22 januari 2008
Opel Zafira (2005 - 2011)

Opel Zafira (2005 - 2011)

Fijnergeslepen

Rij-impressie | Opel vraagt uw aandacht voor de vernieuwde Zafira. Het front is aangepast en de uitrusting is gemoderniseerd. Dat is normaal gesproken geen reden voor een nieuwe test, want met nieuwe koplampen rijdt de auto niet anders. Maar deze facelift is ingrijpender, want ook de motoren zijn vernieuwd. Tijd dus voor een hernieuwde kennismaking met de Opel Zafira.
 

Het vorige testverslag van de Opel Zafira was getiteld "Fijngeslepen". Een "zafier" is niet alleen een edelsteen, maar ook de naam van Opel's juweel onder de MPV's. De Zafira is niet alleen ruim, maar tegelijk ook compact en handelbaar. De klant denkt daar net zo over, want sinds 1999 heeft Opel wereldwijd ruim twee miljoen Zafira's verkocht.

Dat is vooral te danken aan "Flex 7". Standaard biedt de Zafira ruimte aan vijf personen en een flinke hoeveelheid bagage. Maar met enkele simpele handelingen is uit de vloer van de bagageruimte een tweede achterbank te toveren waarmee de Zafira een zevenzitter wordt. De bagageruimte is daarna nihil, maar in- en uitbouwen van losse stoelen is niet nodig bij de Zafira. Inmiddels heeft menig autofabrikant dit kunstje afgekeken, maar Opel's systeem blijft tot de fijnste behoren.

Opel Zafira (2005 - 2011)

Uitrusting

Zoals gezegd heeft Opel de Zafira fijner geslepen voor modeljaar 2008. Dat begint met verchroomde ringen rondom de knoppen van de airconditioning en de radio. De radio is gemoderniseerd en kan optioneel worden voorzien van een AUX-ingang waarop een MP3-speler kan worden aangesloten.

Helaas is ook de vernieuwde Zafira standaard niet voorzien van bekerhouders of een zonnebrilhouder. Voor een MPV valt het aantal bakjes, vakjes en andere praktische zaken tegen. Het optionele panoramadak brengt daar verandering in; dit bestaat uit een glazen dak plus een reeks handige bergvakken in het plafond. Dit is echter een kostbare optie die bovendien een vreemdsoortige bult op het dak veroorzaakt.

Opel Zafira (2005 - 2011)

Facelift

Het front is geheel opnieuw ontworpen en past nu beter bij de andere Opel-modellen. De bumpers zijn scherper en lopen zelfs iets door aan de zijkant van de auto. Het nodige chroom maakt de Zafira eleganter dan voorheen.

Dankzij een verchroomde strip aan de achterzijde, die doorloopt in de achteruitrijlichten, lijkt de Zafira nu breder.

Opel Zafira (2005 - 2011)

De aanpassingen waren allemaal niet noodzakelijk en huidige Zafira-rijders zullen hun auto niet direct inruilen voor deze kleine aanpassingen. Toch is de auto wel degelijk moderner geworden en lijkt het voorgaande model op slag achterhaald. Helaas is een groot probleem van de Zafira niet opgelost: deze familieauto heeft nog steeds geen schuifdeuren en dat is een gemis.

Opel Zafira (2005 - 2011)

Motoren

Reden voor deze test is de introductie van nieuwe motoren. Vanaf februari is de Zafira leverbaar met een aangepaste 1.6 liter benzinemotor. Deze lichtste motor op het programma kwam iets vermogen tekort en dat is nu goedgemaakt.

De sterkste motor op het programma is nu de "2.2 Direct". Deze presteert uitstekend (150 pk / 215 Nm), maar maakt veel toeren en is daarom op de lange afstand vermoeiend.

De fijnste motor is de geheel nieuwe 1.7 liter CDTi. Deze moderne diesel vervangt de 1.9 liter en levert ondanks de geringere inhoud meer vermogen en betere prestaties. Tegelijkertijd is de 1.7 CDTi zuiniger dan de 1.9 van voorheen. De zesversnellingsbak schakelt lekker zwaar, met veel gevoel.

Opel Zafira (2005 - 2011)

Het hier gereden 125 pk sterke exemplaar doet z'n werk in alle rust. Alleen in bergachtig gebied is te merken dat dit een relatief kleine motor is. Om vlot te klimmen moet deze CDTi veel toeren maken. De prestaties zijn verder prima, maar de motor is bepaald niet levendig of karaktervol. De 1.7 CDTi is als een goede butler: hij maakt het leven aangenaam en makkelijk, is nooit op een fout te betrappen en blijft altijd op de achtergrond.

Sport!

Een andere belangrijke wijziging betreft het onderstel. De Zafira is leverbaar met een verfijnde versie van "ESP Plus". Daarmee kan met een druk op de knop het karakter van de auto worden beïnvloed. Dit is niet uniek, maar bij veel auto's is het effect van een dergelijke voorziening nauwelijks merkbaar.

Bij Opel betekent een druk op de "Sport"-knop het verschil tussen dag en nacht. Standaard is de Zafira comfortabel en vooral makkelijk te rijden. In de Sport-stand reageert de Zafira directer op het gas, wordt de besturing directer, helt de auto minder over in de bocht en is de wegligging beter.

Conclusie

De Zafira is Opels edelsteen onder de MPV's. In 1999 introduceerde Opel als eerste een MPV waarvan de stoelen niet moesten worden uitgebouwd om meer bagageruimte te creëren. Dankzij Flex7 is de Zafira met enkele eenvoudige handelingen te transformeren van een vijf tot een zevenzitter. Tegelijkertijd is de Zafira een redelijk compacte en dus handelbare auto.

Dankzij de facelift heeft de Zafira een moderner uiterlijk gekregen. Het verfijnde "ESP Plus" chassis zorgt voor een betere wegligging. Met een druk op de knop is deze familiebus een scherp sturende, sportieve auto geworden.

De grootste verbetering voor het nieuwe modeljaar is te vinden onder de motorkap. De lichtste benzinemotor heeft een welkom aantal extra paardenkrachten gekregen. De dieselmotoren zijn stiller, zuiniger en sterker geworden. Heel slim allemaal; een "geslepen" type noemen ze dat!

plus
  • Ruim en toch compact
  • Stille, zuinige dieselmotor
min
  • Geen schuifdeuren
  • Standaard weinig bergvakken
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!