolet is een echte roadster die puur cabrio-plezier biedt. Ook de wegligging is en blijft uitstekend. Dus met de TT Roadster kan nu ook Rudolph Diesel uit z'n dak gaan!

plus
  • Smetteloze afwerking
  • Uitstekende wegligging
  • Sterke, zuinige dieselmotor
min
  • Alleen compleet met (kostbare) opties
  • Matige kapconstructie (gezien de prijs)
  • Niet zo levendig en sportief als benzine-versies
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!