22 maart 2010
BMW 5-Serie

BMW 5-Serie

Slanker, slimmer, schoner

Autotest | Vroeger was het makkelijk om een nieuwe auto te ontwikkelen. Maak het nieuwe model groter, sneller en spannender dan de voorganger en succes was verzekerd. Maar het huidige politieke en economische klimaat maakt dat onmogelijk. Toch presenteert BMW juist nu een geheel nieuwe 5-Serie: een forse zakenauto die traditioneel bekend staat om de prestaties en het rijplezier. Om het succes van de vorige generaties ook in 2010 voort te zetten zijn de kernwoorden dit keer: slanker, slimmer en schoner.
 

Laat de beelden rustig op u inwerken. Een elegante verschijning, is het niet? Maar schijn bedriegt! Alhoewel de nieuwe BMW 5-Serie rank en slank oogt, is dit wel degelijk een enorme auto. Sterker nog, de nieuwe 5-Serie is langer en breder dan veel andere auto's in dit segment. Door precies op de juiste plekken een bolling, holling of accent te plaatsen, oogt de 5-Serie echter slank en bescheiden.

Vooral de wielbasis is bovengemiddeld lang en dat is kenmerkend voor BMW. Doordat de wielen op de uiterste hoeken zijn geplaatst, ziet de auto er als vanzelf atletisch uit. Bovendien komt het de stabiliteit ten goede.

BMW 5-Serie

Slimmer: de uitrusting

Het interieur van de testauto is uitgevoerd in lichte tinten en dat draagt opnieuw bij aan de bescheidenheid en toegankelijkheid. Maar ook dat is puur de presentatie: in feite biedt de nieuwe 5-Serie alle luxe en weelde die gebruikelijk is voor een auto als deze.

Centraal in het interieur staat "iDrive". Dit is BMW's geïntegreerde navigatie-, audio- en communicatiesysteem. Deze laatste functie beperkt zich niet langer tot alleen koppeling met de mobiele telefoon. iDrive biedt voortaan ook Internet-toegang. Dat begint met een eenvoudige pagina waarop tijdens het rijden elementaire zaken als een weersvoorspelling zijn op te roepen. Als de auto stilstaat, is een volwaardige webbrowser beschikbaar (Firefox) en kan iedere willekeurige website worden opgeroepen.

BMW 5-Serie

Het beeldscherm van iDrive wordt ook gebruikt voor de nachtzichtcamera. Deze herkent voortaan ook mensen en kan actief waarschuwen als zich in het donker een persoon in het pad van de auto bevindt.

De parkeerhulp combineert de beelden van meerdere camera's, zodat het lijkt alsof er een camera recht boven de auto hangt. De bestuurder heeft daarom een perfect overzicht over zowel de auto als het parkeervak. Is ook dat niet voldoende, dan kan de 5-Serie zelf het stuur overnemen. De chauffeur hoeft dan alleen nog zelf de rem en het gaspedaal te bedienen om in te parkeren.

BMW 5-Serie

Dankzij "iBrake" kan de 5-Serie zelf remmen. Wanneer de cruise-control wordt gebruikt, houdt de auto zelf afstand tot het overige verkeer. Indien nodig, kan deze BMW zelfs volautomatisch tot stilstand komen. Als de cruise-control niet actief is, wordt de sensor van iBrake gebruikt om de bestuurder te waarschuwen als de afstand tot de voorligger gevaarlijk kort wordt.

"Head-up display" projecteert essentiële informatie tegen de voorruit. Onder andere de snelheidsmeter lijkt daarom te zweven voor de auto. De bestuurder hoeft de blik hierdoor minder vaak te verplaatsen en dat maakt het rijden veiliger en minder inspannend. Alhoewel deze techniek niet nieuw is, is BMW nog steeds één van de weinige merken die het toepast. Head-up display is in de praktijk zo prettig dat alleen dit al een reden is om voor de 5-Serie te kiezen.

Ondanks de bovengemiddeld lange wielbasis, is het interieur niet bovengemiddeld ruim. Voorin zijn de stoelen in vele richtingen verstelbaar (incl. de lengte van het zitvlak!) en laten de hoofdruimte, beenruimte en ruimte rondom weinig te wensen over. Achterin lijkt het echter alsof BMW de ruimte doelbewust heeft beperkt. Alhoewel het comfort van de 5-Serie dat van de 7-Serie benadert, is toch alleen deze laatste geschikt als auto met chauffeur.

Comfort

Dankzij alle elektronica en veiligheidsvoorzieningen is de 5-Serie weer helemaal bij de tijd, maar zeker niet uniek. Zoals iedere BMW onderscheidt ook de 5-Serie zich vooral door de rijeigenschappen. Die zijn voor de 5-Serie het beste samen te vatten als "comfortabel met een sportieve ondertoon".

