18 april 2008
BMW 1-Serie Cabrio

BMW 1-Serie Cabrio

De ene cabrio is de andere niet

Autotest | Een cabriolet kopen is een feest. Voor menigeen gaat er een droom mee in vervulling. Het uiterlijk is bij de keuze van een cabriolet van groot belang; de auto wordt vooral op gevoel gekocht. Maar bij alle aandacht voor het imago worden de rijeigenschappen soms bijna vergeten. Een proefrit leert dat de BMW 1-Serie Cabriolet zich juist op dat punt nadrukkelijk onderscheidt van alle andere cabrio's.
 

Het klinkt misschien vreemd, maar van alle BMWs is de 1-Serie de favoriet van ondergetekende. De duurdere modellen zijn in de regel de snelste en de comfortabelste. Maar juist dit instapmodel van BMW is de rebel.

De 1-Serie is niet zo verfijnd dat comfort op de eerste plaats staat en dynamiek op de tweede. Een 1-Serie is niet alleen snel, maar voelt ook snel. Als de bestuurder zich uitleeft en de auto een bocht in smijt, hangen alle inzittenden in de gordels en wordt het plezier niet verstoord door een krachtveld dat lijkt te beschermen tegen iedere vorm van sensatie. Kortom: de 1-Serie is het pure en onvervalste pretnummer van BMW.

BMW 1-Serie Cabrio

Vrijheid, blijheid

Daarom is het niet meer dan logisch dat juist de 1-Serie nu ook beschikbaar is als cabriolet. Immers, in een cabriolet kan de bestuurder volop genieten van de auto én de omgeving. Maar daar beginnen de verschillen tussen de diverse cabriolets.

De inzittenden moeten een gevoel van vrijheid hebben wanneer het dak is geopend. Tegelijkertijd moet de rijwind niet de overhand krijgen. Sommige fabrikanten kiezen er voor de voorruit door te laten lopen tot bijna boven de voorstoelen, om op die manier de inzittenden uit de wind te houden. Helaas beperkt dat het gevoel van vrijheid. Andere autofabrikanten gaan voor sensatie, maar dat maakt de auto weer te vermoeiend.

BMW 1-Serie Cabrio

BMW kiest voor een combinatie van een gewone voorruit en een zeer lage zit. Daarmee zitten bestuurder en bijrijder voldoende uit de wind. Bovendien komt een lage zit de communicatie tussen auto en bestuurder ten goede. Alhoewel de bestuurder tot aan de schouders in het metaal zit, is het gevoel van vrijheid optimaal. Tegelijkertijd blijft de rijwind beperkt. Zelfs tot 80 km/u kan probleemloos een gesprek worden gevoerd met het dak en de zijruiten geopend. Boven die snelheid is het prettiger om de ramen te sluiten en eventueel het windscherm te plaatsen.

BMW 1-Serie Cabrio

Ook heel eigenwijs is de keuze voor een stoffen cabriokap, in plaats van het populaire stalen dak. Een dak van stof is lichter dan een dak van staal en dat komt de rijeigenschappen ten goede. Het dak wordt geheel elektrisch bediend, ook het handmatig lossen van beugels is niet nodig. Heel bijzonder is dat de kap uit te voeren is in "metallic" kleur waarmee het minder dof is dan een gewoon stoffen dak.

Met gesloten kap is de Cabrio iets minder stil dan een gewone 1-Serie. De geluiden van de motor en rijwind zijn nog steeds bescheiden, met name het overige verkeer is nadrukkelijker hoorbaar.

Plezier voor vier

De 1-Serie is ook als cabriolet een vierpersoons auto. De instap naar achteren vraagt echter enige atletische vaardigheden. Eenmaal achterin is de hoofdruimte prima. De beenruimte is zeer beperkt, maar dat is gebruikelijk bij auto's als deze. Op korte afstanden houden ook volwassenen het redelijk uit achterin de 1-Serie Cabrio.

Om te voorkomen dat de achterste hoofdsteunen als twee sleepogen boven de auto uitsteken, heeft BMW gekozen voor een "actieve" oplossing. Wanneer de elektronica detecteert dat de auto onverhoopt een koprol maakt, schieten de rolbeugels omhoog om de inzittenden te beschermen. Het nadeel van deze constructie is dat de achterbank niet is op te klappen om de bagageruimte (305 liter) te vergroten. Wel kan de 1-Serie Cabrio (optioneel) worden voorzien van een skiluik.

