19 maart 2008
Hyundai i30 CW

Hyundai i30 CW

Zon, CW en strand

Autotest | Er waait een frisse wind bij Hyundai! Het hele gamma wordt gestaag vervangen door nieuwe modellen. Eerst verscheen de i30, een middenklasser die zich inmiddels heeft bewezen. Nu wordt dat succesnummer aangevuld met een stationcar: de i30 CW. Die belooft dezelfde scherpe prijs/prestatie verhouding, maar dan met nog meer ruimte.
 

De zon laat zich steeds vaker zien, het strand lonkt. Tijd om er met de hele familie op uit te trekken. Dan is de Hyundai i30 een prima vervoermiddel. Deze middenklasser biedt voldoende ruimte voor vier personen, rijdt prima en is voordelig in aanschaf én gebruik.

Maar een grote familie heeft soms behoefte aan meer ruimte. Dan is een stationcar een slimme oplossing. Bovendien is de i30 CW ("Cross Wagon") meer dan een hatchback met verlengde daklijn. De i30 CW heeft een langere wielbasis (+5 cm) en een langere overhang (+18 cm) dan de gewone i30.

De langere wielbasis komt vooral de ruimte op de achterbank ten goede. Volwassenen zitten hier nu prima, zelfs op een lange rit is het goed toeven achterin de i30 CW. Voor de jongste passagiers is de i30 voorzien van ISO-fix bevestigingen voor kinderzitjes.

Hyundai i30 CW

Bagageruimte

De i30 CW biedt niet alleen ruimte voor het gezin, maar ook voor hun bagage. Vandaag kunnen alle denkbare emmertjes, schepjes, opblaasboten, kinderwagens, surfattributen en strandstoeltjes gemakkelijk mee. Gemeten volgens de "VDA-methode" (de industriestandaard) biedt de i30 CW zo'n 415 liter bergruimte.

De kofferruimte is keurig afgewerkt en voorzien van de nodige sjor-ogen. Bijbehorende spankabels worden standaard meegeleverd, een bagagenet is een accessoire. Onder de laadvloer zijn extra vakjes te vinden om tere stukken veilig te kunnen scheiden van de overige bagage.

Hyundai i30 CW

De bagageruimte is eenvoudig te vergroten tot 1.395 liter. Hiervoor volstaat het om de rugleuning van de achterbank op te klappen. De zitting kan op de plaats blijven en ook de hoofdsteunen van de achterbank hoeven niet te worden gedemonteerd. Een klein minpunt is dat de achterklep net niet hoog genoeg opent om er onder te kunnen staan. Oppassen dus om er niet het hoofd tegen te stoten!

iCatcher

Voorin is de i30 CW gelijk aan iedere andere Hyundai i30. Omdat voor de test van de i30 hatchback is gereden met het absolute basismodel, is nu juist gekozen voor het topmodel. Die maakt z'n naam "iCatcher" meer dan waar. De witte kleur en de lichtmetalen velgen staan de auto prachtig.

Met leder beklede stoelen, stoelverwarming, een klimaatcontrolesysteem (doorgevoerd naar het dashboardkastje), cruise-control, een (matig functionerende) regensensor, parkeerhulp, een audiosysteem en een navigatiesysteem zijn allemaal standaard.

Hyundai i30 CW

Die laatste twee zijn zelfs standaard op iedere i30 CW. Vanaf de eenvoudigste uitvoering horen een audiosysteem (met iPod aansluiting!) en een navigatiesysteem tot de standaarduitrusting. Verwacht van dit navigatiesysteem echter geen wonderen. Het is uiterst eenvoudig met een zeer klein en lastig afleesbaar schermpje. Dankzij de duidelijke gesproken (Nederlandstalige) instructies functioneert het desondanks heel behoorlijk.

Hyundai i30 CW

Motoren

De stationcar weegt een kleine 50 kg meer dan de hatchback. Rekening houdende met de mogelijke extra belading, heeft Hyundai er voor gekozen de CW alleen te leveren met de grotere motoren van de i30. Voor deze proefrit is zelfs gekozen voor de sterkste motor: de 2.0 liter viercilinder benzinemotor met 143 pk / 186 Nm.

Deze presteert in alle omstandigheden prima. In de stad biedt de krachtbron veel souplesse. Desgewenst kan schakellui met de stroom worden meegereden. Wanneer nodig kan vlot worden ingevoegd. Op de snelweg heeft deze sterkste benzinemotor op de prijslijst altijd voldoende reserve paraat. Bovendien zijn de rijgeluiden heel beschaafd, zodat de auto zich ook prima leent voor de lange reis van vandaag. De remmen zijn goed opgewassen tegen het vermogen van de motor.

Hyundai i30 CW

Weggedrag

In vergelijking met het weggedrag van de eerder geteste i30 1.4 hatchback gedraagt deze i30 CW 2.0 stationcar zich beduidend beter. Dat is op de eerste plaats te verklaren door de andere gewichtsverdeling. Daarnaast is deze "iCatcher" voorzien van brede banden die de wegligging aanmerkelijk verbeteren. Een elektronische anti-slip regeling ("ESP"). is standaard op dit topmodel. In de regen levert de motor meer vermogen dan de voorwielen aankunnen en is dit ESP een nuttige voorziening.

De kinderen hadden alle ruimte en konden al hun speelgoed meenemen. Dankzij het navigatiesysteem kon ook de bijrijder genieten van een zorgeloos dagje uit. De bestuurder had een heerlijke auto tot zijn beschikking waar zelfs na goed zoeken nauwelijks iets op is af te dingen. Het was een geslaagd dagje zon, CW en strand!

Hyundai i30 CW

Conclusie

De Hyundai i30 is een prima auto. Zelfs het basismodel is al heel compleet met enkele voorzieningen die uniek zijn in dit segment. De rijeigenschappen zijn prima. De basismotor presteert al voldoende. De hier gereden topuitvoering met topmotor levert de prestaties die horen bij een topmodel. Bovendien heeft deze uitvoering een beter (lees: veiliger) weggedrag dan de eerder geteste basisuitvoering.

De CW voegt aan de sterke punten van de i30 extra ruimte toe. Dankzij de langere wielbasis is de beenruimte op de achterbank merkbaar toegenomen. De langere overhang zorgt voor een flinke hoeveelheid extra bagageruimte. Dankzij de doordachte constructie van de achterbank is de kofferruimte eenvoudig te vergroten.

Het sterkste punt van de Hyundai i30 CW is de scherpe prijs/prestatie verhouding. Met deze voordelige familieauto blijft er genoeg geld over om er vaak op uit te trekken!

plus
  • Scherpe prijs
  • Prima rijeigenschappen
  • Veel ruimte (voorin, achterin en bagageruimte)
min
  • Achterklep opent iets te laag
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!