BMW 5-Serie

Wanneer kalm met de 5-Serie wordt gereden, biedt de auto even veel comfort als de meeste tegenstrevers. Het onderstel is zelfs ongebruikelijk zacht geveerd voor BMW-begrippen en de auto helt zelfs iets over in de bocht! Op slecht wegdek glijden de oneffenheden volstrekt onmerkbaar onder de auto door. Dat geeft de 5-Serie een enorme grandeur en geeft de bestuurder het gevoel met een superieure auto onderweg te zijn. Geluiden van de banden of rijwind zijn zo goed als afwezig.

BMW 5-Serie

Weggedrag

Ondanks de hoge mate van comfort, kan de 5-Serie zich ook van een sportieve kant laten zien. De besturing is iets directer dan gebruikelijk en daarom leent deze chique limousine zich ook voor vlot bochtenwerk. Dan blijkt de auto, ondanks het relatief zachte onderstel, ook nog eens heel stabiel te zijn. Dit is waar de nieuwe 5-Serie de grootste vooruitgang heeft geboekt ten opzichte van de vorige generatie: de auto is niet alleen comfortabeler geworden, maar kreeg tegelijkertijd een (nog) betere wegligging.

De door BMW zo geprezen lange wielbasis blijkt in de stad juist een nadeel: de draaicirkel is onhandig groot. Als oplossing wordt daarom optioneel vierwielbesturing aangeboden. De testauto was hier echter niet mee uitgerust.

BMW 5-Serie

Het uitstekende weggedrag is niet alleen te danken aan het verfijnde onderstel, maar ook aan het gebruik van lichtgewicht materialen zoals aluminium. Dankzij de gewichtsreductie is de remweg verbluffend kort voor een auto als deze. Probeer dit tijdens een proefrit uit op een geheel lege weg, want de gemiddelde weggebruiker heeft geen antwoord op dit enorme remvermogen!

Schoner: motoren

"Slanker, slimmer, schoner" is de titel van dit testverslag en die laatste term heeft vooral betrekking op de motoren. De 5-Serie is voorzien van een reeks technieken onder de naam "Efficient Dynamics" die een auto sterker en toch zuiniger maken. Alhoewel alle moderne BMW's hiervan profiteren, is het effect het sterkst bij een grote auto als deze.

De testauto is voorzien van een 3.0 liter zescilinder dieselmotor (530d) die 245 pk / 540 Nm levert. Desondanks zou het gemiddelde verbruik slechts 1 op 16 bedragen (uitstoot: 160 gram CO2 per kilometer) en dat is bijzonder zuinig, zeker gezien het vermogen en de omvang van de auto. Het testverbruik kwam uit op 1 op 14, maar dat is inclusief herhaalde acceleratieproefjes. Met een kalme rijstijl is het beloofde fabrieksverbruik daarom zeker haalbaar.

BMW 5-Serie

Prestaties

Dat vraagt echter veel zelfbeheersing, want deze sterkste dieselmotor in het programma is uitdagend snel. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u wordt in 6.3 seconden geklaard en daar doen sommige sportwagens langer over! Eenmaal op snelheid is altijd een overweldigende reserve beschikbaar om er nog eens een flinke schep bovenop te doen. Bovendien laat deze dieselmotor dan zo'n spannend geluid horen, dat alleen dat al uitnodigt om het maximale vermogen met grote regelmaat aan te spreken.

Net zo makkelijk legt de "530d" bij een laag toerental vrijwel ongemerkt enorme afstanden af. De automatische achttraps automaat voelt de bestuurder daarbij perfect aan. Sterker nog: soms lijkt de elektronica al te weten wat de bestuurder wil voordat hij/zij zelf heeft besloten. Wanneer het gaspedaal iets vlotter wordt beroerd, schakelt de automaat direct terug. Als de computer meent dat er zuinig gereden mag worden, kiest de computer direct de hoogste versnelling.

BMW 5-Serie

Conclusie

Maak een nieuwe auto groter, sneller en imposanter dan de voorganger en succes is verzekerd. Tenminste, tot voor kort. Het huidige politieke klimaat dwingt dat vooral auto's als de BMW 5-Serie zichzelf opnieuw uitvinden. Desondanks is het karakter van de 5-Serie gelijk gebleven aan dat van de voorgangers: dit is een uiterst comfortabele reisauto met een sportieve ondertoon. De manier waarop BMW dat bereikt is echter anders dan voorheen.

Anno 2010 zijn "slanker, slimmer en schoner" de kernwoorden. Slanker komt terug in de vormgeving. Ondanks de royale afmetingen oogt de auto atletisch en elegant. Slimmer is de elektronica die het dagelijks leven met de 5-Serie makkelijk en vooral veiliger maakt. Dankzij "Efficient Dynamics" zijn de motoren sterker en toch schoner geworden.

plus
  • Moderne, bruikbare techiek
  • Comfortabel en toch sportief
min
  • Matige ruimte achterin
  • Veiligheidsgordels niet in hoogte verstelbaar
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!