Publicatiedatum: 10 april 2008
de | nl
Subaru Forester (2008 - 2013)

Subaru Forester (2008 - 2013)

Zand erover

Bij Subaru wisten ze het al lang. Terreinauto's worden niet gekocht om de capaciteiten in het terrein. De immer populaire SUV wordt gekocht om de ruimte en de uitstraling. Het enorme verbruik en het matige weggedrag worden op de koop toegenomen. Al in 1999 kwam Subaru met een oplossing: de Forester combineert het beste van beide. Anno 2008 is het tijd voor een nieuwe generatie van deze trendsetter.

Zand erover. Opnieuw beginnen. Nadat Subaru de Forester dankzij vele verjongingskuren bijna een decennium op de been hield, is de auto nu geheel opnieuw ontworpen.

Toch begonnen de makers niet helemaal blanco, want de Forester deelt de basis met de nieuwe Impreza. Dat is onderweg meteen te merken. In tegenstelling tot menig terreinauto heeft deze "cross over" een prima wegligging. Vanaf het eerste moment weet de Forester het vertrouwen van de bestuurder te winnen.

Subaru Forester (2008 - 2013)

Weggedrag

De Forester is niet alleen een mengvorm van terreinauto en stationcar, maar rijdt ook zo. Van de terreinauto heeft de Forester de hoge zit en het bijbehorende goede overzicht over het overige verkeer.

De Forester is echter beduidend lager dan een echte terreinauto en dat komt de rijeigenschappen ten goede. In (te) snelle bochten helt het koetswerk iets over, terwijl de wielen altijd veilig het ingezette spoor blijven volgen. Wanneer doelbewust de grenzen worden opgezocht, voelt het alsof het onderstel eerder reageert op een correctie dan de rest van de auto. Dat is ongebruikelijk, maar zeker niet gevaarlijk of onaangenaam.

All Wheel Drive

De prima wegligging is ook te danken aan de eigenzinnige Subaru-techniek. De constructie van de motor, de wielophanging en de aandrijving zijn zo gekozen dat het zwaartepunt zo laag mogelijk ligt.

Zoals (bijna) iedere Subaru is de Forester voorzien van vierwielaandrijving. Dat dient vooral de veiligheid. Door het motorvermogen op alle vier de wielen over te brengen, is de kans op een slippend wiel kleiner en dus is onder alle omstandigheden optimale grip gegarandeerd.

Daarbij is de Forester voorzien van lage en hoge gearing. Dit is vergelijkbaar met twee versnellingsbakken: één gewone en één waarmee de auto traag, maar zeer sterk is. Dit komt vooral van pas bij het trekken van een aanhanger. Al rijdende kan worden gewisseld tussen hoge en lage gearing.

Zand happen

Bij alle andere Subaru-modellen dienen het lage zwaartepunt, "All Wheel Drive" (AWD) en eventuele lage gearing de veiligheid. De Forester gaat echter verder. Deze ruige Subaru heeft een iets grotere bodemvrijheid dan een doorsnee personenauto en leent zich daarom ook voor (licht) terreinrijden.

Veel terreinauto's zijn voorzien van een intelligent systeem dat afhankelijk van de omstandigheden het motorvermogen over de voor- en achterwielen verdeelt. Echter, in de regel gaat het vermogen naar de wielen die de minste weerstand hebben. Om te voorkomen dat slippende wielen al het vermogen krijgen (en de auto nog meer slipt), wordt voorzien in gecompliceerde oplossingen.

Subaru Forester (2008 - 2013)

Subaru gebruikt een veel eenvoudiger systeem: de ene helft van het motorvermogen wordt altijd overgebracht op de voorwielen, de andere helft altijd op de achterwielen. Het nadeel hiervan is dat het gehele vermogen nooit op één as kan worden benut en dat het verbruik iets hoger is. Het voordeel is dat alle wielen altijd gegarandeerd worden aangedreven.

