18 april 2007
Mazda 3 Sedan

Mazda 3 Sedan

Was goed, is beter

Autotest | Het is druk in het middensegment. Wie hier in wil scoren, moet heel wat in huis hebben. De Mazda3 weet zich te onderscheiden van de concurrentie met een sportief rijgedrag en een hoge betrouwbaarheid. Nu komt daar een belangrijke factor bij: de Mazda3 is sinds kort leverbaar met een zeer sterke en toch zuinige dieselmotor.
 

"Zoom, zoom" is het credo van Mazda. Het is het geluid dat Japanse kinderen maken als ze met autootjes spelen. Blijkbaar zijn jonge Japannertjes gewend aan heel wat verfijndere techniek dan Europese kinderen, want die maken nog altijd rauwe "broem, broem" geluiden.

Zoomin' diesel

De "CiTD" dieselmotor is een typisch voorbeeld van die geraffineerde Japanse techniek. De motor wordt gestart met een draaiknop, waarop hoge druk injectie, een "dubbel massa" vliegwiel en een turbo met variabele geometrie geruisloos tot leven komen. Alleen buiten de auto is hoorbaar dat dit een zelfontbrander is, maar ook hier is het geluid uiterst beschaafd.

Mazda 3 Sedan

De prestaties zijn beduidend minder "beschaafd". Deze motor is ook te vinden in de grotere Mazda5 en 6. Het mag logisch zijn dat een dergelijke sterke motor geen enkele moeite heeft met de relatief compacte Mazda3. De twee liter turbodiesel is goed voor 143 pk (dat geeft levendigheid) en 360 Nm trekkracht (dat geeft souplesse). Het zijn geen recordwaarden, maar met deze nieuwe motor behoort de Mazda3 wel degelijk tot de krachtpatsers in z'n segment.

De "Mazda3 CiTD hp" laat zich op twee manieren rijden. Wanneer het vermogen ten volle wordt benut, is de Mazda3 zeer vlot en snijdt de auto door het verkeer. Passeren op een provinciale weg is in een oogwenk gebeurd. Op de snelweg is de linkerrijstrook het werkgebied van deze vlotte diesel. Lange afstanden worden moeiteloos en desgewenst met zeer hoge snelheden afgelegd.

Wie dat wil kan echter net zo makkelijk schakellui rijden en kalm meerollen met de stroom. Zelfs dan is altijd voldoende vermogen beschikbaar om te accelereren en komt de auto moeiteloos mee. Dankzij de zesde versnelling is het verbruik op de snelweg aangenaam laag.

Mazda 3 Sedan

Wegligging

Een krachtige motor is alleen zinvol als een auto die kracht ook kan verwerken. Daarom heeft Mazda veel onderdelen "geleend" van de sportiefste benzine-uitvoering van de Mazda3 (MPS). Van die variant zijn onder andere de versnellingsbak, de remmen, de veren en de nodige verstevigingsbalken overgenomen.

Mazda 3 Sedan

Deze aanpassingen maken de Mazda3 niet tot een sportwagen, maar het weggedrag is beduidend beter dan gemiddeld. De auto is perfect in balans en gevoelsmatig klopt alles. De korte stevige veerwegen geven deze Mazda3 een sportief karakter. Deze gewone middenklasser weet een glimlach op het gezicht van de bestuurder te toveren die in menig andere gewone auto uitblijft.

Een elektronische anti-slip regeling is standaard, maar gezien de prima wegligging zal dat systeem zelden hoeven in te grijpen.

Uitrusting

Niet alleen de prestaties van de Mazda3 zijn volwassen, ook de opzet en uitstraling van het interieur zijn volwassen. Menig grote zakenauto is minder fraai en degelijk afgewerkt dan deze gewone Mazda. De sportieve inborst wordt benadrukt door de diep verzonken ronde klokken, de korte versnellingspook, het stuurwiel met geperforeerde randen en de strakke lay-out van de middenconsole.

Mazda 3 Sedan

De ruimte voor- en achterin is gemiddeld. De zittingen van de voorstoelen zijn helaas iets te kort. Ook de hoofdsteunen komen voor lange bestuurders een paar centimeter te kort om een bijdrage te leveren aan de veiligheid. Wie de oren wil beschermen doet er verstandig aan niet te kiezen voor het optionele "Bose"-audiosysteem. Het geeft een schel en opdringerig geluid dat binnen luttele seconden vermoeit. Dat "Zoom, zoom" geluid van de dieselmotor klinkt een stuk aangenamer!

Conclusie

Een gewone auto, maar zeker geen doorsnee-auto. De Mazda3 is praktisch, veilig, ruim en comfortabel net als alle andere auto's in dit meest bevochten segment. Maar Mazda's succesnummer biedt meer dan dat.

Dat begint met Japanse betrouwbaarheid, waardoor de Mazda3 een probleemloze auto is. Dankzij een sportieve ondertoon biedt deze gewone auto een ongewoon grote dosis rijplezier. Dat wordt nog eens versterkt door de nieuwe dieselmotor die prima presteert en toch zuinig is. Kortom: wat goed was, is nu nog beter.

plus
  • Sportief rijgedrag
  • Uiterst betrouwbaar
  • Vlotte en zuinige dieselmotor
min
  • Zittingen voorstoelen te kort
  • Slecht geluid Bose-audiosysteem
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!