14 december 2006
Audi RS4

Audi RS4

Steengoed

Autotest | De Audi A4 is een geliefde zakenauto. Leaserijders hebben graag wat extra over voor de strakke vormgeving, de smetteloze afwerking en het ijzersterke imago van deze Audi. Maar wie groot succes boekt in de zakenwereld, kan zichzelf verwennen met de ultieme uitvoering: de RS4. Deze supersedan is alleen voor heel snelle jongens ...
 

Het aanbod in de klasse van de zogenaamde "supersedans" is beperkt. De meest bekende supersedan is de BMW M5, die in de huidige gedaante het meeste weg heeft van de snelste computer die ooit op wielen is gezet. Minder bekend is de Mercedes-Benz E-klasse AMG, die zich het beste laat omschrijven als een chique heren sociëteit met raketaandrijving.

De Audi RS4 is de meest sportieve sedan van dit trio. De RS4 is breedgeschouderd en heeft wielkasten die zo ver zijn verbreed dat het bijna cartooneske vormen aanneemt. Bij het parkeren moet de bestuurder er ter dege rekening mee houden dat de RS4 veel breder is dan het front. Enorme 18" velgen bieden ruimte aan bijna even grote geventileerde remschijven. Grijze spiegels en een extra grote grille maken duidelijk dat dit niet zomaar een Audi A4 is, maar een echte RS4.

Audi RS4

Interieur

Ook het interieur laat er geen verwarring over bestaan dat dit een heel speciale Audi is. Voorin zijn koninklijk grote en keiharde met leder beklede kuipstoelen te vinden die voortreffelijk zitten. Ze zijn echter zo groot dat de beenruimte op de achterbank danig wordt beperkt.

Het sportief kleine stuurwiel heeft een afgeplatte onderkant en is uitgevoerd in half aluminium en half leder. Of dat echt ergens goed voor is, is niet duidelijk maar het ligt heerlijk in de hand.

De RS4 is een pure sportwagen, maar er is ruimte voor enige luxe. De standaarduitrusting is zelfs riant, zij het niet altijd even geslaagd. Met name het gecombineerde navigatie- en audiosysteem is onder de maat. Het geheel wordt bediend door middel van Audi's zogenaamde "MMI" (Multi Media Interface) en is zeer uitgebreid. Het is echter niet intuitief te bedienen waardoor het dagen kost voordat alle functies zijn ontdekt. Het navigatiesysteem is compleet, maar de duidelijkheid van de instructies laat te wensen over. Het audiosysteem van Bose klinkt ronduit slecht. De klank is rommelig, onevenwichtig, vermoeiend en opdringerig.

Audi RS4

Theater

Gelukkig komt de echte muziek van de motor. Van het starten heeft Audi een ware voorstelling gemaakt. Eerst wordt de koppeling ingetrapt waarop de sleutel kan worden omgedraaid. Alle controlelampjes branden en de displays tonen een inspirerend RS4-logo. Nu mag de startknop op de middentunnel worden ingedrukt om de 4.2 liter metende direct ingespoten 420 pk sterke V8 met een machtige brul tot leven te wekken.

Ondanks deze theatrale startprocedure en de imponerende specificaties laat deze krachtpatser zich verrassend eenvoudig rijden. Om het sportieve karakter te benadrukken heeft de RS4 geen automaat of sequentieel schakelsysteem op het stuurwiel, maar een gewone handgeschakelde zesbak. De koppeling is relatief licht te bedienen en de RS4 schiet er niet als een ongeleid projectiel vandoor wanneer de bestuurder onvoorzichtig met het gas omspringt.

Dagelijks gebruik

Wanneer de RS4 voorzichtig wordt aangespoord, is duidelijk dat deze Audi tot heel veel in staat is. Op de snelweg laag in de toeren in de zesde versnelling is een tikje extra op het gas voldoende om iedereen en alles zoek te rijden. Zoals het hoort bij superauto's weet deze RS4 de bestuurder een enorm superieur en zelf voldaan gevoel te geven; en dat nog voordat het volle vermogen is aangesproken. Wie zichzelf niet overschat kan nauwelijks iets verkeerd doen, want het vermogen wordt zeer geleidelijk opgebouwd.

De RS4 is prima bruikbaar als dagelijks vervoermiddel. Om de prestaties te verbeteren en de sensatie te verhogen, is merkbaar op geluidsisolatie bespaard. Het onderstel is keihard, maar biedt wel degelijk enig comfort. Het geeft de auto een uiterst sportief karakter, maar maakt van de RS4 geen vermoeiende, onmogelijke of onpraktische sportwagen. Alleen de grote voorliefde voor benzinestations is storend, want de actieradius bedraagt slechts 400 km.

