31 mei 2007
Ford Focus Coupe Cabriolet

Ford Focus Coupé Cabriolet

Focus op vrijheid

Autotest | De Ford Focus weet zich sinds jaar en dag te onderscheiden van de massa. Dat is niet alleen te danken aan de moderne vormgeving, maar vooral aan het uitstekende weggedrag. In z'n klasse is de Ford Focus nog altijd de fijnst sturende auto. Dat plezier wordt nu nog groter, want de Focus is er nu ook als cabriolet.
 

Al na één bocht is het duidelijk: dit is een Ford Focus. Meteen is het gevoel in het stuurwiel precies zoals het hoort. De vering is niet te hard en niet te zacht; precies goed. De wegligging is subliem. In tegenstelling tot andere coupé-cabriolets voelt de Focus Cabriolet absoluut niet zwaar. Met open dak tordeert de Focus Coupé Cabriolet iets, maar dit is absoluut niet storend.

De testauto is voorzien van een 145 pk sterke 2-liter motor en dat is een prima keuze. De "2.0 16v" heeft nooit vermogen tekort en komt moeiteloos mee met het overige verkeer. De krachtbron is stil en, gezien het vermogen, redelijk zuinig. Deze sterkste motor op de prijslijst maakt van de Coupé Cabriolet echter geen sportwagen.

Ford Focus Coupe Cabriolet

Hiermee is een eerste belangrijke stap gezet. Menig coupé-cabriolet is door extra verstevigingsbalken hopeloos zwaar. Daardoor rijdt zo'n auto lang niet zo goed als het origineel waarvan het is afgeleid. De Focus Coupé Cabriolet rijdt minstens zo goed als de gewone Focus hatchback.

Focus op ruimte

Tegelijkertijd weet de Coupé Cabriolet het gevoel te geven dat dit niet zomaar een doorsnee auto is. Het test-exemplaar is uitgevoerd in metallic bruin ("Luna") met een fraai crème-lederen interieur ("Veron camel"). Helaas is de afwerkingskwaliteit matig. De testauto kent diverse rammeltjes, lijmresten, restanten van stickers en roest (!) op de stuurstang.

Ford Focus Coupe Cabriolet

Daarbij beschikt de auto over de modernste techniek die Ford in huis heeft. Cruise-control, een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem, een gekoeld dashboardkastje en een regensensor zijn standaard.

Het (optionele) Sony audiosysteem speelt CD-ROM's af met daarop MP3-bestanden. Het (optionele) DVD gebaseerde navigatiesysteem weet de weg in heel Europa en kan dankzij TMC een route om de files heen plannen. De mobiele telefoon wordt, geheel volgens de laatste trend, via Bluetooth aan de auto gekoppeld.

Ford Focus Coupe Cabriolet

De elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen zitten minstens zo goed als ze er uitzien. Het interieur biedt volop ruimte, dit is geen krappe coupé. Sterker nog: de Focus Coupé Cabriolet is een echte vierzitter en dat is een schaars goed in dit segment! De ruimte op de achterbank is minder dan in een gewone Focus, maar veel meer dan een loos bankje dat alleen goed is voor de show. Als bestuurder en bijrijder iets inschikkelijk zijn, is achterin ruimte voor twee niet al te grote volwassenen.

Ford Focus Coupe Cabriolet

Focus op techniek

De Coupé Cabriolet is zo'n 20 cm langer dan een gewone Focus. Die lengte was vooral nodig om een grote kofferbak te creëren waarin het dak past. Dat dak bestaat uit slechts twee delen. De laatste generatie cabrio's heeft een driedelig dak, wat compacter is op te bergen. Ford kiest voor een gigantische voorruit die zo ver is doorgetrokken dat het tot boven de voorstoelen komt en de functie van het dak haast overneemt.

Het voordeel van deze werkwijze is dat de gehele dakconstructie, inclusief vijf hydraulische cilinders, drie elektromotoren en elf sensoren slechts 68 kg weegt. Dat verklaart die goede rijeigenschappen! Het dak is met een druk op de knop in 29 seconden te openen of te sluiten.

Ford Focus Coupe Cabriolet

Het nadeel van het tweedelige dak is dat het gevoel van vrijheid iets wordt beperkt; de inzittenden zitten bijna onder de voorruit. Niet onder de blote hemel, maar van onder een parasol bewonderen de inzittenden de omgeving.

Daarnaast wordt Ford's eerste metalen cabriodak geplaagd door een aantal kinderziekten. Met gesloten dak is veel rijwind hoorbaar en is het comfort niet vergelijkbaar met dat van een auto met vast dak.

Wanneer het dak is geopend, zorgt de rand van de voorruit voor een bulderend geluid. Al vanaf 30 km/u klapperen de achtergordels in de wind. De voorpassagiers zitten ongeacht de snelheid prima uit de wind, maar door de overheersende geluiden van de rijwind voelt de Focus Coupé Cabriolet oncomfortabel. Met name bij snelheden boven de 100 km/u wordt de pret snel minder. Dit is een auto om het rustig aan te doen: hoe langer de rit, hoe meer genieten van het cabrio-rijden.

Ford Focus Coupe Cabriolet

Conclusie

Het eindoordeel over de Ford Focus Coupé Cabriolet is tweeledig. Op een aantal punten valt de auto echt tegen. Ondanks het metalen dak, is de auto niet zo stil als een Focus met vast dak. Met geopend dak worden de inzittenden geplaagd door overstemmende geluiden van de wind. Daardoor beperkt het echte genieten van open rijden zich tot binnenwegen, waar de snelheid laag ligt. De afwerkingskwaliteit van het interieur is matig.

Daar staat tegenover dat de Coupé Cabriolet weet te overtuigen als de ultieme Focus. De fraaie vormgeving van meesterontwerper Pininfarina en het chique interieur geven de bestuurder iedere dag opnieuw het bevoorrechte gevoel een bijzondere auto te rijden. Bovendien kunnen vier personen van deze luxe genieten. Tenslotte verwent de Coupé Cabriolet met uitstekende rijeigenschappen, het blijft immers een Focus.

plus
  • Moderne elektronica
  • Ruimte voor vier personen
  • Uitstekende rijeigenschappen
min
  • Matige afwerking
  • Veel rijgeluiden (met dak open en dicht)
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!