21 juli 2001
 

Skoda Octavia (1996 - 2004)

De juiste toon

Autotest | Een imago is een teer ding. Wat zorgvuldig is opgebouwd, kan met één negatief bericht te gronde worden gericht. Omgekeerd kan dat wat met jaren van hard werken niet wilde lukken, al kort na samenwerking met Volkswagen wel slagen. Sinds het samengaan met Volkswagen heeft Skoda een goede reputatie opgebouwd. Zo goed zelfs dat het Tsjechische merk hip begint te worden. De particulier valt voor de vriendelijke prijs en de complete uitrusting, de lease-rijder valt voor de lage bijtelling en de hoge restwaarde. De toon voor het nieuwe Skoda werd in 1996 gezet met de Octavia; de hoogste tijd voor een test.
 

De verchroomde grille en de brede koplampen geven de Octavia een voornaam aangezicht. De schouderlijn is hoog zodat de auto samen met de vlak aflopende achterruit het midden houdt tussen een riante hatchback en een chique sedan.

De ruimte binnenin past daar precies bij. Voorin is de auto buitengewoon ruim, zodat ook lange mensen er een goede plaats in kunnen vinden. Daarbij zijn zowel de voorstoelen als het stuurwiel in alle richtingen verstelbaar om iedere bestuurder de ideale zitpositie te kunnen garanderen. De ruimte achterin is voldoende, maar niet meer dan dat. Als de voorstoelen echter iets naar voren worden geschoven, kunnen ook achterin twee volwassenen goed zitten.

Om bij de bagageruimte te komen scharniert niet alleen de kleine achterklep, maar ook de complete achterruit. Dan heeft de Octavia-rijder toegang tot een gigantische 528 liter metende bagageruimte. Nadat de achterbank (in twee delen) is neergeklapt wordt dat zelfs 1328 liter en dat is meer dan menig stationcar!

Zwart

In het interieur van deze Comfort-uitvoering staat zwart centraal. Een dashboard van zwart kunststof, zwarte knoppen, klokken met een zwarte achtergrond, een zwart stuurwiel en zwarte deurpanelen om het af te maken. Ook de stoelen zijn met een weinig opwekkende donkergrijze stof bekleed. De enige uiting van creativiteit is het in zilveren letters uitgevoerde naamplaatje "Octavia" dat centraal bovenop het dashboard is geplaatst.

Wie echter rijdt met de Octavia vergeeft de makers hun gebrek aan creativiteit al snel. Prioriteit bij het ontwerp van de Octavia was functionaliteit. De Octavia is opgezet met als doel het rijden op alle punten aangenamer te maken. Dat begint met kleine dingen: een steuntje voor de linkervoet, een derde zonneklep, twee bekerhouders (vanaf model 2001), ruitenwissers met variabele interval, een vakje voor de GSM-telefoon en eerder genoemde perfecte zitpositie.

Skoda Octavia (1996 - 2004)

De Octavia in Comfort-uitvoering is de meest gekozen variant. Al snel wordt duidelijk waarom. Deze testauto van fl. 39.995,- is standaard voorzien van elektrisch bedienbare ramen voor en achter, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, airconditioning, cruise control en een boordcomputer. Deze laatste twee zijn niet alleen bijzonder in een auto met dit prijskaartje, maar maken de auto in het dagelijks gebruik ook nog eens goedkoper. Want de combinatie van boordcomputer en cruise control vormen samen een ideaal hulpmiddel om ontspannen maar vooral zuinig te rijden.

Skoda Octavia (1996 - 2004)

Motor en veiligheid

De gemiddelde nuchtere Hollander zou verwachten dat bij een auto met deze prijs en dit uitrustingsniveau op de motor is bezuinigd. Niets is minder waar. Ook hier stonden praktische gebruiksmogelijkheden en een aangenaam karakter voor dagelijks gebruik voorop. Cijfers en specificaties zijn van minder belang dan de prestaties en het gedrag in de dagelijkse praktijk. De krachtbron is modern, vlot en zuinig. Dat betekent dat in de stad een keer mag worden vergeten te schakelen, terwijl de auto op de snelweg goed meekomt en geen problemen heeft met inhalen op een provinciale weg.

De pedalen voelen verderlicht aan en vragen even gewenning. Daarna is de auto overal thuis en bewijst de Octavia zich zelfs een aangename reisauto. Vooral op de snelweg kunnen moeiteloos hoge kruissnelheden worden aangehouden waarbij het geluidsniveau heel bescheiden blijft. Het is zelfs zaak goed op de snelheidsmeter te letten, want de auto gaat ongemerkt te hard. Wie had dat verwacht van het Skoda van weleer? Wie dit alles toch liever in cijfers ziet: de sprint van 0 naar 100 km/u wordt door deze 75 kW sterke krachtbron afgewerkt in een keurige 11,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 190 km/u. Het gemiddelde verbruik van de proefrit met snelweg, stadsverkeer en binnenwegen zou uitkomen op 1 op 15,6.

Tenslotte de veiligheid. Ondanks het riante uitrustingsniveau en de fijne motor, heeft Skoda kans gezien binnen het budget ook nog eens een zeer compleet pakket aan actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen te leveren. Zo is de auto standaard voorzien van twee airbags, ABS, EDS (elektronisch differentieel sper) en tractiecontrole (ASR). Gezien het vermogen van de motor is deze laatste optie -vooral in de regen- geen overbodige luxe. Zelfs aan de jongste passagiers is gedacht met bevestigingsbeugels voor een isofix kinderzitje.

Conclusie

De conclusie kan kort zijn: gezien de prijs van de auto is de Skoda Octavia een bijzonder goede koop. Alles wat nodig is zit er op, alles wat aangenaam is is in het Comfort-pakket te vinden. Daarbij staat de prijs altijd centraal. Leuke maar minder essentiële zaken als lichtmetalen velgen of een lederen interieur zijn allemaal leverbaar, maar bij Skoda staan functionaliteit en comfort tegen een vriendelijke prijs op de eerste plaats. Daarom is de Skoda Octavia een bijzonder aantrekkelijke en doordachte keuze voor zowel de particuliere als de zakelijke rijder. Het octaaf, pardon, de toon is gezet met de nieuwe Skoda. Wanneer mag de Fabia aan een test worden onderworpen?

plus
  • Gigantische bagageruimte
  • Comfortabel en functioneel
  • Uitmuntende prijs/prestatie
min
  • Kachelbediening te laag
  • Rechter buitenspiegel te klein
  • Deprimerend saai en zwart interieur
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!