Audi RS4

Alle remmen los!

Op het stuurwiel is een Sport-knop te vinden en daarmee verandert de RS4 van sportieve doch bruikbare sedan in een rasechte volbloed racewagen. Na een druk op deze knop wordt vlot en zakelijk ingeruild voor agressief en nietsontziend. Jasje dasje maakt plaats voor helm en brandvrijpak. De kuipstoelen worden elektrisch smaller gemaakt om nog meer zijdelingse steun te bieden. Een klep in de uitlaatpijpen verandert het geluid van machtig in monsterachtig. De reactie op het gaspedaal wordt hyperintens: gas indrukken geeft ogenblikkelijk een duw in de rug, gas loslaten en alle inzittenden hangen spontaan in de gordels.

Dankzij standaard vierwielaandrijving is al die agressie daadwerkelijk om te zetten in prestaties. Ook nu de RS4 vol in de aanval gaat, is wielspin vrijwel afwezig. Over het hele toerenbereik is het vermogen imponerend en pas bij 7.800 toeren wordt het hoogtepunt bereikt, om er in de volgende versnelling nog eens een flinke schep bovenop te doen. De RS4 jaagt op de horizon en die komt alarmerend snel dichterbij. Het maakt niet uit hoe hard het gaat, de V8 heeft altijd meer in huis. Het motormanagement is elektronisch begrensd tot 250 km/u, maar de schaalverdeling van de snelheidsmeter loopt door tot een veelzeggende 310 km/u.

Audi RS4

De wegligging is ongeacht de snelheid van uitzonderlijke klasse. De RS4 reageert alert op iedere stuurbeweging als een kleine sportwagen. Het onderstel is perfect in balans en tot op hoogst illegale snelheden blijft de RS4 neutraal. Het lef van menig bestuurder zal eerder ophouden dan de grip van de banden. Alleen bij korte kleine hevige correcties is merkbaar dat dit een grote en zware auto is, want dan heeft de massa een moment nodig om weer in balans te komen. Ondanks veelvulig gebruik van aluminium en kunststof, brengt de RS4 een forse 1.650 kg op de schaal. Ook bij het remmen is de RS4 merkbaar zwaar en helaas is het rempedaal niet zo bijterig als het gas.

Tijdens de testperiode zijn vele verslavende kilometers afgelegd. De RS4 kwam het best tot zijn recht bij echte uitdagingen. Normaalgesproken is de RS4 de sportiefste, maar niet de snelste van de supersedans. Maar waar andere sportwagens bij regen of gladheid uiterst voorzichtig moeten worden bereden, blijft de RS4 dankzij de vierwielaandrijving onverminderd controleerbaar. De RS4 schuwde zelfs de onverharde paden in een steengroeve niet en was daar letterlijk en figuurlijk steengoed.

Audi RS4

Conclusie

De RS4 is de ultieme Audi A4 voor de allersnelsten onder de snelle zakenjongens. Evenals de gewone A4 onderscheidt de RS4 zich door de strakke vormgeving en onberispelijke afwerking. Maar waar de A4 een slechts sportieve ondertoon heeft, is de RS4 een volbloed sportwagen die op de openbare weg is toegelaten. Desondanks is de RS4 dagelijks bruikbaar, want het comfort en de bruikbaarheid (uitrusting, bodemvrijheid, bagageruimte, etc.) zijn niet vergeten.

Het snelheidspotentieel van de 4.2 liter V8 is enorm en dankzij de "Quattro" vierwielaandrijving kan de RS4 dat vermogen ten volle benutten. Het weggedrag is dankzij een scherpe besturing en een uitmuntend onderstel van zeldzame klasse. Dankzij de Quattro-aandrijving is het werkterrein van de RS4 niet beperkt tot droog asfalt, ook bij slecht weer of op onverharde wegen zijn de prestaties en de wegligging subliem. Juist dan gaat de Audi RS4 de concurrentie letterlijk en figuurlijk voorbij.

plus
  • Zeer snel
  • Dagelijks bruikbaar
  • Sublieme wegligging dankzij vierwielaandrijving
min
  • Weinig beenruimte achterin
  • Audio-systeem zwaar onder de maat
  • Testauto niet vrij van rammeltjes
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!