25 april 2008
Lexus IS-F

Lexus IS-F

Zwarte magie

Autotest | Het kriebelde bij Lexus. Een van de redenen waarom auto's van Lexus zo goed rijden, is omdat de belangrijkste ontwerpers coureurs zijn. Dankzij hun inbreng is een Lexus niet alleen comfortabel, maar staan de rijeigenschappen op een zeer hoog niveau. Maar de autobouwers wisten dat ze tot nog meer in staat waren en daarom is de eerste sportwagen van Lexus nu een feit. Het resultaat is pure magie.
 

De eerste kennismaking met de Lexus IS F is als een sinistere ceremonie die de bestuurder langzaam maar zeker in zijn greep krijgt. De wetenschap dat deze Lexus goed is voor 423 paardenkrachten zorgt voor de nodige voorpret.

In het zwart is de IS F een intrigerende, zo niet intimiderende, verschijning. De brede neus en enorme wielen stralen kracht uit. De banden in de maat 225/40R19 voor en 255/35R19 achter met weinig profiel en alleen een diepe groef in het midden maken duidelijk dat dit een pure prestatiemachine is.

Lexus IS-F

Het donkere interieur voert de spanning verder op. Niet alleen de stoelen en het dashboard zijn zwart, zelfs het dak is bekleed met een donkere stof. Alhoewel de ruimte voorin prima is, voelt de donkere cockpit klein en geborgen. Kenmerkend voor Lexus is de techno-uitstraling. De hoeveelheid knoppen en displays is enorm, want de "F" is de topuitvoering van de IS-lijn en daarom voorzien van alle leverbare luxe.

Daaronder valt ook het door hifi-specialist Mark Levinson verzorgde audiosysteem. De klank ervan is subliem; het klinkt alsof de engelen voor de Lexus-rijder zingen. Maar dat hemelse geluid wordt bruut verstoord met een druk op de startknop. Daarop komt de 5.0 liter achtcilinder motor tot leven. Van achter de auto klinkt een onheilspellend diep gerommel, alsof er een onweerswolk pal achter de auto hangt.

Kalm

Toch laat de IS F zich in eerste instantie ontwapenend eenvoudig rijden. De auto is standaard voorzien van een automaat en reageert niet agressief op gas geven of remmen. Maar deze Lexus kan de schijn niet lang ophouden.

Lexus IS-F

Het is niet alleen het constant aanwezige bombastische uitlaatgeluid dat verraadt dat dit meer is dan zomaar een luxe zakenauto. De bestuurder voelt dat onder het oppervlak enorme krachten op de loer liggen. In de achtste versnelling is bij slechts 1.500 toeren per minuut de maximumsnelheid op Nederlandse wegen bereikt. De remmen zijn veel sterker dan nodig op de openbare weg. Overhellen is deze IS F vreemd. Het onderstel is zo hard dat iedere drempel of richel overduidelijk wordt doorgegeven.

Omdat alles met zoveel gemak gaat, heeft de bestuurder een enorm gevoel van superioriteit. Tegelijkertijd vraagt het een bijna bovenmenselijke zelfbeheersing om de explosieve krachten die overduidelijk op de loer liggen nog langer te beteugelen.

Helse machine

Wanneer de bestuurder eenmaal toegeeft aan de duistere verleiding van de IS F, gebeurt het bij exact 3.600 toeren per minuut. Dan zuigt de achtcilinder motor de lucht aan door een grotere, tweede inlaat en verandert het geluid op slag. Uit het kwartet van uitlaatpijpen klinkt een huiveringwekkende symfonie van donder en verdoemenis.

Lexus IS-F

Vanaf dat moment worden diabolische oerkrachten vrijgelaten en accelereert de auto niet, maar worden complete stukken weg overgeslagen. Wegen lijken korter dan ooit. Hartkloppingen, adrenalineschoten, kippenvel en koud zweet doen samen de rest. De betovering van de IS F heeft zich definitief meester gemaakt van de bestuurder. Deze sensatie kan en mag niet meer ophouden. Met een onstilbare honger naar asfalt gaat de IS F door tot een sensationele 270 km/u, pas dan maakt een begrenzer een einde aan de pret.

Lexus IS-F

Uiteraard wordt nu handmatig geschakeld met hendels achter het stuurwiel. Het opschakelen kost slechts 0,1 seconden, zelfs een beroepscoureur zou het niet sneller doen. Wanneer dat nodig is, zorgt de computer voor een dot tussengas tijdens het schakelen, om het synchroniseren sneller te laten verlopen.

Het zijn vooral de tussenacceleraties waarmee de IS F weet te intimideren. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u verloopt in 4,8 seconden en is gevoelsmatig zo snel voorbij dat de pret is afgelopen voordat het is begonnen.

Lexus IS-F

Apotheose

Het onderstel heeft geen enkele moeite met het motorische geweld. Maar deze IS F leent zich minder goed voor een snelle, korte slalom. De gedachte dringt zich dan op dat deze auto zonder alle luxe beduidend minder zou wegen en dan scherper zou sturen. Bovendien is de besturing erg licht.

Deze grote Lexus voelt zich het beste thuis op een lang circuit waarbij de bochtsnelheden zeer hoog liggen. De "F" in "IS F" verwijst dan ook naar de "Fuji Speedway", waar de auto is ontwikkeld. Tot onwaarschijnlijk hoge snelheden blijft de auto neutraal. De banden bijten zich vastberaden in het wegdek en weigeren zich te conformeren aan de natuurwetten. Dat is mede te danken aan de speciale bodemplaat die een heus "ground effect" weet te bewerkstelligen, waardoor de auto bijna letterlijk aan de grond kleeft. De (Brembo) remmen zijn uitstekend opgewassen tegen het snelheidspotentieel en het stopvermogen is nog indrukwekkender dan het acceleratievermogen.

En het kan nog heviger. Met een druk op de knop wordt de "Sport"-modus geselecteerd. Dankzij Japans-vernuft wordt de reactie op het gas nog bijteriger, stuurt de auto met meer gevoel en staat het elektronische vangnet meer vrijheid toe (geheel uitschakelen is uiteraard ook mogelijk). Alle onderdelen zijn nu in perfecte harmonie, de magie is compleet.

Lexus IS-F

Conclusie

Een Lexus IS is een heerlijke zakenauto, maar een Lexus IS F is pure magie. Met deze eerste sportwagen van Lexus zal zelfs de netste zakenman en de beschaafdste chauffeur zich laten verleiden te rijden alsof de duivel hem op de hielen zit. Tegelijkertijd biedt de IS F alle ruimte en luxe (maar niet het volledige comfort) van een gewone IS.

Is de Lexus IS F beter dan een BMW M3, Mercedes-Benz C-Klasse AMG of Audi RS4? De IS F is geen dartele sportwagen, maar biedt brute kracht die dankzij geavanceerde techniek perfect is te beheersen. Daarbij biedt deze IS F de verfijning en betrouwbaarheid die kenmerkend is voor iedere Lexus. Daarmee is de Lexus niet beter of slechter, maar vooral anders. Welke auto het moet worden blijft dus een duivels dilemma.

plus
  • Zeer luxueus
  • Fenomenaal snel
  • Sublieme wegligging
min
  • Weinig (been)ruimte achterin
  • Uitlaatgeluid vermoeiend op lange afstand
  • Handgreep boven zijruit vervelend voor bestuurder in snelle bochten
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!