30 oktober 2006
Hyundai Accent

Hyundai Accent

Het oog wil ook wat

Autotest | Afgelopen zomer verscheen de geheel nieuwe Hyundai Accent op de markt. Die werd direct door Autozine getest. Maar die eerste testauto was een sedan, iets waar de gemiddelde Nederlander niet op zit te wachten. Dergelijke auto's "met kofferbak" zijn echter razend populair in het verre Oosten en daarom koos Hyundai ervoor die variant eerst in productie te nemen. Maar nu is de Accent er ook als hatchback: tijd om de oren en vooral ogen de kost te geven bij deze tweede kennismaking.
 

Wat een verschil! De geteste Accent sedan was op verzoek van de fotograaf zilvergrijs. Die kleur past bij iedere achtergrond en bovendien zijn de lijnen van een lichte auto goed zichtbaar. Maar de grijze muis met kofferbak was bepaald geen aantrekkelijke auto. De nu geteste hatchback is wijnrood en maakt een compleet andere indruk: wat een leuke auto!

Uiterlijk

Niet alleen het uiterlijk met het glimlachende front, de sportieve dakspoiler en de chique velgen is geslaagd. Het dashboard is dit keer niet donkerblauw met bleek grijs plastic, maar heeft een donkere kleur die veel meer warmte uitstraalt. De stoelen zijn deels uitgevoerd in de rode kleur van de auto, waarmee het interieur uitnodigt tot instappen.

Hyundai Accent

Het positieve gevoel blijft tijdens de proefrit, want de Accent komt niets tekort. Zeker voor een auto in deze prijsklasse is de standaarduitrusting zeer compleet. Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, airconditioning, elektrisch bedienbare zijruiten en een boordcomputer behoren allemaal tot de standaarduitrusting.

Daarnaast is voorzien in diverse kleine zaken die het leven met de Accent veraangenamen. Zo is de middenconsole voorzien van twee 12 volt stopcontacten en dat is in de praktijk een uitkomst. Wanneer het licht is aangeschakeld en de motor wordt uitgeschakeld, klinken geen toeters en bellen maar gaan de koplampen simpelweg uit. Boven de binnenspiegel is een handig vakje voor een zonnebril te vinden.

Klein leed

De Accent kent een aantal kleine en minder kleine missers. De eerste daarvan is de hoedenplank die niet mee beweegt met de achterklep. Om goed te kunnen zien wat er in de bagageruimte ligt, moet de hoedenplank altijd met de hand worden opgetild, terwijl een eenvoudig touwtje dit ongemak had opgelost.

De knop van de verstelling van de rugleuning van de voorstoel wordt geblokkeerd door de veiligheidsgordel. Na het gebruik van de ruitensproeier maken de ruitenwissers automatisch één slag, en da's te weinig. Ongeacht de uitvoering is de Accent nooit voorzien van een radio. Dat betekent direct extra kosten na aanschaf van de auto, maar geeft ook de vrijheid een ideaal toestel te kiezen.

Hyundai Accent

Het zijn slechts kleine missers en geen redenen om de auto te laten staan. Het enige punt waarop echt merkbaar is dat de Accent een goedkope auto is, is raffinement. Het stuurwiel is gemaakt van dezelfde kunststof als het dashboard. Het dashboard is degelijk, maar niet creatief vormgegeven.

Hyundai Accent

De stoelen voelen in eerste instantie goed, maar na een lange rit is merkbaar dat ze vooral in de onderrug niet optimaal ondersteunen. De ruimte voorin is goed, maar niet overweldigend. De hoofd- en beenruimte achterin zijn gemiddeld voor een auto van deze omvang.

Mechaniek

Op mechanisch vlak is helemaal niets op of aan te merken. De 1.4 liter viercilinder benzinemotor van de testauto loopt zelfs na een koude start direct mooi rond.

Van deze basismotor mogen geen sportieve wonderen worden verwacht, maar de 97 paardenkrachten sterke Accent komt probleemloos mee met het overige verkeer. Ook passeren op provinciale wegen of inhalen op de snelweg kan veilig en snel. Bovendien doet de krachtbron z'n werk in relatieve rust, waarmee de Accent niet het gevoel geeft van een budgetauto. Wel is het in de praktijk lastig het door Hyundai beloofde verbruik van 1 op 16 te realiseren, zelfs met een kalme rijstijl.

Het weggedrag is niet Koreaans, maar typisch Europees. De Accent is comfortabel, maar biedt ook de nodige communicatie zoals de Europese bestuurder het graag heeft. Wanneer het wegdek niet perfect glad is, is echter merkbaar dat de Accent een eenvoudig onderstel heeft. De auto reageert nadrukkelijk op oneffenheden in het wegdek en vereist daarom continu kleine stuurcorrecties, wat vermoeiend is voor de bestuurder. De wegligging is prima, maar ook hier kunnen rimpels in het wegdek de Accent eenvoudig uit koers krijgen.

Hyundai Accent

Over het algemeen rijdt de Accent prima en zijn bovenstaande opmerkingen slechts kleinigheden, terwijl deze Hyundai altijd meer dan een klein beetje goedkoper is dan menig concurrent.

Conclusie

Het oog wil ook wat. Dat is bewezen met deze tweede test van de nieuwe Hyundai Accent. De eerste kennismaking was met de Accent sedan en toen luidde de conclusie: prima auto voor weinig geld. Maar aantrekkelijk of opwindend was de sedan allerminst. De nu gereden rode hatchback geeft vanaf het eerste moment een positief gevoel en dat vertaalt zich in meer rijplezier.

De Accent hatchback is voordelig, maar wel compleet en degelijk afgewerkt. De geteste auto voelt daarom zeker niet als een goedkope budgetauto. Technisch is de hatchback gelijk aan de sedan en dat betekent een onderstel dat iets minder rustig is dan dat van de duurdere concurrenten. In de dagelijkse praktijk is de Hyundai Accent 3-deurs een prettig sturende, remmende, schakelende en presenterende auto die er ook nog eens leuk uitziet!

plus
  • Geslaagde vormgeving
  • Goede prijs/prestatie verhouding
  • Rijdt, stuurt, remt en schakelt prima
min
  • Kleine ergonomische missers
  • Achterruitjes niet te openen
  • Fabrieksverbruik lastig te realiseren
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!