17 december 2007
Saab 9-3 Sport Sedan

Saab 9-3 Sport Sedan

Goede voornemens

Autotest | Volgend jaar ga ik mijn leven beteren. Ik ga schoner en zuiniger rijden. Bovendien ga ik geen doorsnee auto rijden, maar iets bijzonders. Ik ga meer genieten van het leven. Kortom: ik ga de vernieuwde Saab 9-3 op bio-ethanol rijden!
 

Berichten van autofabrikanten zijn tegenstrijdig. De ene fabrikant belooft stellig dat hybride auto's de toekomst hebben. Een ander zegt de waarheid in pacht te hebben en belooft dat aardgas de oplossing voor het milieuvraagstuk is. Een derde zet juist in op uiterst zuinige dieselmotoren.

De theorie

Saab hoort bij de partij die bio-ethanol ziet als de brandstof van de toekomst. Bio-ethanol E85 wordt gewonnen uit plantenresten. Een voordeel daarvan is dat niet langer naar brandstof hoeft te worden geboord, met alle gevolgen van dien.

Bio-ethanol kan doelbewust worden gekweekt in de vorm van bijvoorbeeld suikerriet, mais en aardappelen. Ook kan het worden gewonnen uit houtafval, stro en de welbekende biobak. Helaas zijn er ook verhalen bekend van regenwouden die doelbewust worden gekapt voor het verbouwen van gewassen voor bio-ethanol.

Saab 9-3 Sport Sedan

De planten waaruit bio-ethanol wordt gewonnen, hebben tijdens hun leven CO2 uit de lucht onttrokken. Door ze nu te verbranden komt die CO2 weer terug, maar per saldo blijft de hoeveelheid CO2 gelijk. Olie die miljoenen jaren in de grond heeft gezeten, voegt nieuwe CO2 toe aan de lucht. Op de korte termijn gerekend, is bio-ethanol daarom schoner.

De praktijk

Tot zo ver de theorie. Deze "brandstof van de toekomst" is nu al beschikbaar voor iedere Saab. In de praktijk is weinig van de bijzondere techniek onder de motorkap te merken. De auto vraagt niet om speciale procedures of een aangepaste rijstijl van de bestuurder. De "1.8t BioPower" loopt opmerkelijk stil en rustig.

Dankzij de zogenaamde "low pressure turbo" is al bij lage toeren meer vermogen beschikbaar dan bij een gemiddelde 1.8 motor. Het voelt daarom alsof er een beduidend grotere en sterkere krachtbron in het vooronder ligt. De prestaties zijn zeer goed; wanneer het uiterste wordt gevraagd is dit milieuwonder ronduit snel. Milieuvriendelijk rijden is met deze auto geen afzien, maar juist puur genieten.

Saab 9-3 Sport Sedan

Het tanken

Op het moment van schrijven telt Nederland welgeteld vier tankstations waar bio-ethanol kan worden getankt (zie link onder deze tekst voor adressen). Door het uitblijven van kabinetsmaatregelen is bio-ethanol in Nederland helaas aanzienlijk duurder dan benzine. In bijvoorbeeld Zweden kost bio-ethanol juist de helft van benzine.

Als extra afstraffing voor de goede wil van de bestuurder, is het verbruik van de 9-3 op bio-ethanol zeer hoog. Met een zeer kalme rijstijl was 10,4 liter per 100 km het best haalbare.

Saab 9-3 Sport Sedan

Gelukkig rijdt de 9-3 BioPower ook op doodnormale benzine. Dat levert zo'n 25 pk minder motorvermogen en een iets minder mooie loop op. In cijfers uitgedrukt: het vermogen neemt af van 175 naar 150 pk, het koppel gaat van 265 terug naar 240 Nm. Dit is als het verschil tussen zijde en katoen: beide dragen prettig en comfortabel, maar wie zijde gewend is doet liever geen stapje terug. Het verbruik op benzine is beduidend gunstiger; precies 7 liter per 100 km. De prestaties blijven prima, maar met de echte verwennerij is het afgelopen.

De auto

Saab is niet uniek in het leveren van auto's op bio-ethanol. Maar de Saab 9-3 is wel een unieke auto die al jaren lang geliefd is bij kopers die meer willen dan een doorsnee auto. Een Saab heeft een eigenzinnige uitstraling en een eigenwijze ergonomie. Dat maakt een Saab niet alleen anders dan de rest, maar vooral slimmer.

Tijdens een recente facelift is vooral het uiterlijk aangepast. De 9-3 oogt daarom beduidend scherper en vooruitstrevender dan voorheen. In het interieur zijn typische Saab-kenmerken zoals het contactslot in de middenconsole (veiliger) en het "black panel" (verlichting dimmen voor rust in het donker) gebleven. Het aantal knoppen en displays is sterk afgenomen. Het overzicht is daarom beter en de bediening eenvoudiger geworden.

Saab 9-3 Sport Sedan

Zoals gebruikelijk bij Saab zitten de voorstoelen uitzonderlijk goed. Uit onafhankelijk onderzoek is gebleken dat deze zetels ook nog eens heel veilig zijn. De achterbank biedt, ook na de facelift, minder ruimte dan gemiddeld in dit segment.

De rijeigenschappen zijn niet gewijzigd voor de vernieuwde 9-3. Die waren prima en Saab zag daarom geen ruimte voor verbetering. Vooral de passief meesturende achterwielen ("Multilink achteras") zorgen voor extra dynamiek en maken de besturing zuiverder. Het onderstel is niet te hard en niet te zacht, de wegligging is prima. Ook op het remmen en schakelen is niets aan te merken.

Saab 9-3 Sport Sedan

Conclusie

Stoppen met roken, gezonder eten of minder drinken is lastig vol te houden. Maar wie voor de vernieuwde Saab 9-3 kiest, zal geen moeite hebben om de goede voornemens waar te maken. Net als de vorige 9-3 stuurt de nieuwe generatie voortreffelijk, zitten de stoelen subliem en is het comfort van hoog niveau. De BioPower motoren maken het plezier alleen maar groter.

Toch hangt het van het regeringsbeleid af of bio-ethanol de brandstof van de toekomst wordt. De forse prijs en het geringe aantal verkooppunten in Nederland, maakt dat deze milieuvriendelijke brandstof vooralsnog slechts voor een klein groepje idealisten is weggelegd.

plus
  • Comfortabel en sportief
  • Eigenzinnig Saab-design
  • Vooruitstrevende BioPower motor
min
  • Matige ruimte achterin
  • Opdringerige klank audiosysteem
  • Bio-ethanol kostbaar en schaars in Nederland
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!