29 november 2006
Seat Leon Cupra

Seat Leon Cupra

Lekker dwars

Autotest | Seat is trots. De Leon Cupra is de snelste en krachtigste productieauto die het merk ooit heeft gemaakt. Bovendien heeft de Nederlandse coureur Tom Coronel met een Seat Leon het wereldkampioenschap WTCC (World Touring Car Championship) gewonnen. Autozine ging op stap met beide.
 

Eerst even poseren bij de Leon, want nu is de auto nog schoon en nu heeft Tom z'n gewone kleding nog aan. Dit is immers de straatversie van de Leon Cupra, niet zijn raceauto. Terwijl de fotograaf zijn spullen klaarzet, begint Tom spontaan te vertellen waarom hij zich zo prettig voelt bij de Leon.

Seat Leon Cupra

Tom Coronel: het merk Seat heeft flair, deze Leon Cupra een gigantische fun factor. Bovendien heeft juist dit model een prachtig ontwerp. En vergeet de fun niet die een Cupra geeft. Natuurlijk zijn er duurdere en nog snellere auto's, maar dat vind ik iets voor patjepeeërs. Seat is lekker tegendraads en dwars. Bij de Leon Cupra draait het allemaal om de fun.

Coronel vergeet naast de driedubbele "fun" dat de Leon ook praktisch is. In deze uitvoering van de Leon zijn de genen van Tom's raceauto terug te vinden, maar dit is ook een praktische auto. De listig verstopte achterportieren geven toegang tot een bovengemiddeld ruime achterbank. Uit de rugleuning van de kuipstoelen voorin is een hap genomen, zodat de beenruimte achterin de Leon prima is. Ook de bagageruimte is flink.

Madrid

De testrit begint in Madrid waar Tom het verrassend rustig aan doet.

Tom Coronel: Iedereen kan hard rechtdoor rijden, daar is geen kunst aan. Bovendien is een stad niet de plek om uit te proberen wat een auto kan, daarom rijden we naar het circuit dat net even buiten Mardrid ligt. Maar waar het verkeer het toelaat, laat ik de auto graag even lopen. Dat is de fun van een Cupra: even van dat vermogen genieten wanneer het kan, terwijl het verder een comfortabele personenauto is.

Inderdaad, sportiviteit voert ontegenzeglijk de boventoon maar ook deze Leon Cupra is bruikbaar als dagelijks vervoer. Het onderstel is stevig, maar niet zo hard dat de auto oncomfortabel is. De auto stuurt direct, maar niet nerveus. Wel zou de besturing iets zwaarder mogen. Het motorgeluid is onmiskenbaar aanwezig, maar is niet storend.

Seat Leon Cupra

De zesversnellingsbak schakelt licht en trefzeker wat het makkelijk maakt om razendsnel van verzet te wisselen. Het zou echter nog sneller kunnen, want Seat heeft helaas niet gekozen voor een DSG versnellingsbak (een extreem snel schakelend systeem met twee koppelingen). Ook op de optielijst is deze wondertransmissie niet terug te vinden; een misser.

Zoals bij iedere Seat, zijn ook in deze Leon Cupra veel standaard Volkswagen-componenten herkenbaar. Toch weet Seat in het interieur een heel eigen sfeer te creëren. Het race-interieur met diepe kuipstoelen, volop kevlar elementen en een stortvloed aan "Cupra"-logo's is van alle gemakken voorzien. Alles wat elektrisch bedienbaar zou moeten zijn, is dat ook. Links/rechts gescheiden klimaatcontrole en een audiosysteem behoren eveneens tot de standaarduitrusting.

Verschil

Natuurlijk gaat de Leon Cupra verder dan een gewone luxe Leon. Het sportieve karakter zorgt er bij normaal gebruik voor dat de Leon Cupra een flinke dosis actieve veiligheid (=ongeluk voorkomen) biedt. Het sportonderstel zorgt ervoor dat ook op hoge snelheid veilig kan worden uitgeweken voor een obstakel. De extra sterke remmen maken een noodstop nog makkelijker.

Uiterlijk onderscheidt de Cupra zich van de alledaagse Leon door 18 inch lichtmetalen velgen, opvallende rode remklauwen, zwarte buitenspiegels (ongeacht de kleur van de auto) en een grote ovale uitlaat.

Seat Leon Cupra

Tom Coronel: Zelfs nu we rustig door de binnenlanden van Spanje rijden, voel ik de verwantschap met mijn raceauto. Deze Cupra is alert en levendig; precies zoals je het wil hebben voor dagelijks gebruik. Mijn raceauto staat op slicks, heeft een rolkooi en is ontdaan van alle geluidsisolatie. Dat zou op de openbare weg snel vervelend worden en Seat heeft met deze Cupra een prachtig compromis tussen sportiviteit en comfort gevonden.

Vol gas!

Eenmaal gearriveerd bij het circuit laat Tom graag zien waartoe deze Cupra voor de gewone man in staat is. De twee liter T-FSI motor levert 240 pk en dat is slechts 40 pk minder dan de raceauto. Daarmee is de Cupra in staat om binnen 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren en met Coronel achter het stuur wordt iedere sprint ook in die tijd neergezet.

Ook op hoge snelheid blijft de T-FSI motor gretig versnellen en het sportieve geluid maakt de sensatie compleet. De versnellingsbakverhoudingen zijn zo gekozen dat na iedere gangwisseling direct weer volop vermogen beschikbaar is.

Seat Leon Cupra

Dwars!

Niet alleen de rechtuitsnelheid, ook de bochtsnelheid is met de wereldkampioen achter het stuur spectaculair. Het alerte karakter op de openbare weg vertaalt zich nu in een uitdagend karakter. De Leon bijt zich vast in iedere bocht. De standaard aanwezige tractiecontrole en antislip regeling zijn uit te zetten, speciaal voor het geval een wereldkampioen plaats neemt achter het stuur.

Toch is merkbaar dat de Leon door alle luxe en comfort zwaar is geworden. Wanneer de interviewer het stuur overneemt en doelbewust minder ideale lijnen rijdt, grijpt de inmiddels weer actieve stabilitietscontrole opmerkelijk vroeg in. De Leon is een tikkeltje zwaarlijvige atleet die sneller over de voorwielen wegglijdt dan diverse andere sportievelingen. Ook bij een noodstop assisteert het ABS vrijwel direct.

Tom Coronel: Dat is jouw conclusie en jij kent de concurrentie beter dan ik. Vergeet echter niet dat de Cupra wel bijzonder goed is aan te voelen. Juist daarom leent deze auto zich uitstekend voor circuitwerk. Kijk niet alleen naar snelheid of vermogen, controleerbaarheid is minstens zo belangrijk.

Nog een laatste vraag: wat rijd je zelf voor auto?

Tom Coronel: vanaf januari ben ik de trotse bezitter van een Seat Leon Cupra!

Seat Leon Cupra

Conclusie

Seat is terecht trots op de Leon Cupra. De Spaanse technici zijn er in geslaagd een auto te maken die tegelijkertijd bruikbaar en uiterst sportief is. Voor het dagelijkse woon-werk verkeer is de Leon redelijk comfortabel, uiterst praktisch en vooral heel veilig. Wanneer de situatie het toelaat is de Leon Cupra een eersteklas pretmachine die dankzij de nette prijs een grote groep de sensatie biedt de auto van een wereldkampioen te rijden.

plus
  • Nette prijs
  • Hoog pretgehalte
  • Goede mix comfort en sportiviteit
min
  • Merkbaar zwaar
  • Besturing te licht
  • Geen DSG versnellingsbak
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!