27 september 2007
Audi R8 (2007 - 2015)

Audi R8 (2007 - 2015)

M8svertoon

Autotest | Het gaat goed met Audi. De verkoopcijfers zijn torenhoog. In het zakelijke segment is Audi uitgegroeid tot hét symbool van succes en goede smaak. Maar Audi wil meer. Het merk wil ook staan voor sportiviteit. Om dat waar te maken, maakt de fabrikant nu een krachtig statement: de Audi R8.
 

Audi wil bewijzen dat het volbloed sportwagens kan bouwen en levert geen half werk. De R8 is een imposante verschijning die nog voor het instappen voor een zekere opwinding weet te zorgen.

Pr8

Het flamboyante uiterlijk is niet alleen gekozen om aandacht te trekken en duidelijk te maken dat dit de heetste Audi van dit moment is. De vorm is ook gekozen om "downforce" te verkrijgen. De lucht stroomt zo langs de auto dat deze extra op het asfalt wordt gedrukt en dus een betere wegligging heeft.

Op de achterklep is een kleine spoiler te vinden die vanaf 100 km/u automatisch omhoog komt en ook bijdraagt aan de stabiliteit. De R8 is uit aluminium vervaardigd om gewicht te besparen; iedere kilogram minder betekent immers meer snelheid.

Audi R8 (2007 - 2015)

De motor ligt achterin, of eigenlijk "middenin" de auto. De krachtbron is als een juweel uitgestald onder de achterruit. De zwaarste delen zijn in het midden geplaatst om de auto beweeglijker te maken. Terwijl een pendule traag beweegt door het gewicht aan het uiteinde, draait een tol juist heel snel door het centrale gewicht. Een middenmotor in een auto doet hetzelfde en zorgt voor meer wendbaarheid.

Daarnaast heeft Audi het gewicht in een verhouding 44:56 over de voor- en achterwielen verdeeld, zodat de auto perfect in balans is en langer neutraal blijft.

Doord8

Veel superauto's met middenmotor bieden nauwelijks ruimte aan de inzittenden. Hier heeft Audi duidelijk een streepje voor op fabrikanten die alleen extreme sportwagens maken. De R8 zit even prettig als een gewone Audi. De cockpit is opmerkelijk ruim en dwingt de bestuurder niet in een onmogelijke zitpositie.

Audi R8 (2007 - 2015)

Dankzij de glazen constructie boven de motor, is het zicht in de binnenspiegel prima. De brede heupen (de R8 is achter beduidend breder dan voor) zijn duidelijk zichtbaar in de buitenspiegels en daarom is ook manoeuvreren verrassend eenvoudig. Pas wel op met de minimale bodemvrijheid, de R8 is geen liefhebber van verkeersdrempels.

Omdat de motor achterin ligt, is onder de voorklep een bescheiden bagageruimte (100 l) te vinden.

Audi R8 (2007 - 2015)

In vergelijking met de concurrentie heeft de R8 een karige basisuitrusting. Bovendien zijn de opties al even prijzig als de auto zelf. De testauto is voorzien van onder andere een subliem klinkend audiosysteem van Bang & Olufsen, een DVD navigatiesysteem, telefoonvoorbereiding en uitgebreide bekleding in "Fijnnappa" leder. De totaalprijs van die paar opties is genoeg om een leuke middenklasser van te kopen!

Maar ... uiteindelijk is de R8 een heel bijzondere auto en dus is het (eindelijk) tijd om de sleutel om te draaien.

Kr8

Houd het raampje even open, want dan is de diepe grom uit de vier uitlaatpijpen het beste te horen. Zojuist is een 4.2 liter achtcilinder tot leven gekomen. Die is goed voor een vermogen van 420 pk / 430 Nm.

Audi R8 (2007 - 2015)

De krachtcentrale is een zogenaamde "hoogtoerige V8". Een dergelijke grote motor wordt in de regel gebruikt in luxe auto's, om juist bij lage toeren veel rust en souplesse te bieden. Bij de R8 is dat heel anders, hier gaat het om brute kracht!

Toch heeft de R8 ook bij lage toeren een overvloed aan trekkracht. De motor is nadrukkelijk hoorbaar, maar is niet zo luid dat de R8 vermoeiend is op lange afstanden. Zelfs wanneer de auto kalm wordt gereden, is voelbaar dat het vermogen enorm is. Wanneer de chauffeur ook maar een spier te veel beweegt, schiet de R8 er als een raket vandoor.

Wanneer het gas diep wordt ingedrukt, is de R8 bijzonder snel. Deze sportiefste Audi schiet vooruit en binnen luttele seconden is de omgeving niet meer dan een vaag beeld. De horizon komt alarmerend snel dichterbij. Alle andere auto's gaan zo langzaam dat het chicanes op de snelweg lijken.

Audi R8 (2007 - 2015)

Net als het lijkt alsof het allemaal niet gekker kan, bereikt de naald van de toerenteller de 6.000 rpm en is het alsof er een "afterburner" wordt ontstoken. Met een machtige brul doet de motor er nog eens een flinke schep bovenop. Zelfs de ervaren testrijder laat spontaan een kreet van opwinding horen.

De R8 schakelt over van pure razernij op ziedende woede en de honger naar asfalt wordt nog veel groter. Die overmacht blijft tot snelheden ver boven de 200 km/u. Omdat Audi de R8 ziet als een pure sportwagen, is de maximumsnelheid niet begrensd en gaat de R8 door tot net boven de magische grens van 300 km/u.

M8

Het acceleratievermogen van de R8 is adembenemend, maar niet uniek. Het gaat om de beheersing van al dat vermogen. Nadat de inzittenden met brute kracht in de stoelen zijn gedrukt, zijn de remmen in staat de twee sensatiezoekers met nog meer kracht in de gordels te hangen.

De besturing is lekker zwaar en uiterst direct. Letterlijk een paar millimeter beweging van het stuur is genoeg om van rijstrook te wisselen. Daarbij ligt de R8 snaarstrak op de weg. Zelfs de bruutste en botste bewegingen brengen de R8 nauwelijks uit balans. De Quattro vierwielaandrijving voorkomt wielspin, zelfs wanneer in de bocht botweg gas wordt gegeven. De inzittenden worden dan extra stevig in de zijwanden van de sportstoelen gedrukt, maar de grip van de banden blijft.

Dankzij de middenmotor, het geringe gewicht en de vierwielaandrijving gaat de R8 juist hier nog verder dan de gevestigde orde. Audi heeft z'n statement gemaakt, Audi is toegetreden tot de wereld van de superauto's.

Audi R8 (2007 - 2015)

Conclusie

Audi wil naast het zakelijke imago ook bouwen aan een sportief imago. Een proefrit met de Audi R8 levert het bewijs dat Audi dat niet alleen wil, maar ook kan. De R8 is een sportwagen pur sang die bloedstollende prestaties levert. Dankzij een optimale gewichtsverdeling en Quattro vierwielaandrijving is ook de wegligging sensationeel. Audi heeft z'n visitekaartje afgegeven in de vorm van puur machtsvertoon.

plus
  • Sensationeel snel
  • Sublieme wegligging
  • Ruim, doordacht en praktisch (voor een coupe)
min
  • Karige standaarduitrusting
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!