Mede dankzij de standaard gemonteerde "all weather" banden weet de Forester zich in licht terrein prima te redden. De lage gearing komt nu van pas om het gas exact te doseren. De Forester laat zich daarom gewillig door zand en modder sturen. De gemiddelde SUV komt helemaal nooit in het terrein. De Forester komt ondanks de relatief eenvoudige techniek verder dan menig vakantieganger of trailertrekker ooit nodig heeft.

Subaru Forester (2008 - 2013)

Motor

Op het moment van schrijven is de Forester leverbaar met slechts één motor: een doorontwikkelde versie van de bestaande 2.0 liter boxermotor. Deze levert 150 pk / 200 Nm en dat is precies genoeg. Deze motor is vooral gemaakt op efficiëntie en een laag verbruik. Bovendien is de nieuwe Forester beduidend zwaarder dan de voorganger en daarom zijn de prestaties minder.

Vooral in de eerste en tweede versnelling voelt de auto zwaar en onwillig. Eenmaal boven de 60 km/u in de derde en vierde versnelling, is de Forester juist gretig en vlot. Het typische boxergeluid is iets hoorbaar, de overige rijgeluiden zijn gemiddeld voor een auto in dit segment.

Gezien de geleverde prestaties en de moderne techniek is het verbruik fors: het testverbruik kwam uit op precies 1 op 10. Rond de herfst van dit jaar wordt een Forester met zuinige dieselmotor verwacht. Een snelle turbomotor, zoals in de vorige generatie van de Forester, zal in verband met de te hoge CO2 uitstoot niet terugkomen.

Subaru Forester (2008 - 2013)

Ruimte

Subaru verzandt niet langer in dezelfde fout. Daarom is bij deze derde generatie Forester ook veel aandacht besteed aan de vormgeving. De auto is voldoende representatief voor zakelijk gebruik, maar heeft tegelijkertijd het stoere en onverzettelijke uiterlijk waar veel SUV-kopers voor vallen.

De nieuwe Forester is flink gegroeid en dat komt vooral ten gunste van de ruimte op de achterbank. In vergelijking met de gemiddelde SUV is deze Forester echter niet meer dan gemiddeld ruim. In vergelijking met een gewone personenauto biedt de Forester juist een zee van ruimte.

Ook de vormgeving van het interieur is een grote stap vooruit. Het dashboard oogt modern en vooral evenwichtig. Het interieur van de Forester is niet langer een product van jarenlange evolutie, maar van een ontwerp dat vanaf het begin klopt.

Subaru Forester (2008 - 2013)

Conclusie

De eerste Subaru Forester was een echte trendsetter. Subaru zag als eerste in dat een SUV niet wordt gekocht voor een expeditie door de jungle, maar voor de ruimte en de uitstraling. Daarom kwam Subaru met een tussenvorm: de Forester biedt de ruimte van een SUV en de veiligheid van vierwielaandrijving.

Het uiterlijk houdt het midden tussen een forse stationcar en een uiterst beschaafde terreinauto. Omdat de Forester minder hoog is dan een SUV, is het weggedrag beter. Ook Subaru's eigenzinnige techniek zorgt ervoor dat de Forester beduidend beter stuurt dan een traditionele terreinauto.

De nieuwe Forester zorgt echter niet opnieuw voor een revolutie. Alle sterke punten zijn gebleven, daarnaast is de auto vooral geraffineerder geworden. De Forester rijdt strakker en sportiever dan voorheen, biedt modernere techniek en meer ruimte.

mail pdf Facebook
Info
Occasionprijzen
€ 32.345,-
€ 27.323,-
€ 23.081,-
€ 19.497,-
€ 16.470,-

 
Plus en min
plus
  • Prima weggedrag
  • Ruim en praktisch
  • Slimme tussenvorm van personenauto en terreinauto
min
  • Opdringerig geluid audiosysteem
  • Achterklep opent niet hoog genoeg
 
Tevredenheidscijfer volgens bezitters
8,1

9,0

8,6

 
Ook getest
Zie ook
  

nieuwsoverzicht | nieuwsbrief | top-100 | agenda | intro kalender | contact