10 oktober 2006
Seat Altea XL

Seat Altea XL

Extra large

Autotest | De Altea onderscheidt zich op één punt nadrukkelijk van alle concurrenten: dit familiebusje van Seat is het mooiste op de markt. Daarnaast is deze familieauto minstens zo sportief en dynamisch als de andere Seats. Die formule is nu letterlijk en figuurlijk uitgebreid tot de XL Stationcar. Deze extra grote Altea moet al het goede van de Altea bieden, maar dan met extra's.
 

Het verschil tussen de Altea en de Altea XL is grofweg 20 centimeter, duizend euro en een set nieuwe achterlichten. Daarmee lag het voor de hand de Altea om te toveren van 5 tot 7-zitter, maar Seat maakte in haar oneindige wijsheid een andere keuze. Het merk heeft in de vorm van de Alhambra immers al een 7-zitter in het programma.

Daarom toverde Seat de Altea om tot een extreem ruime stationcar. De Altea is in de basis al hoger en dus ruimer dan een gewone personenauto. Door de Altea ook nog eens langer te maken, ontstaat een stationcar met ongekende proporties.

Extra ruimte

De extra lengte komt ten goede aan de bagageruimte en de beenruimte op de achterbank. De bagageruimte van de gewone Altea meet 409 liter, deze XL slikt maxiaal 635 liter. Dat is prettig op vakantie, maar bijvoorbeeld ook met kleine kinderen die bij voorkeur hun gehele collectie speelgoed meenemen. Een grote kinderwagen past gemakkelijk achterin en ook dan resteert nog voldoende ruimte voor andere spullen.

Seat Altea XL

Mocht het toch nodig zijn, dan kan de achterbank eenvoudig in twee ongelijke delen worden opgeklapt om de kofferruimte te vergroten tot 1.604 liter. Het uitbouwen van de achterstoelen is niet nodig en ook de hoofdsteunen hoeven niet te worden gedemonteerd. Toch laat de Altea XL hier een flinke steek vallen. Hoe groot de laadruimte ook is, de vloer is verre van vlak en daarmee minder bruikbaar. De achterste zittingen worden met een klein lusje ontgrendeld dat onder de zitting verdwijnt en daarna nauwelijks is terug te vinden.

Extra comfort

Evenals in de gewone Altea staat ook de achterbank van de XL op rails, om afhankelijk van de situatie te kunnen kiezen voor meer beenruimte of juist meer bagageruimte. De achterbank van de Altea heeft 14 cm bewegingsruimte, de XL schuift over 16 cm.

De hoofd- en beenruimte achterin zijn mede daarom riant. Zelfs met de voorstoelen ver naar achteren, blijft achterin voldoende ruimte over voor grote volwassenen. Zij hebben de beschikking over tafeltjes en een 12 volt aansluiting. Voor kleinere passagiers is standaard voorzien in Isofix bevestigingen voor kinderzitjes, die dankzij de grote achterdeuren bovendien gemakkelijk zijn te plaatsen.

Seat Altea XL

De enorme voorstoelen geven een zelfde "extra large" gevoel als de achterbank. Het comfort is hier echter sterk afhankelijk van het postuur. Lange bestuurders worden met het schouderblad tegen de dikke bovenrand van de rugleuning geduwd en zitten daarom met kromme rug. Wie een normaal tot klein postuur heeft, wordt juist prima ondersteund en heerlijk omarmd door de brede zijranden van de voorstoelen. Voorin is de XL even ruim als de normale Altea.

Ook het uitrustingsniveau komt overeen met dat van de andere Altea's. Dat betekent dakrails, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare zijruiten, airconditioning, een boordcomputer en cruise-control standaard. Bij de luxueuzere uitvoering wordt de airconditioning vervangen door klimaatcontrole en levert Seat een audiosysteem met MP3-mogelijkheid.

Seat Altea XL

Extra sterk

De Altea XL wordt aangedreven door dezelfde motoren als de alledaagse Altea. Onder de veelgebruikers zal de 2.0 TDi met optioneel roetfilter naar verwachting het populairst worden. Die is goed voor 140 pk / 320 Nm en een enorm turbogat.

De turbodiesel levert aanvankelijk redelijke prestaties gecombineerd met een beschaafd verbruik en een al even beschaafd geluidsniveau. Pas als de turbo bijspringt, komt de Altea tot leven en levert deze XL de sportieve prestaties die Seat belooft. In het dagelijks gebruik is het grote verschil tussen de nette prestaties bij lage toeren en plotselinge uitstekende prestaties bij hoge toeren vermoeiend.

Daarom is ook gereden met de 1.6 liter viercilinder benzinemotor. Die is goed voor 102 pk / 148 Nm en dat is in de praktijk ruim voldoende. Met deze één na lichtste benzinemotor komt de bijna 1.400 kg wegende Altea XL goed van de plek, is vlot inhalen geen probleem en is de auto nog stiller dan met de dieselmotor. Bovendien is de 1.6 liter over het gehele toerenbereik opmerkelijk sterk zodat schakellui kan worden gereden.

Seat Altea XL

Extra leuk

Ongeacht de gekozen motor is de toegenomen omvang van de Altea niet van invloed op het weggedrag of de handelbaarheid. De Altea XL rijdt absoluut niet als een busje. De auto is gemakkelijk te overzien en laat zich gemakkelijk door smalle straatjes sturen.

Net als in iedere andere Altea zit de bestuurder iets hoger dan in een gewone personenauto, maar is de wegligging minstens zo goed. Daarbij heeft ook deze extra ruime Altea een dynamische en sportieve ondertoon, want de XL moet natuurlijk wel wat extra's bieden.

Conclusie

De Seat Altea XL is een even slimme als ongebruikelijke auto. Er zijn diverse stationcars op de markt die later met kleine aanpassingen en veel marketingpraat tot MPV zijn gemaakt. Seat koos echter voor de omgekeerde weg. De Seat Altea was al een hoge auto en door deze ook nog eens extra lang te maken, is de Altea Stationcar ruimer dan menig andere stationwagon. Bovendien was de Altea één van de mooiste MPV's op de markt, waardoor de XL ondanks de omvang nog een zekere charme heeft.

Tegelijkertijd sluit de Altea XL Stationwagon uitstekend aan op de wensen van de gemiddelde MPV koper. Die zoekt niet naar zeven zitplaatsen en bagageruimte voor nul en niet naar vijf plekken en plaats voor bagage van twee. Bij een auto met vijf zitplaatsen hoort ook bagageruimte voor vijf personen. De Altea XL biedt precies dat beetje extra.

plus
  • Zeer ruim
  • Slim concept
  • Prima rijeigenschappen
min
  • Laadvloer niet vlak
  • Minder mooi dan gewone Altea
  • Testauto niet vrij van rammeltjes
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!