29 juni 2007
Alfa Romeo 147

Alfa Romeo 147

Spel zonder grenzen

Rij-impressie | Een Alfa Romeo is meer dan alleen vervoer van A naar B. Een Alfa Romeo is emotie en rijplezier. Maar de veiligheid mag niet worden vergeten. Daarom zijn zowel de Alfa Romeo 147 als de GT nu leverbaar met "Q2"; een systeem dat de grenzen zou verleggen en de veiligheid zou vergroten. Een dag sturen op het circuit moet bewijzen of die claim kan worden waargemaakt.
 

Trendbewuste zakelijke rijders vielen vanaf de eerste introductie als een blok voor de 147. Binnen bescheiden afmetingen wist Alfa Romeo een bijzonder stijlvolle auto te bouwen waar menigeen graag in wilde worden gezien. Na de introductie in 2000 heeft de auto in 2005 een ingrijpende facelift ondergaan. Het lijnenspel werd scherper en de uitrusting werd gemoderniseerd.

Nu introduceert Alfa Romeo een nieuw topmodel van de 147: de Q2. Die is in de eerste plaats herkenbaar aan de speciale 17 inch lichtmetalen velgen, satijnafwerking van de luchtinlaat, grille en buitenspiegels, een sportonderstel en vele Q2-logo's. De buitenwacht moet weten dat dit de topper is. Het interieur is voorzien van zwart leder met rood stiksel en opnieuw de nodige Q2-badges.

Alfa Romeo 147

Diesel

De echte aantrekkingskracht van de 147 Q2 is echter de techniek. Juist omdat de 147 geliefd is bij zakelijke rijders, is dit topmodel voorzien van een dieselmotor. Die meet 1.9 liter en levert 150 pk / 305 Nm. Daarmee is dit niet de sterkste diesel in z'n klasse, maar hoort de 147 wel degelijk tot de snelle jongens.

In de stad is deze Alfa Romeo vlot en levendig. Op de snelweg is de auto ronduit krachtig en worden met gemak hoge snelheden op de teller gezet. Tegelijkertijd is de dieselmotor zuinig en beperkt een roetfilter de schadelijke uitstoot.

Alfa Romeo 147

Q2

De krachtbron drijft de voorwielen aan en wel via het "Q2" systeem. Dankzij Q2 kan de kracht van de motor afhankelijk van de omstandigheden traploos over het linker en rechter voorwiel worden verdeeld. Door het wiel met de meeste grip ook de meeste kracht toe te delen, blijft de auto rustiger en stabieler.

Vierwielaandrijving verdeelt de grip over de voor- en achterwielen en bereikt daarmee een soortgelijk resultaat. Het is echter beduidend duurder, zowel in gebruik als in aanschaf. Omdat vierwielaandrijving de kracht over meer wielen verdeelt, is dit systeem wel beter geschikt om extreem hoge vermogens effectief over te brengen op het asfalt.

Een andere oplossing is een "limited slip" differentieel dat de kracht tijdelijk op één van beide wielen kan overbrengen. Q2 kan de kracht echter traploos verdelen.

Alfa Romeo 147

Circuit

Om het effect van Q2 te kunnen beoordelen werden twee auto's gebruikt: een 147 met en een 147 zonder Q2. Op een gladde ondergrond is merkbaar dat de auto met Q2 langer grip heeft dan de auto zonder. De auto met Q2 reageert beter op het gas en blijft beter bestuurbaar. Dat laatste geeft bovendien de vrijheid om prachtig gecontroleerd te driften.

Echter, de auto zonder Q2 is voorzien van tractiecontrole en een elektronische anti-slip regeling en is daarmee minstens zo veilig. Omdat de computer de touwtjes stevig in handen heeft, zit een geplande glijpartij er niet in.

Alfa Romeo 147

Bij een proef op hoge snelheid is het verschil groter. Opnieuw grijpt de elektronica van de auto zonder Q2 eerder in omdat de grens eerder is bereikt. In extreme gevallen kunnen de voorbanden de aandrijvingskracht niet meer overbrengen op het asfalt en moet de computer tussen beide komen.

Q2 verdeelt de kracht in die gevallen juist optimaal en zo blijft de grip langer behouden. De 147 met Q2 kan daarom beduidend sneller een bocht door worden gestuurd en is nauwelijks te bewegen tot onderstuur (= wegglijden over de voorwielen). Q2 legt de grenzen verder en maakt de auto beduidend sneller in de bocht.

Alfa Romeo 147

Conclusie

Dankzij diverse facelifts en andere aanpassingen is de inmiddels zeven jaar oude Alfa Romeo 147 nog steeds gewild als stijlvolle zakenauto. De nieuwe, sterke en zuinige dieselmotor draagt daar zeker een steentje aan bij.

In de nieuwe Q2 uitvoering heeft de 147 een bijzonder stukje techniek aan boord. Het maakt de auto veiliger, zij het niet veel veiliger dan een auto met alleen een elektronische anti-slip regeling. Wanneer het op prestaties aankomt, is de Alfa Romeo 147 Q2 in staat tot significant hogere bochtsnelheden dan een auto zonder deze voorziening. Met Q2 liggen de grenzen verder en is meer ruimte voor puur rijplezier.

Q2 is ook leverbaar op de Alfa Romeo GT. Hier zijn de effecten beter merkbaar en is het verschil met en zonder Q2 groter.

plus
  • Volop rijplezier
  • Onderscheidende vormgeving
  • Sterke, zuinige dieselmotor
min
  • Onhandig grote draaicirkel
  • Matige klank Bose audiosysteem
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!