27 september 2006
Seat Ibiza (2002 - 2008)

Seat Ibiza (2002 - 2008)

Monumentale diesel

Autotest | Alle ingrediënten zijn er. De eerste is een smoes om de auto te kunnen testen. De Seat Ibiza heeft begin dit jaar een facelift ondergaan en dat is genoeg reden om de auto opnieuw te rijden. Belangrijker is echter dat de Ibiza sinds kort leverbaar is in een razendsnelle dieseluitvoering onder de naam "Formula Racing" (FR). Maakt deze snelle diesel de Ibiza FR tot een echte snelwegridder?
 

Deze "Formula Racing" is meer dan zomaar een vlotte Ibiza en dat willen ze weten bij Seat. Iedere vrije centimeter is voorzien van een FR-logo of op z'n minst een sportief accent. De dubbele uitlaat, breedstralers, lichtmetalen wielen en natuurlijk de recente facelift maken deze FR tot een begeerlijk automobiel.

Seat Ibiza (2002 - 2008)

Facelift

Het smaakmaken is niet beperkt tot het exterieur. Het stuurwiel (met FR-logo) heeft platte randen voor een betere grip, de versnellingspook (met FR-logo) is kort en hoekig en de snelheidsmeter met witte wijzerplaat (met FR-logo) loopt door tot een veelbelovende 260 km/u. De voorstoelen (met FR-logo) bieden extra zijdelingse steun.

De ruimte voor- en achterin is gemiddeld. Ook de kofferruimte biedt voldoende ruimte, maar het enige echt opmerkelijke eraan is de slim weggewerkte hendel. Zoals gebruikelijk bij Seat doet het grote logo op de achterklep tevens dienst als handgreep.

Ondanks de facelift is merkbaar dat de Ibiza al vele jaren op de markt is. Met name het audio- en navigatiesysteem zijn naar de huidige maatstaven verouderd. De CD-wisselaar neemt het hele dashboardkastje in beslag en weet bovendien geen raad met CD's vol mp3-bestanden. Ook is niet voorzien in een ingang voor een draagbare muziekspeler.

Het navigatiesysteem is CD-ROM gebaseerd en standaard wordt alleen een digitale kaart van de Benelux meegeleverd. Gezien het snelheidspotentieel van deze auto betekent dat maximaal twee uur rijden tot de rand van de kaart is bereikt en het navigatiesysteem niet thuis geeft.

Sportief

De 1.9 liter viercilinder turbodiesel maakt alles waar wat het spannende uiterlijk belooft. Sterker nog, de Ibiza FR is beduidend sneller dan de specificaties doen geloven. De krachtbron is goed voor 130 pk, maar het voelt als minimaal 130 kW (177 pk). Dat is te danken aan het forse koppel van 310 Nm, een waarde die zelfs door de snelste benzine-uitvoering niet wordt overtroffen.

Seat Ibiza (2002 - 2008)

Daarnaast reageert de Ibiza FR fel op ieder commando. De koppeling grijpt bruusk aan, waardoor de Ibiza er vanaf het eerste moment weinig subtiel vandoor gaat. De besturing en het straffe onderstel geven genoeg vertrouwen om het tempo er vanaf de eerste bocht in de houden. Alhoewel in grensgevallen merkbaar is dat er een zware motor op de voorwielen rust, is de Ibiza FR speels en levendig.

De turbodiesel heeft altijd volop vermogen beschikbaar, maar pas bij 2.000 toeren springt de turbo goed bij. Dan toont deze Ibiza een typisch Spaans temperament dat getemd moet worden! Bij vol gas kunnen de voorwielen het vermogen nauwelijks verwerken, wat is te voelen in het stuurwiel. Een elektronisch stabiliteitssysteem en tractiecontrole zijn helaas niet standaard.

Gran Turismo

Door het late assisteren van de turbo, is de Ibiza FR geen typische stoplichtsprinter. Zit de vaart er eenmaal in, dan zorgt het enorme koppel ervoor dat er altijd meer in huis is. Op de snelweg accelereert de FR van 80 naar 120 km/u met hetzelfde gemak en dezelfde overmacht als een grote luxe gran turismo. Deze dol dwaze diesel is net zo makkelijk een degelijke deftige diesel.

Seat Ibiza (2002 - 2008)

Juist dat is wat deze dieselende driftkikker uniek maakt: de Ibiza FR is altijd in voor wilde stunts, maar leent zich net zo makkelijk als eersteklas kilometervreter. Mede dankzij de zesde versnelling legt de Ibiza in relatieve rust grote afstanden af. Die rust wordt alleen jammerlijk verstoord door een klimaatcontrolesysteem dat z'n werk storend luid doet.

Op de lange afstand is de Ibiza ondanks het snelheidspotentieel uitzonderlijk zuinig. Het door de fabriek opgegeven verbruik van 5,3 liter per 100 km is gemakkelijk haalbaar. De proefrit bestond uit zo'n 1.000 snelwegkilometers waarna het gemiddelde verbruik uitkwam op een uiterst bescheiden 4,3 liter dieselolie per 100 km.

Seat Ibiza (2002 - 2008)

Conclusie

De Seat Ibiza draait al aardig wat jaren mee en de facelift heeft de auto goed gedaan. Nog steeds is de Ibiza niet zo mooi als de nieuwe Leon of Altea, maar vooral in FR outfit ziet Seats kleinste er weer eigentijds uit. De elektronica is echter merkbaar gedateerd en het is een gemiste kans dat deze niet is aangepast tijdens de recente verjongingskuur.

Het doet allemaal niet af aan het rijplezier, want zeker deze FR-uitvoering maakt alle beloften uit de brochure waar. De wegligging is uitstekend en dat is nog maar het begin. De dieselmotor is bijzonder zuinig, maar is tegelijkertijd een echte krachtpatser die de "Ibiza FR 1.9 TDi" tot een monumentale diesel maakt.

plus
  • Razendsnelle en superzuinige dieselmotor
  • Pretmachine in de stad, reisauto op de snelweg
min
  • Audiosysteem achterhaald
  • Navigatiesysteem achterhaald
  • Klimaatcontrolesysteem maakt lawaai
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!