21 september 2007
Peugeot 207 SW

Peugeot 207 SW

Gewoon goed

Autotest | De Peugeot 207 was vanaf het eerste moment een hit. Peugeot weet duidelijk wat de klant zoekt. De 207 is fraai gelijnd, maar niet extravagant. De auto rijdt goed, maar is zeker geen sportwagen. Het succesnummer is modern, maar verre van revolutionair. Diezelfde verstandige auto is er nu ook als stationcar: de 207 SW.
 

De Peugeot 205 was een succes, de 206 een groter succes en voor de 207 wil de fabrikant die lijn graag voortzetten. Daarom heeft Peugeot het wiel niet opnieuw uitgevonden, maar borduurt de fabrikant voort op de sterke punten van de voorgaande modellen. De 207 is in alle richtingen gegroeid en is sterker/veiliger geworden. Ondanks de elegante lijnen oogt de auto ook robuust en stevig.

Van achteren naar voren

Het echte nieuws van deze SW-uitvoering is te vinden aan de achterzijde, daarom wordt de auto beschreven van achteren naar voren.

Peugeot 207 SW

De achterklep is in twee delen te openen. Om kleine zaken in/uit te laden volstaat het om alleen de achterruit te openen. Die is lichter dan de hele achterklep en dus makkelijker te openen. Ook op krappe parkeerplaatsen is dit een uitkomst. Om grote spullen te laden opent de hele achterklep, een stevige aluminium plaat op de laadrand voorkomt beschadigingen.

Peugeot 207 SW

De bagageruimte is fors (428 liter) en kan letterlijk in een handomdraai worden vergroot door de achterbank in twee ongelijke delen (1/3 en 2/3) op te klappen. Het is daarbij niet nodig om eerst de zitting los te maken of de hoofdsteunen te demonteren. De zittingen schuiven heel slim naar voren en naar beneden. De hoofdsteunen kunnen iets in de rugleuning van de achterbank worden gedrukt. De complete laadvloer meet 1.433 liter (1.258 volgens VDA-methode) en is voorzien van een bagagenet, sjor-ogen en vakjes in de zijwand.

Achterin

De daklijn is doorgetrokken voor extra bagageruimte, maar is ook goed voor extra hoofdruimte achterin. De beenruimte achterin is gemiddeld. De achterbank is zeker niet alleen het domein van kleine kinderen. Wanneer bestuurder en bijrijder iets inschikkelijk zijn, passen ook twee volwassenen goed achterin.

Peugeot 207 SW

Voorin

Voorin is de 207 SW gelijk aan een gewone 207. Dat betekent een ruim opgezet interieur met typische Franse charme. Elegante lijnen en chique afwerking met verchroomde randjes geven een weldadige sfeer in het interieur. De afwerking is keurig en gezien de prijs van de auto is de uitrusting riant.

Peugeot 207 SW

Ondanks de complete en moderne uitrusting, is de 207 SW niet vernieuwend. Verwacht dus geen standaard iPod aansluiting, USB connectors of sleutel met elektronisch geheugen.

Wel is de testauto ("XS") voorzien van een licht- en regensensor, een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem, een boordcomputer een radio/CD-speler en een cruise-control plus snelheidsbegrenzer. Vooral deze laatste is in de praktijk erg prettig op plaatsen waar de snelheidslimiet absoluut niet mag worden overschreden (wegwerkzaamheden, trajectcontrole, etc.).

Peugeot 207 SW

Vooronder

Op het moment van schrijven is de 207 SW leverbaar met zes verschillende motoren. Wie veel kilometers maakt, kan kiezen tussen een 90 of 110 pk sterke dieselmotor (beide met roetfilter). De benzinemotoren variëren in vermogen van 75 tot 120 pk. De testauto is voorzien van deze laatste krachtbron en presteert daarmee prima.

De 1.6 liter viercilinder is ontwikkeld in samenwerking met BMW en wordt ook gebruikt in de MINI. In de regel is de 207 SW met deze Frans/Duitse krachtbron een kalme auto, maar wanneer het moet/mag zijn de prestaties uitstekend. In alle gevallen is de 207 opmerkelijk stil. Vooral in vergelijking met de 206 is dit een groot winstpunt.

Het onderstel is niet te hard en zeker niet te zacht. Dat laatste is belangrijk, want de wegligging moet ook gegarandeerd zijn bij een volledige belading. Het weggedrag is voorbeeldig. Bij hoge snelheden en desnoods onhandige manoeuvres blijven de banden veilig het spoor volgen. Wanneer de grens echt wordt overschreden glijdt de auto uit over de voorwielen; precies zoals de gemiddelde automobilist het graag heeft.

Peugeot 207 SW

Conclusie

"Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg", dat typeert de Peugeot 207 SW. Dit is geen vernieuwende auto met baanbrekende brandstofbesparende techniek, slimme ruimtebesparende constructies of hypermoderne elektronica. Op geen enkel punt is de 207 merkbaar beter of slimmer dan de concurrentie. Dat wil echter niet zeggen dat de 207 een slechte auto is. De 207 rijdt, remt, stuurt, schakelt en presteert prima. Als stationcar is de 207 ruim en praktisch. Gezien de prijs is de uitrusting riant.

Die nuchtere aanpak is geen nadeel, maar juist het succes van de 207. De gemiddelde koper zit helemaal niet te wachten op allerlei nieuwigheden en voelt zich juist prettig bij vertrouwde techniek. Dat deed die koper bij de 206 SW en nu ook bij de 207 SW; want de auto is gewoon goed.

plus
  • Geslaagde vormgeving
  • Prima rijeigenschappen
  • Grote, bruikbare, bagageruimte
min
  • Onwennige vorm buitenspiegels
  • Onhandige schaalverdeling snelheidsmeter
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!