2 mei 2008
Chrysler Grand Voyager

Chrysler Grand Voyager

Leefruimte

Autotest | U zoekt een auto die ruimte biedt aan zeven personen, ook voor hun bagage. U wilt een comfortabele auto, maar ook een veilige. Uw nieuwe auto moet veel luxe bieden, maar mag niet te veel kosten. Dat lijkt een onmogelijke combinatie, maar de Chrysler Grand Voyager belooft het allemaal te combineren. Autozine probeerde het uit.
 

Als Chrysler zegt "Grand", bedoelt het ook "Grand". De geheel opnieuw ontworpen "Grand Voyager" is maar liefst 5 meter 14 lang. Met een breedte van bijna twee meter en een hoogte van 1 meter 75 is dit bepaald geen kleintje.

Stoelendans

Maar de Grand Voyager biedt meer dan loze ruimte, deze ruimte is slim gebruikt. Voorin staan twee enorme stoelen waar de gemiddelde Europeaan anderhalf keer op past. De hoge zit geeft een koninklijk zicht over het verkeer. De bestuurder van de Grand Voyager zit zo hoog dat hij/zij meewaring bij de meeste andere MPV's naar binnen kan kijken!

Chrysler Grand Voyager

Achter de voorstoelen is niet de gebruikelijke achterbank te vinden, maar opnieuw twee royaal bemeten zetels. Daarachter is een achterbank met plek voor drie personen. Die achterbank is eenvoudig bereikbaar via een gangpad tussen de twee achterstoelen. Het is dus niet nodig om via een kier tussen de deuropening en de achterstoelen naar achteren te kruipen; zoals bij veel andere MPV's wel het geval is.

Eenmaal op de achterbank wacht opnieuw een aangename verrassing: de ruimte is zo enorm dat dit niet alleen het domein van kleine kinderen is. Zelfs volwassenen zitten prima achterin de Grand Voyager, waarmee dit één van de heel weinige volwaardige zevenzitters is.

Stouw en ga

Achter de achterbank is een behoorlijke bagageruimte te vinden. De meeste zevenzits MPV's bieden ruimte aan zeven personen of hun bagage, de Grand Voyager biedt ruimte aan zeven personen en hun bagage. Helaas ligt die bagage in het zicht, er is geen hoedenplank of rolhoes om de kofferruimte af te dekken.

Het interieur is royaal voorzien van bakjes en vakjes, inclusief een praktische "console" in het plafond. Ook onder de vloer is veel bergruimte te vinden; dit maakt deel uit van het "Stow & Go"-systeem.

Chrysler Grand Voyager

Ieder van de achterste zitplaatsen kan in de vloer worden verborgen om plaats te maken voor bagage. Het uitbouwen en opslaan van stoelen in de garage is overbodig. De achterbank verdwijnt letterlijk met een handomdraai in de vloer. De twee achterstoelen vragen iets meer werk, maar verdwijnen uiteindelijk met een salto om de eigen as in de vloer. Deze procedure is eenvoudig, maar de stoelen zijn zeer zwaar en het vouw-mechaniek heeft veel scherpe delen. Pas dus op voor tere kinderhandjes die willen "helpen".

De laadvloer is keurig vlak en voorzien van de nodige bevestigings-ogen. Helaas voorziet Chrysler niet in een flexibele barrière of bagagenet. In totaal meet de bagageruimte 3.296 liter en dat is voldoende om de gemiddelde bestelbus jaloers te maken!

Luxe

Grand Voyager is bepaald geen bestelauto, want de zeven inzittenden baden in weelde. Om het in- en uitstappen eenvoudiger te maken zijn de beide schuifdeuren (en de achterklep!) elektrisch bedienbaar. Dat lijkt een overbodige luxe, maar eenmaal gewend wil menigeen nooit meer anders. De deuren zijn ook handmatig bedienbaar; de elektronica voelt vanzelf aan wat de gebruiker wil. Wanneer de automatisch bewegende deuren weerstand voelen, stoppen ze keurig en is er dus geen gevaar voor beknelde ledematen.

Chrysler Grand Voyager

De testauto heeft drie zone airconditioning (links voor, rechts voor, achter), een prima verzorgd audiosysteem (met harddisk waarop CD's worden gekopieerd), cruise-control, een parkeercamera (een aanrader!) en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Een domper op al deze luxe is de typisch Amerikaans afwerking. Het plasticgehalte is torenhoog en de afwerking is matig. Plaatdelen sluiten slecht op elkaar aan, panelen laten gemakkelijk los en de (vuilwerende!) stof op de stoelen is slordig afgewerkt.

Grandeur

Nog een typisch Amerikaans kenmerk is dat de Grand Voyager bepaald niet licht of efficiënt is gebouwd. Deze gigant weegt leeg al twee ton. Om die massa in beweging te krijgen zijn grote motoren nodig. Daarom is de Grand Voyager leverbaar met een 3.8 liter V6 benzinemotor (193 pk / 305 Nm) en een 2.8 liter diesel (163 pk / 360 Nm). Beide zijn gekoppeld aan een moderne zestrapsautomaat die zich ook sequentieel laat schakelen.

Chrysler Grand Voyager

De hier gereden 3.8 V6 motor heeft een diep, ingetogen geluid en een zijdezachte loop die de Grand Voyager een zekere grandeur geeft. De prestaties zijn voldoende, maar daar blijft het bij. Vol gas betekent vooral meer motorgeluid, niet meer prestaties. Mede daarom dwingt de Grand Voyager als vanzelf een kalme rijstijl af. Ondanks de matige prestaties is het verbruik zeer hoog. Geluiden van banden of rijwind dringen nauwelijks tot de cabine door, wat de auto zeer comfortabel maakt.

Het weggedrag is verrassend goed. Dat begint bij de remmen die exact zijn te doseren en deze zwaarlijvige MPV binnen een minimale afstand veilig tot stilstand kunnen brengen. De wegligging is het best te omschrijven als een geslaagde mix van Europese veiligheid en Amerikaans comfort. De Grand Voyager laat zich minstens zo vlot door de bocht sturen als de Europese concurrenten. Op slecht wegdek zijn oneffenheden nauwelijks te voelen. Dankzij de enorme omvang is de Grand Voyager altijd zeer rustig en stabiel.

Chrysler Grand Voyager

Conclusie

Een grootste auto voor mensen met grootse eisen. De Chrysler Grand Voyager biedt ruimte aan zeven volwassenen én hun bagage. Dankzij "Stow & Go" kunnen de achterstoelen in een handomdraai in de laadvloer worden opgeborgen om ruimte te maken voor nog meer bagage. Van alle MPV's biedt de Grand Voyager het slimste stoelensysteem en de meeste ruimte.

De 3.8 V6 motor is stil, maar presteert matig en verbruikt veel. De wegligging is prima voor een auto van deze omvang, met name de remmen zijn uitstekend. Gezien de prijs is de uitrusting riant, en ook de rijeigenschappen maken de Grand Voyager tot een uiterst comfortabele auto.

plus
  • Nette prijs
  • Zeer comfortabel
  • Bagageruimte flexibel te gebruiken
min
  • Matige prestaties, fors verbruik
  • Hoog plastic-gehalte / matige afwerking
  • Geen hoes / hoedenplank over bagageruimte
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!