29 september 2006

Autosalon Parijs 2006

Lichtstad in de schijnwerpers

Autoshow | Iedere twee jaar reist autominnend Nederland massaal naar Parijs. Maar de Eiffeltoren wordt niet aangedaan. Het Louvre blijft links liggen, de Champs Elysées is niet meer dan een doorgaande weg en de Arc de Triomphe is slechts een leuk aangeklede rotonde. Op het programma staan wel de nieuwe Ford Mondeo, de Opel Antara, Toyota Auris en Citroën C4 Picasso. Kortom: tijd voor de Autosalon van Parijs editie 2006.
 

Het zijn traditioneel de Franse merken die hun primeurs zorgvuldig bewaren tot de Parijsse Autosalon. Citroën heeft zonder twijfel de mooiste stand. Centraal staat een DS die kan transformeren van oldtimer tot robot. De C4 Picasso debuteert in de lichtstad. Volgens de fabrikant is het geen vervanger voor de Xsara Picasso, maar een nieuw model onder de C8.

Peugeot toont met diverse conceptcars hoe milieu en rijplezier samen kunnen gaan. De witte e-Pure in het midden van de foto is tevens een voorproefje van de komende 207 CC.

Het al even Franse Renault toont traditioneel diverse spannende prototypes, waaronder een voorbode van de nieuwe Twingo.

De prijs voor de meest eigenzinnige nieuwe Franse auto gaat naar Four Stroke Design dat de Rumen op de markt brengt. Dit is geen exotisch studiemodel, deze hippe automobiel is daadwerkelijk te koop!

Niet-Franse fabrikanten blijven niet achter en Skoda toont zich van de meest originele kant met de Joyster. Volgens ingewijden zal deze slimme coupé binnen twee jaar daadwerkelijk in de showroom staan.

Sports utility vehicles

Volkswagen stelt de vernieuwde Touareg en Touran voor. De Touran is voortaan leverbaar met een parkeerhulp die al het werk uit handen neemt en de auto zelf het parkeervak in stuurt. Geheel onverwacht schuift VW ook aan in het kleine SUV segment met de Cross Golf.

Het wordt dringen, want Mazda presenteert de Europese versie van de CX-7; een tussenvorm van een SUV en stationcar. Honda heeft de CR-V geheel vernieuwd, Mitsubishi stak de Pajero in het nieuw.

SsangYong werpt zich actief in het segment van de kleine SUV en presenteert de Actyon. Op hetzelfde formaat biedt Opel de Antara, een middelgrote SUV voor de middelgrote beurs. Eind oktober volgt een eerste rij-impressie van de Antara.

Nieuw gezicht

Kia toont haar nieuwe gezicht en onthult de Cee'd lijn. Daarvan is de vlotte Cee'd Pro slechts een prototype, de Cee'd hatchback en stationcar ("Sporty Wagon") gaan zeer binnenkort in productie.

Hyundai zet de aanval in op het middensegment en komt vanaf mei volgend jaar met een nieuw model dat als hatchback, stationcar, MPV en coupé-cabriolet zal worden geleverd.

De Italiaanse merken draperen al het nieuws traditioneel in vrouwelijk schoon. De eerder getoonde Alfa Romeo 8C Competizione zal in een kleine oplage in productie worden genomen. Lancia brengt de gefacelifte Ypsilon mee. Twee dames moeten duidelijk maken dat de Fiat Panda nu geschikt is voor twee soorten brandstof.

Bijna net zo mooi is de productieversie van de Volvo C30, een veelbelovend alternatief in het premium segment. Een eerste test is gepland voor november.

Uit Spanje komt de Seat Altea XL, een extra ruime versie van 's lands mooiste MPV. Ook deze auto zal zeer binnenkort aan een eerste test worden onderworpen.

Verrassing!

Parijs 2006 is ook goed voor een aantal verrassingen. De eerste daarvan is een ware invasie van Chinese autofabrikanten. Merken als Great Wall (zie foto) en Li Shi Guang Automobile willen Europa veroveren met alles van bizarre elektroautootjes tot massale SUV's.

Een aantal merken wist de primeurs tot het laatst geheim te houden, waaronder Audi dat de spectaculaire R8 uit de hoge hoed tovert. De R8 is gebaseerd op de Le Mans raceauto en is in de straatversie voorzien van een 420 pk sterke V8.

Ook Chevrolet zoekt het in sportiviteit en brengt de WTCC Ultra mee (zie panoramafoto) waarmee het merk toerwagenkampioenschappen wil gaan rijden.

Bij Toyota was op de stand aanvankelijk alleen een kluis te zien met daarvoor twee nors kijkende heren. Uit de kluis kwam het best bewaarde geheim van de show: de Auris. Vanaf volgend voorjaar zal de Corolla alleen nog als sedan worden aangeboden. De geheel nieuwe Auris neemt de plaats in van de hatchback.

De belangrijkste primeur van de show komt van Ford waar de nieuwe Mondeo voor het eerst is te zien. Volgens de ontwerpers komen de lijnen het best tot hun recht in de stationcar.

Conclusie

De Autosalon van Parijs biedt zoals gebruikelijk volop nieuws en geeft een goed beeld van de laatste trends. De belangrijkste primeurs zijn dit jaar voor de Ford Mondeo, Citroën C4 Picasso en Toyota Auris. Skoda en Renault brengen de mooiste prototypes mee.

Dé trend van het komende jaar wordt wit. Alle fabrikanten tonen hun auto's in het wit, van Chevrolet tot Maybach. Daarnaast is China aan een opmars bezig binnen de autobranche met allerhande nieuwe merken die nu nog vreemd in de oren klinken; dat kan tijdens Parijs 2008 wel eens heel anders zijn.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!