26 november 2007
Renault Kangoo

Renault Kangoo

Familiepret

Autotest | We gaan op vakantie en nemen mee: vader, moeder, zoon, dochter en heel veel bagage. De reis gaat naar Zuid-Frankrijk voor een weekje familiepret. Uiteraard gaat de Autozine-familie met de auto. Voor deze plezierige (test)rit staat de nieuwe Renault Kangoo op het programma.
 

Een gezin is al duur genoeg. Daarom wilde vader geen MPV. Zo'n familiebusje is weliswaar heel praktisch, maar ook heel kostbaar. Een stationcar vond hij al een stuk voordeliger, maar die bood in sommige gevallen te weinig ruimte. Daarom koos vader uiteindelijk voor deze "ludo space": een no-nonsense auto die heel veel ruimte biedt tegen een scherpe prijs.

Ooit werden auto's als de Renault Kangoo alleen gebruikt door bouwvakkers en koeriersdiensten. Maar de rijeigenschappen en het comfort werden in de loop der jaren zo verfijnd dat de Kangoo nu ook populair is als gezinsauto. De eerste kennismaking maakt duidelijk waarom.

Renault Kangoo

Bagage

Standaard meet de bagageruimte 660 liter. "Hier past veel meer in dan in die grote luxe auto van onze oom", zeggen de kinderen. Een kinderwagen past gemakkelijk achterin, maar ook een grote kofferset en de nodige sport-attributen vinden gemakkelijk een plaatsje. De bagageruimte is bovendien goed bereikbaar doordat de hoedenplank halverwege kan vouwen. Ook heel handig: de hoedenplank kan precies achter de achterbank worden geklemd voor vrije toegang tot de bagage.

Wanneer dat nodig is, kan de achterbank geheel worden opgevouwen. Het verwijderen van de hoofdsteunen of losmaken van de zittingen van de achterbank is overbodig. In één beweging is de bagageruimte te vergroten tot 2.75 kubieke meter. Dat is genoeg voor een bankstel of koelkast! Voor bedrijven is het belangrijk om te weten dat er nu een Euro-pallet in de breedte in de Kangoo past (was voorheen alleen in de lengte). Afhankelijk van de uitvoering kan de rechter voorstoel worden opgeklapt, waarna ruimte is voor stukken van maximaal 2 meter 50 lang!

Renault Kangoo

Als ook dat onvoldoende is, levert Renault slimme dakdragers. Die zijn letterlijk in een handomdraai in de lengte (minder windgeruis, lager verbruik) of juist in de breedte (voor fietsenrek of dakkoffer) van de auto te plaatsen.

Achterin

Eerst vonden de kinderen de Kangoo niet zo'n stoere auto. Ze wilden op vakantie met een sportwagen. Maar eenmaal achterin de Kangoo voelen ze zich de koning te rijk. In het plafond hebben ze eigen bergvakjes. In de middenconsole is een 12 volt stopcontact te vinden voor de spelcomputer, laptop of DVD speler. In de rugleuningen van de voorstoelen zijn vliegtuigtafeltjes te vinden. Onder de vloer zijn geheime bergvakjes te vinden, maar vertel dat niet verder!

Renault Kangoo

De instap achterin is eenvoudig dankzij twee grote schuifdeuren. Die bieden alle ruimte voor het instappen en zijn op krappe parkeerplaatsen handiger dan openzwaaiende portieren. Heel bijzonder is dat in deze schuifdeuren (elektrisch bedienbare) ruiten zijn te vinden die geheel openen. In de regel hebben schuifdeuren klapraampjes of ruiten die slechts half openen. Ook heel slim: wanneer de tanktop is geopend, wordt de schuifdeur geblokkeerd zodat overenthousiaste kinderen geen schade kunnen aanrichten.

Voorin

Ook voorin zit de stemming er goed in. De ruimte voorin is overweldigend. De Kangoo verslaat iedere stationcar en menig MPV. Vader is prominent lid van de "Club voor lange mensen" maar heeft in de Kangoo zowaar enkele decimeters hoofdruimte over! Het nadeel is dat de Kangoo meer dan 1 meter 80 hoog is en dat kan problemen geven in (parkeer)garages.

Renault Kangoo

Het dashboard is ruim opgezet en biedt veel bergruimte. Met name het bergvak centraal bovenop het dashboard is uiterst praktisch omdat er precies een A4 vel in past. Dat is niet alleen handig voor bedrijfsauto's vol paperassen, ook op deze reis vult het vak zich snel met wegenkaarten en inspirerende folders van aanlokkelijke pretparken.