BMW 1-Serie Cabrio

Vierpersoons Roadster

Dé aantrekkingskracht van de BMW 1-Serie is het weggedrag. Deze cabriolet stuurt minstens zo scherp als de gewone 1-Serie (Coupé). De besturing is direct en vooral exact. Dat is te danken aan een aantal factoren. Zo is het gewicht van de auto zo veel mogelijk evenredig over de voor- en achterwielen verdeeld, waardoor de auto perfect in balans is. Dankzij de achterwielaandrijving wordt het gevoel in het stuurwiel niet verstoord door de krachten van de aandrijving.

Het verschil met andere cabrio's (in de regel met voorwielaandrijving) is enorm. De 1-Serie geeft vanaf het eerste moment merkbaar meer rijplezier en meer voldoening. De bestuurder voelt als vanzelf aan wat de auto kan en maakt daar bij voorkeur volop gebruik van. De remmen zijn sterk en bijterig en geven een groot gevoel van vertrouwen, ook op hoge snelheid.

BMW 1-Serie Cabrio

Deze praktische vierzitter heeft zo'n sublieme wegligging dat de rijeigenschappen van een tweezits roadster dicht worden benaderd! Het belangrijkste verschil met een echte tweezitter is dat de 1-Serie iets minder stijf is. Het torderen is echter gering en gezien de omvang van de auto heeft BMW ook op dit punt keurig werk geleverd.

Toerwagen of sportwagen?

De meeste testkilometers zijn gemaakt met de "120i", wat staat voor een 2.0 liter motor die goed is voor 170 pk / 210 Nm. Deze is voor de gelegenheid gekoppeld aan een zestraps automaat en dat maakt de 1-Serie tot een heerlijke toerauto. De prestaties van de viercilinder zijn verdienstelijk, maar echte uitspattingen blijven uit. Wanneer meer gas wordt gegeven, nemen vooral de motorgeluiden toe maar de prestaties blijven gemiddeld.

Dankzij "Efficient Dynamics" is het verbruik lager dan gemiddeld. Energie die normaalgesproken verloren zou gaan bij remmen en uitrollen wordt nu omgezet in elektriciteit. Deze "gratis" energie wordt later weer gebruikt en dat bespaart benzine.

Ook is gereden met een (handgeschakelde) "125i". Deze zescilinder maakt de 1-Serie Cabrio niet alleen tot een voortreffelijk sturende auto, maar zelfs tot een ronduit uitdagende sportwagen. Al bij een laag toerental is veel vermogen (218 pk / 270 Nm) beschikbaar en het vraagt een bijna bovenmenselijke zelfbeheersing om daar geen gebruik van te maken. Dankzij de achterwielaandrijving laat de 125i zich niet alleen met het stuurwiel, maar ook met het gaspedaal door de bocht te sturen ...

BMW 1-Serie Cabrio

Conclusie

De BMW 1-Serie is er nu ook als cabriolet. De 1-Serie is de meest levendige van alle BMW's en dat komt nu nog beter tot zijn recht in deze cabriolet. In vergelijking met andere vierpersoons cabrio's biedt de 1-Serie beduidend meer rijplezier. De wegligging is zelfs zo goed dat de 1-Serie Cabrio de rijkwaliteiten van een echte roadster benadert. Tegelijkertijd biedt ook deze 1-Serie ruimte aan vier (2+2) personen plus de nodige bagage.

De "120i" is een heerlijke toerauto die uitnodigt tot verre vakanties om in alle vrijheid te genieten van prachtige landschappen. Dankzij "EfficientDynamics" blijft het verbruik relatief laag. De "125i" is een begeerlijke en ronduit uitdagende sportwagen die iedere rit tot een belevenis maakt. Denk bij de keuze van een cabriolet dus vooral aan de 1-Serie, want de ene cabriolet is de andere niet.

plus
  • Prettig en praktisch
  • Sublieme rijeigenschappen
  • Prima prestaties, bescheiden verbruik
min
  • Pas echt compleet met kostbare opties
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!