9 februari 2007
Toyota Yaris TS

Toyota Yaris TS

Turismo Sportivo

Autotest | "TS", die letters staan voor "Toyota Sport". Een model met die toevoeging achter de naam belooft een superieur weggedrag, zinnenprikkelende prestaties en vooral veel rijplezier. Nu introduceert Toyota de Yaris TS. Deze top-uitvoering is voorzien van een sterke motor, verlaagd onderstel en sportieve aankleding. Autozine ging tijdens een uitgebreide test op zoek naar spanning en sensatie.
 

Laat de helm en het brandvrije pak maar thuis. Toyota gooit het met de Yaris TS over een compleet andere boeg. De Yaris TS is niet langer bedoeld als ultiem speeltje voor snelle jongens of haastige meisjes. In plaats daarvan is deze nieuwe generatie TS de meest complete en volwassen uitvoering van de Yaris.

Niet extravagant, wel elegant

De Yaris TS is niet voorzien van enorme spoilers, gapende luchthappers of zelfs maar eenvoudige racestrepen. Dit is geen hip-hoppende in trainingspak gehesen schreeuwer, maar een nette in sporttenue gehulde atleet.

Toyota Yaris TS

Dat beschaafde tenue bestaat uit een TS-logo in de extra grote grille, een subtiele dakspoiler, al even decente side skirts en bescheiden breedstralers. Opvallender zijn de achterlichten met LED techniek en de ronduit vette 17 inch velgen met brede banden. Speciaal voor de TS is een nieuwe lakkleur ontwikkeld: "Storm Grey", een grijsblauwe kleur die de auto goed staat (zie foto's).

Niet alleen het exterieur, maar ook het interieur is aangepast om iets exclusiefs te maken van de TS. Opnieuw kiest Toyota niet voor de anabolen- en sportschool-look, maar juist voor een volwassen uitstraling. Zo is de digitale snelheidsmeter vervangen door een (minder makkelijk afleesbaar) analoog exemplaar. Stuur en versnellingshendel zijn bekleed met leder. De stoelen bieden iets meer zijdelingse steun en zijn bekleed met een chique stof.

Toyota Yaris TS

Niet ruig, wel ruim

De Yaris TS moet vooral het topmodel van de Yaris-lijn vormen en daarom is de uitrusting riant. Airconditioning, negen airbags, elektrisch bedienbare zijruiten, sleutelvrije toegang en een opvallend goed klinkende radio/CD-speler (met MP3!) zijn standaard.

Net als de gewone Yaris is ook deze TS voor- en achterin ruimer dan gemiddeld in dit segment. De achterbank staat bovendien op rails, zodat afhankelijk van de situatie kan worden gekozen voor meer beenruimte achterin of juist voor meer bagageruimte De hendel om de achterbank te verschuiven is ook bereikbaar vanuit de kofferruimte; dat bespaart omlopen als een vrachtje net niet blijkt te passen.

Wel laag, niet vaag

Om de Yaris TS een meer sportief weggedrag te geven is de auto 8 mm verlaagd. Het onderstel is aangepast om betere stabiliteit te bieden op hoge snelheid. De besturing is, zeker in vergelijking met de Yaris 1.3, merkbaar directer geworden.

Toyota Yaris TS

Ondanks alle aanpassingen helt de koets in korte snelle bochten nadrukkelijk over. In lange snelle bochten glijdt de Yaris TS gemakkelijk weg over de voorwielen, terwijl menig sportieve tegenstrever dan nog grip zou hebben. De standaard aanwezige elektronische stabiliteitscontrole werkt in deze gevallen voorbeeldig, maar zou minder vaak nodig moeten zijn. De Yaris TS is levendiger en wendbaarder dan een gewone Yaris, dit is echter zeker geen scherp sportwagentje.

Toyota Yaris TS

Geen race, wel rust

Onder de motorkap van de Yaris TS ligt een geheel nieuw ontwikkelde krachtbron met een, voor deze klasse, forse inhoud van 1.8 liter. Terwijl de concurrentie uit een dergelijke motor tot wel 200 paardenkrachten weet te toveren, houdt Toyota het bij een teleurstellende 132 pk. Naar eigen zeggen wil Toyota het milieu niet belasten en kiest daarom voor een compromis tussen goede prestaties en een lage uitstoot.

Om dat te bereiken zet de fabrikant zogenaamde "Dual VVT-i" techniek in. Volgens de geleerden is de zuurstoftoevoer naar de cilinders daarmee zeer exact te regelen, met als resultaat betere prestaties en toch een lager verbruik. In getallen uitgedrukt: de Yaris TS sprint in 9,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en houdt op bij 194 km/u. Daar staan een gemiddeld verbruik van 7,2 liter per 100 km en een uitstoot van 170 gram CO2 per kilometer tegenover.

Toyota Yaris TS

De "Dual VVT-i" klinkt mooi in theorie, maar een simpele duik in de database wijst anders uit. Een beduidend snellere Suzuki Swift Sport laat 175 gram CO2 per 100 km en een verbruik van 7,2 liter per 100 km noteren. De nog snellere Citroën C2 VTS is zelfs zuiniger met een verbruik van 6,9 liter per 100 km en een uitstoot van 165 gram CO2!

De Yaris TS weet zich van de concurrentie te onderscheiden met rust en raffinement. Deze TS is niet bedoeld als scheurijzer. Dankzij de grote motorinhoud kan het toerental laag blijven. Bovendien biedt de Yaris TS wél een groot koppel (173 Nm) en dat maakt de auto sterk op hoge snelheid. Waar andere snelle kleintjes met hoge toeren over de snelweg jagen, heerst in de Yaris TS rust.

Het wil allemaal niet zeggen dat de Yaris TS traag is. In de stad is dit kleine autootje menigeen te snel af. Het spannende motorgeluid verhoogt die pret. Veel van de testkilometers zijn verreden bij zware regenval, dan is tot bijna 80 km/u wielspin te forceren door pure overmacht van de motor! Op de snelweg doet de Yaris TS probleemloos mee op de linker rijstrook met de snelle zakenauto's.

Toyota Yaris TS

Conclusie

"TS", die letters stonden voor uitgesproken sportieve modellen, maar de Yaris TS heeft een heel ander karakter. Naar eigen zeggen kiest Toyota met het oog op het milieu voor een compromis tussen sportiviteit en milieuvriendelijkheid. Daarom ligt de nadruk bij de Yaris TS op comfort en luxe. Dankzij de complete uitrusting is de Yaris TS een uitgesproken volwassen auto in een compacte verpakking. De wegligging en de prestaties van deze TS zijn zeker niet die van een sportwagen. Het lijkt daarom misschien alsof Toyota de weg kwijt is, maar het merk is doelbewust een ander pad ingeslagen.

De verwarring zit in de naam. Toyota Nederland lost het probleem op door de afkorting niet langer te verklaren en de auto simpelweg als "TS" aan te prijzen. De Yaris TS is een kleine auto met het snelheidspotentieel en de uitrusting van een grote reisauto. Daarom stelt Autozine voor: "Turismo Sportivo", die naam dekt de lading.

plus
  • Ruim
  • Luxe en prestaties van een grote reisauto
min
  • Geen pretmachine
  • Nadrukkelijk onderstuurd karakter
  • Rugleuning voorstoel keert niet terug in oude stand na opklappen
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!