4 april 2007
Chevrolet Nubira stationwagon

Chevrolet Nubira stationwagon

Koreaanse rekenmeester

Autotest | Chevrolet voorziet alle modellen van een dieselmotor. Dat begon met de nieuwste modellen; de Epica en Captiva. Maar ook de auto's die ooit bekend waren als Daewoo zijn vanaf nu beschikbaar met zelfontbrander. De Nubira is de laatste auto die ooit uit de koker van Daewoo kwam en daarmee ook de meest moderne. Voorzien van een nog modernere dieselmotor moet de Nubira diesel nu een slim zakelijk alternatief vormen.
 

Omdat de Nubira diesel is gericht op de zakelijke rijder, is juist de stationcar voorzien van een dieselmotor. De hatchback is alleen op speciale bestelling leverbaar met dieselmotor. Chevrolet onderscheidt zich graag met een gunstige prijs/prestatie verhouding en daarom wordt de nieuwe motor zeer efficiënt geproduceerd. Alle Chevrolets worden in de basis voorzien van dezelfde motor, maar door kleine aanpassingen levert deze meer of minder vermogen.

Diesel

De Nubira heeft de eenvoudigste versie van de standaardmotor onder de kap. Die variant is nog steeds goed voor 121 pk en dat maakt de Nubira diesel tot een aangenaam vlotte auto. Dit dieseltje is rap weg bij het verkeerslicht en houdt dankzij het forse koppel (280 Nm) op de snelweg moeiteloos hoge kruissnelheden vast.

Chevrolet Nubira stationwagon

Goede prestaties vragen om goede remmen en ook daarin voorziet Chevrolet. Helaas zijn de besturing en wegligging matig: de Nubira stuurt gevoelloos en indirect. De wegligging is niet meer dan gemiddeld (maar beduidend beter dan die van de Lacetti).

De 1.9 TDi is standaard gekoppeld aan een vijfversnellingsbak. De Nubira diesel is echter ook leverbaar met automaat en dat is zowel een bijzondere als een gewilde combinatie. Helaas is de automaat van het ouderwetse type. De automatische versnellingsbak telt geen 6 maar slechts 5 verzetten en biedt geen mogelijkheid om zelf sequentieel te schakelen. Het doet allemaal weinig af aan de rijervaring. De Nubira automaat rijdt prettig, voelt de bestuurder goed aan, wisselt schokvrij van versnelling en neemt natuurlijk het nodige werk uit handen.

Chevrolet Nubira stationwagon

Uit handen

De automaat gaf tijdens de test ook letterlijk iets in handen: de keuzehendel brak af! Daarnaast bleef ook het waarschuwingslampje van de airbags gedurende de hele testrit branden en was een rammeltje van achteren hoorbaar. De fabrikant benadrukt dat dit exemplarisch is, maar het is wel jammer dat dat net het geteste exemplaar moet zijn.

Chevrolet Nubira stationwagon

Het interieur is, op deze ongemakken na, netjes afgewerkt. Omdat de Nubira de laatste creatie van Daewoo is, doet de auto moderner en volwassener aan dan de verwante Lacetti. De gereden "Class"-uitvoering is standaard voorzien van een klimaatcontrolesystem, dakrails, cruise-control, alarm, elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter en een audiosysteem. Dit laatste verschilt per land en de Nederlandse importeur belooft betere apparatuur dan de bijna antieke cassette-speler in de Franse testauto.

Ruimte

Bij een stationcar is ruimte belangrijk. Dat begint voorin waar ook lange bestuurders goed zitten. Alleen het stuurwiel zou iets verder verstelbaar mogen zijn, het ligt nu bijna op de knieën. Ook de hoofdsteunen van de voorstoelen zouden iets verder versteld mogen worden om echt bij te dragen aan de veiligheid. De ruimte op de achterbank is gemiddeld voor een auto van deze omvang: kinderen zitten er prima, volwassenen passen maar zitten niet royaal.

De bagageruimte biedt meer dan voldoende plek voor bijvoorbeeld de vakantiebagage van vier personen. Onder de laadvloer is een "verborgen" vak te vinden waarin tere stukken kunnen worden vervoerd, gescheiden van de andere bagage. De bagageruimte is te vergroten door de achterbank op te klappen. Daarbij is het niet nodig om eerst de zitting op te klappen of de hoofdsteunen te verwijderen: een beweging is genoeg om de achterbank plat te leggen waarop een grote en perfect vlakke laadvloer ontstaat.

Conclusie

Chevrolet prijst de Nubira Stationcar diesel aan als slim zakelijk alternatief voor soortgelijke auto's van de gevestigde orde. Deze Chevrolet levert echter niet dezelfde kwaliteit voor een lagere prijs. De Nubira TCDI is echter wel een nette auto voor een zeer nette prijs.

Op diverse punten is merkbaar dat de Nubira in de basis een oude Daewoo is. De besturing is gevoelloos en indirect, de wegligging niet meer dan redelijk. Daar staat tegenover dat de auto zeer ruim is en dus dagelijks bruikbaar als lastdier. De dieselmotor is sterk, stil en relatief zuinig. De rekenmeesters zullen de Nubira Stationwagon zeker goedkeuren.

plus
  • Ruim
  • Leverbaar met diesel en automaat
  • Stille, vlotte, zuinige dieselmotor
min
  • Matig weggedrag
  • Storingsgevoelig
  • Hoofdsteunen en stuurwiel onvoldoende verstelbaar
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!