Renault Kangoo

Boven de voorruit is een breed vak te vinden waar in de praktijk van-alles-en-nogwat in wordt gegooid. De tweede binnenspiegel verdient ook een speciale vermelding: daarmee kunnen de kinderen achterin in de gaten worden gehouden.

De vrolijke kleuren en degelijke afwerking van het dashboard doen meer denken aan een personenauto dan aan een bedrijfsbusje. Omdat de Kangoo is bedoeld als voordelig ruimtewonder, biedt de auto alleen het hoogst noodzakelijke. Alleen met opties is de Kangoo net zo luxueus als een personenauto, maar dan is de Kangoo ook net zo kostbaar.

Tanken

De Kangoo zal deze reis alleen stoppen voor een rijderswissel, want tanken hoeft maar één keer. De dieselmotor meet slechts 1.5 liter, maar dankzij een zogenaamde "variabele turbo" is over het gehele toerenbereik volop vermogen beschikbaar. Het voelt daardoor alsof de motor meer vermogen levert dan de beloofde 110 pk / 240 Nm! De zelfontbrander neemt desondanks genoegen met slechts 5,7 liter diesel per 100 km. Alleen deze "Kangoo Family" wordt standaard geleverd met roetfilter, de zakelijke "Kangoo Express" moet het helaas zonder stellen.

Renault Kangoo

De motor is niet bijzonder agressief of levendig, maar is wel zeer krachtig. De eerste versnelling is bijzonder kort. Dat maakt het makkelijk op te trekken met een zware lading of aanhanger. De Kangoo is bepaald geen snelle auto, maar het motorvermogen is voldoende om met het verkeer mee te komen en/of vlot te passeren wanneer dat nodig is.

De Kangoo is ook leverbaar met een 1.6 liter benzinemotor. Deze levert een vergelijkbaar vermogen en rijdt dan ook vrijwel hetzelfde. Beide motoren zijn opmerkelijk stil voor een auto als deze. Boven de 100 km/u is echter veel windgeruis hoorbaar, wat het comfort niet ten goede komt. Echt storend is de schaalverdeling van de snelheidsmeter die alleen "Franse" snelheden aangeeft. In Nederland is het raden waar de 80, 100 en 120 km/u precies liggen.

Renault Kangoo

Bochtje

De prestaties van de Kangoo zijn vergelijkbaar met die van een (voordelige) personenauto. Het rijgedrag maakt duidelijk dat de Kangoo bepaald geen doorsnee familieauto is. De besturing is indirect en er zijn veel stuuromwentelingen nodig om een bocht te maken, waardoor de auto groot voelt. De Kangoo is bovendien hoog, waardoor de auto nadrukkelijk overhelt in de bocht.

Dit is echter een kwestie van wennen, want gedurende de rit weet de Kangoo zich steeds beter te bewijzen. Vader stuurt steeds moediger om rotondes en moeder laat op een klaverblad zien dat ook zij weet wat sturen is. In vergelijking met de vorige Kangoo is de nieuwe generatie bijna 10% breder en daardoor is de wegligging sterk verbeterd.

De Kangoo is rondom voorzien van schijfremmen. Wanneer de ouders iets te veel plezier maken, is de Kangoo ook weer snel en veilig tot stilstand te brengen.

Renault Kangoo

Conclusie

Het was een prettige vakantie! En dat was mede te danken aan de auto. De Renault Kangoo is een autogekiende auto die meer ruimte biedt dan een stationcar en voordeliger is dan een MPV. Dankzij de vele praktische en doordachte voorzieningen is alle ruimte ook nuttig te besteden.

De Kangoo blijft in de basis een bedrijfsauto, maar bij deze tweede generatie is het verschil met een gewone personenauto kleiner dan ooit. Omdat de Kangoo breder is geworden, is de wegligging sterk verbeterd. Dankzij de extra geluidsisolatie is de Kangoo tot zo'n 100 km/u ook even stil als een voordelige personenauto. De moderne motoren leveren keurige prestaties bij een bescheiden verbruik. Mede daarom was heel veel budget over voor deze heerlijke vakantie!

plus
  • Nette prijs
  • Ruim, doordacht en praktisch
  • Rijdt (bijna) even goed als een gewone personenauto
min
  • Veel windruis bij hoge snelheden
  • Onhandige schaalverdeling snelheidsmeter
  • Stoelverstelling lastig bereikbaar met gesloten portier
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!