27 maart 2007

AutoRAI 2007

Nu ook in Nederland

Autoshow | Het was als stilte voor de storm. De AutoRAI gaf een beeld van het auto-aanbod in Nederland. Maar wereldprimeurs, groot nieuws of desnoods verrassingen bleven uit. Dat kwam omdat luttele weken na de AutoRAI de belangrijkste autoshow ter wereld opende. Dit jaar is het anders! De AutoRAI volgt na de Salon van Genève, zodat al het autonieuws nu ook in Nederland te zien is.
 

Ook nieuw dit jaar is de samenwerking tussen de AutoRAI en NS. Voor 15 euro brengt de Nederlandse Spoorwegen de reiziger vanaf iedere locatie in Nederland naar het Rai-complex in Amsterdam. De meeste bezoekers zullen daarom binnenkomen via de hoofdingang.

Deltahal

Ga na de hoofdingang linksaf, de roltrap op. Begin in hal 10 rechts (Deltahal) waar Mercedes-Benz een wereldprimeur in de aanbieding heeft. De CL is hier te zien in AMG uitvoering.

Dit jaar is veel aandacht voor milieuvriendelijk rijden en de nieuwe Smart ForTwo geeft daar invulling aan.

Randstadhal

Loop via de Dodge stand naar hal 9 (Randstadhal) waar Maserati de adembenemende GranTurismo onthult aan het Nederlandse publiek.

Volvo toont de XC60, een voorloper van een kleine SUV van Volvo.

Ook Jaguar brengt een voorbode van een nieuw model mee. De C-XF geeft een idee hoe de nieuwe S-TYPE er uit zal zien. Land Rover toont met het "Land_e" concept hoe het merk in de toekomst brandstof wil besparen.

Hollandhal

De volgende hal op de route is de Hollandhal (11) waar Spyker de nieuwe coupé toont. Zo mogelijk nog sportiever is de Donkervoort D8 GT, de eerste coupé van het merk.

Fiat pakt uit met de nieuwe Bravo. Met de Panda Panda speelt het merk in op het eco-thema van dit jaar. De Panda Panda is één van de weinige kleine auto's met aardgasmotor onder de kap.

Saab zet in op het milieu met de EcoPower modellen. Deze Saabs kunnen op bio-ethanol rijden, waarmee de prestaties verbeteren en de uitstoot toch vermindert.

Bij Cadillac beleeft de CTS zijn Nederlandse debuut.

Eco Village

Loop terug naar de hoofdingang en volg de tunnel naar hallen 1, 2 en 3. Halverwege deze tunnel is de toegang tot het Eco-Village. Hier tonen automerken diverse manieren om zuiniger te rijden. Dat gaat van de kleine efficiënte Daihatsu Cuore (rechts op de panoramafoto) via biobrandstof bij Volkswagen tot een heuse waterstofauto van ECN. Ook hybride-auto's van Toyota, Lexus, Kia en Honda ontbreken niet. Zelfs het Nuon Solar team, dat menig wedstrijd voor auto's op zonne-energie won, heeft een stand.

In het EcoVillage blijft het niet bij kijken, op de binnenplaats kan een korte proefrit worden gemaakt met diverse modellen.

Zuid- en Westhal

Na de tunnel volgt een roltrap omhoog waar Peugeot links in beeld komt. Hier steelt het prototype van de 908 RC de show.

Bij Kia staat de C'eed in de diverse varianten centraal. Op dit moment staat de hatchback bij de dealer, de stationcar volgt binnenkort.

Hyundai heeft een Nederlandse primeur in huis met de i30. Ook deze auto is eerst leverbaar als hatchback. Een stationcar, MPV en coupé volgen later.

Europahal

Als vanzelf loopt de bezoeker de Europahal in, waar Mazda de geheel nieuwe Mazda2 showt. Bovendien is de Mazda3 binnenkort leverbaar met een zeer sterke dieselmotor.

BMW brengt de 1-Serie 3-deurs mee met brandstofbesparende "Efficient Dynamics"-techniek. Letterlijk en figuurlijk aan de andere kant van het gamma staat de M5 Touring.

De MINI is binnenkort leverbaar met dieselmotor. Tegenover de stand van MINI zet ook Chevrolet in op diesel; alle modellen (behalve de Matiz) zijn voortaan leverbaar met dieselmotor.

Bij Opel debuteert de Corsa in razendsnelle OPC uitvoering. De GTC Concept toont de Opel coupé van de toekomst.

Middenin de Europahal staat een wonderlijk aandoende stand met daarin nog vreemdere auto's. Op initiatief van de stichting Natuur & Milieu hebben studenten van diverse universiteiten een superzuinige auto ontwikkeld. Het concept mag vrij door iedere autofabrikant worden gebruikt, op voorwaarde dat eventuele aanpassingen op hun beurt ook weer gratis beschikbaar worden gesteld aan de industrie. In de conceptauto zijn geweldige vondsten (met name de besturing) verwerkt waar de studenten met verve uitleg over geven.

Suzuki heeft de Grand Vitara flink onder handen genomen, met als resultaat de spectaculaire "Vitara Bandit". Niet alleen de buitenkant, ook het complete interieur is aangepast.

Amstelhal

In een kleine verbindingsruimte toont SsangYong de Actyon Sports: een combinatie van terreinauto, pickup-truck en minivan.

Ga rechtsaf in de Amstelhal, de stand van Nissan op. Hier is de geheel nieuwe X-Trail te bewonderen.

Tegenover Nissan toont Ford de nieuwe Mondeo in diverse varianten.

Volop nieuws bij Renault! Dat begint met de veelbelovende Clio Grand Tour concept. Minder realistisch, maar daarmee niet minder interessant is de Nepta conceptcar. Midden op de stand van Renault schittert de nieuwe Twingo. Helemaal achterin de stand van Renault is een roltrap te vinden die toegang geeft tot de Parkhal.

Parkhal

In de parkhal staat de bezoeker direct oog-in-oog met de Skoda Roomster Scout. Die auto staat echter al bij de dealer. Rechts op de stand staat het prototype van de Joyster, een auto die voorlopig nog niet te koop is.

Bij Seat staat ook een prototype centraal. De Altea Freetrack is meer dan zomaar een studiemodel, want deze eerste SUV van Seat staat nog voor het eind van het jaar in de showroom.

Audi zorgt voor spektakel met de A5, S5 en R8. Volkswagen heeft een Nederlandse primeur met de nieuwe Golf Variant.

De laatste stand op de route is die van Toyota. Hier is de nieuwe Auris in diverse uitvoeringen te bewonderen. Achterin de stand is de Fine-T te vinden, een studiemodel dat hybride-techniek combineert met een waterstofmotor. Een korte wandeling voert de bezoeker terug naar de hoofdingang.

Conclusie

Beter en completer dan de voorgaande edities, zo kan de AutoRAI 2007 worden samengevat. Dat is te danken aan twee zaken. Door de nadruk te leggen op het thema "milieu", is de AutoRAI veel meer dan een enorme showroom. De bezoeker krijgt een goed beeld van de technieken die nu en in de toekomst kunnen bijdragen aan een schoner milieu.

Door de slimme timing zijn alle belangrijke primeurs uit Genève op de AutoRAI te zien. Auto's die een luttele twee weken geleden hun wereldpremière beleefden, zijn nu al te bewonderen in Nederland!

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!