3 april 2007
Chevrolet Lacetti

Chevrolet Lacetti

Daewoo op diesel

Autotest | Het mag genoegzaam bekend zijn: Daewoo ging failliet en het merk is een nieuw leven begonnen onder de vlag van Chevrolet. Inmiddels heeft Chevrolet Europa compleet nieuwe auto's ontwikkeld. Tegelijkertijd zijn de oude Daewoo's in het nieuw gestoken. Zo ook de Lacetti die nu voor het eerst verkrijgbaar is met dieselmotor.
 

Uiterlijk is er niets veranderd aan de Lacetti, behalve dan dat de Daewoo van weleer nu een Chevrolet-logo draagt. Het interieur van de Chevrolet Lacetti is wel anders dan dat van de Daewoo Lacetti. Deze nieuwe incarnatie heeft een iets moderner (lees: Europeser) vormgegeven dashboard waarvoor betere materialen zijn gebruikt. Dat geeft direct na het instappen een goed gevoel.

Chevrolet Lacetti

Uitrusting

Helaas is de elektronica niet bepaald modern. Koreaanse fabrikanten zien accessoires als een radio of navigatiesysteem als bijzaken. Europese autokopers zien dergelijke zaken juist als gezelschap of broodnodige wegwijzer. De testauto is voorzien van een cassettespeler. De 6 CD-speler in het dashboard bestaat daadwerkelijk uit zes sleuven, niet uit één sleuf met daarachter een wissel-mechanisme. Van MP3 of Bluetooth hebben ze in Korea nog niet gehoord.

Toch biedt de Lacetti als vanouds wel veel luxe per euro. De hier gereden "Style" uitvoering heeft een (nogal groot) met leder bekleed stuurwiel en met leder beklede stoelen (met stoelverwarming). De cruise-control en radio zijn te bedienen met knoppen op het stuurwiel.

De afwerking van het interieur is redelijk, maar de Lacetti haalt niet het niveau van nieuwe Chevrolets als de Captiva en Epica. Sterker nog, op slecht wegdek was een enkel rammeltje hoorbaar.

Chevrolet Lacetti

Weggedrag

Ook het weggedrag is niet van het niveau van de nieuwe Chevrolets. De besturing is zo indirect dat nauwelijks enig contact tussen voorwielen en stuurwiel lijkt te bestaan. Daardoor is het lastig aan te voelen waar de grenzen liggen en dat geeft een onzeker gevoel over de auto.

Als die grens dan toch wordt opgezocht, zijn de extremen snel bereikt. Wanneer een bocht te snel wordt ingestuurd, glijdt de Lacetti rechtuit over de voorwielen. Dat moet de bestuurder zelf corrigeren, want ESP (elektronisch stabiliteits programma) is helaas niet standaard. De Lacetti is geen onveilige auto, maar op dit punt beginnen de jaren duidelijk te tellen. Een goedmaker zijn de uitstekende remmen. De Lacetti is makkelijker uit een benarde situatie te redden door te remmen, dan door uit te wijken.

Chevrolet Lacetti

Diesel

Het weggedrag staat in contrast met de dieselmotor, want die is juist uiterst modern. Chevrolet wil de prijs van de auto's graag laag houden en dat kan door efficiënt te werken. Daarom zijn alle modellen voorzien van dezelfde dieselmotor, die echter wordt aangepast per model. Het motormanagement en het soort turbo maakt de standaard krachtbron sterker of minder sterk.

De Lacetti is de kleinste auto waarin deze dieselmotor wordt gebouwd en dus is gekozen voor de eenvoudigste variant. Desondanks levert de zelfontbrander nog 121 pk en dat is royaal voor een auto als deze. Het is niet overdreven om zelfs te spreken van "overpowered".

Niet alleen maken de 121 paardenkrachten de Lacetti vlot en levendig. De motor is ook goed voor 280 Newtonmeter trekkracht en dat vertaalt zich in een hoge topsnelheid (186 km/u) en heel veel souplesse. Zelfs bij duizend toeren per minuut stribbelt de Lacetti TCDI niet tegen en kabbelt de auto rustig voort.

Chevrolet Lacetti

Ongeacht de rijstijl is de Lacetti diesel aangenaam stil. Toch zou een zesde versnelling de auto niet misstaan. Ondanks de geringe rijgeluiden, is wel voelbaar dat de motor hard werkt. Een zesde versnelling zou het toerental lager maken en trillingen reduceren.

Na een testrit met zowel snelwegen als binnenwegen, zowel vlot doorrijden als toeristisch toeren komt het gemiddelde verbruik uit op 1 op 17. De Lacetti diesel is dus niet alleen voordelig in aanschaf, maar ook in het gebruik!

Conclusie

De Chevrolet Lacetti diesel is een auto van contrasten. Aan de ene kant voelt de Lacetti nog steeds als de Daewoo van weleer, op andere punten is de invloed van het nieuwe Chevrolet duidelijk merkbaar.

De erfenis van Daewoo vertaalt zich in een matig weggedrag, weinig aansprekende vormgeving en verouderde elektronica. Dankzij de inbreng van Chevrolet heeft het interieur een welkome opfrisbeurt ondergaan. Over de dieselmotor niets dan lof. De Chevrolet Lacetti TCDI is snel, stil, zuinig en voordelig.

plus
  • Voordelig in aanschaf en gebruik
  • Stille, zuinige, sterke dieselmotor
min
  • Matig weggedrag
  • Geen 6e versnelling
  • Merkbaar oude auto in nieuw jasje
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!