4 september 2006
Suzuki Swift Sport

Suzuki Swift Sport

Sport & Spel

Autotest | Suzuki adverteerde voor de Swift met het slogan "Wanna play". Niet helemaal toevallig was het eerste testverslag van de Swift daarom getiteld: "speelkameraad". Ruim een jaar na de introductie is de vierde generatie Swift nog steeds één van de fijnst sturende auto's in z'n klasse. Een ding ontbrak echter nog: een sterke motor om de pret echt compleet te maken. Daarom is er nu de Swift Sport.
 

Stelling: een sportieve auto wordt niet gekocht voor de prestaties. Het is niet nodig om iedere dag 200 km/u te rijden om op tijd op kantoor te arriveren. Accelereren van 0 naar 100 km/u binnen 8 seconden is niet noodzakelijk om veilig een kruispunt over te kunnen steken. Maar rijden met een auto die dat allemaal kan, geeft wel een goed gevoel. Kortom: een sportieve auto wordt gekocht om de presentatie ... en de Suzuki Swift Sport is theater op wielen.

De Sport onderscheidt zich van de gewone Swift met een voor- en achterspoiler, breedstralers, kuipstoelen, aluminium pedalen en een sportstuur. Het interieur is afgewerkt met stemmingmakend rood stiksel en de nodige "Sport"-logo's. Wanneer de motor wordt gestart klinkt een aanmoedigend geluid uit de dubbele uitlaat. De CD-speler komt tot leven en het opzwepende lied "Wanna play" van MC Spyder klinkt uit de luidsprekers. Deze auto is hitsiger dan een hip hop video!

Suzuki Swift Sport

Spanning & Sensatie

Opgewonden door de presentatie en vertrouwend op de ervaringen met de gewone Swift gaat het gas er meteen flink op. Vrijwel direct is duidelijk hoe deze Swift Sport zich onderscheidt van andere sportieve compacte auto's. Bij veel merken is de meest gespierde uitvoering in de loop der jaren steeds volwassener geworden. Die auto's gedragen zich als grote zakensedans en wenden het extra vermogen aan voor souplesse. De Swift Sport is een onvervalste driftkikker die de testrijder continu uitdaagt. 125 pk / 148 Nm is geen recordvermogen, maar de adrenaline komt los.

De 1.6 liter viercilinder motor is gekoppeld aan een "close ratio" versnellingsbak. Die verschilt van een gewone versnellingsbak doordat de versnellingen nauwelijks overlappen en beter aansluiten. De motor valt na het opschakelen niet terug in de toeren, maar heeft direct volop kracht beschikbaar. De combinatie van de hoge toeren motor en de sportief afgestemde versnellingsbak maakt de Swift Sport zeer gretig en uiterst alert.

Ziel & Zaligheid

Bovendien is de presentatie opnieuw helemaal in orde. Een dikke zakenauto heeft er geen moeite mee om de Swift Sport zoek te rijden. Maar de Swift-rijder heeft het gevoel het snelste projectiel op de openbare weg te besturen. De Swift voelt snel en daar gaat het om bij een auto als deze.

Niet alleen in de stad is de Swift Sport levendig en agressief. Ook op de snelweg weet dit kleintje van wanten. Onder het genoegen van een meer dan inspirerend motorgeluid bijt de Sport vastberaden door tot de dikke 180 km/u. Wanneer de testauto veel ruimte krijgt, stopt de naald uiteindelijk iets voorbij de beloofde topsnelheid van 200 km/u met klimmen.

Suzuki Swift Sport

Ondanks de honger naar asfalt is de Swift Sport geen prettige auto op de lange afstand. De close ratio versnellingsbak is het geheim van de sensationele prestaties, maar heeft als keerzijde dat de krachtbron altijd veel toeren maakt. Bij 120 km/u draait de motor ruim 4.000 toeren per minuut en dat wordt op den duur knap vervelend.

Suzuki had deze auto moeten voorzien van een zesversnellingsbak, waarbij de eerste vijf versnellingen de pretverzetten blijven die ze nu zijn en een zesde versnelling een echte overdrive is om in rust kilometers te maken. En als het toch over het schakelen gaat: de Swift Sport schakelt te licht en valt niet nadrukkelijk in de versnelling. Dat geeft vooral bij razendsnel wisselen van verzet weinig vertrouwen.

Suzuki Swift Sport

Plezier & Jolijt

Voor deze sportieve Swift zijn ook het onderstel en de besturing grondig onder handen genomen. Daarbij is volgens de fabrikant veel gebruik gemaakt van de expertise van het Suzuki Junior WRC rallyteam. Maar helaas voor Suzuki heeft de concurrentie niet stilgezeten. Toen de Swift ruim een jaar geleden werd geïntroduceerd was het de onbetwiste nummer één in het betere gooi-en-smijt werk. Ondertussen beheersen de Opel Corsa Sport en Fiat Grande Punto dat kunstje minstens zo goed.

De Swift Sport weet zich in grensgevallen wel nadrukkelijk te onderscheiden van de rivalen. Op slecht wegdek houdt de Swift zelfs bij de meest dwaze snelheden en wilde capriolen de wielen veilig aan de grond. Is de grens van het mogelijke bereikt, dan blijft de Suzuki goed aan te voelen en eenvoudig te corrigeren. Gaat het plezier toch een keer te ver, dan staat ESP (elektronisch stabiliteits programma) altijd paraat. De wegligging is van nature echter zo goed dat dit standaard aanwezige veiligheidsnet zelden hoeft in te grijpen. Ondanks het straffe onderstel is de Swift Sport verrassend comfortabel op slecht wegdek.

Bij grootse prestaties horen dito remmen en daarin voorziet Suzuki beter dan verwacht. De Sport is rondom voorzien van 15 inch geventileerde schijfremmen. Die zijn niet alleen sterk, maar zijn ook opgewassen tegen langdurige stoeipartijen zonder remvermogen te verliezen ("fading"). Bovendien hebben de makers er voor gezorgd dat de Swift nauwelijks duikt bij hard remmen, waardoor dit scheurijzer beter controleerbaar blijft. Het resultaat is dat alles wat bij aanvang van de proefrit los in de auto lag, na de remproef voor de voorstoelen lag. Een anker uitgooien had minder resultaat gehad.

Suzuki Swift Sport

Kunst & Cultuur

Eenmaal tot rust gekomen is het moment daar om de kunstige cockpit goed te bekijken. Het interieur is als vanouds ruim opgezet. Zelfs lange bestuurders hebben voldoende hoofd- en beenruimte in het sportieve interieur. Mede door de vorm van de kuipstoelen (met geïntegreerde hoofdsteun) is de ruimte op de achterbank minder geworden.

Omdat de Sport de top van de Swift-lijn is, zijn stuurbediening van het audiosysteem, elektrisch verstelbare verwarmde buitenspiegels, klimaatcontrole en sleutelvrije toegang allemaal standaard. Suzuki heeft de kans ook aangegrepen om een aantal zaken te verbeteren. Naar aanleiding van gezeur van journalisten en suggesties van klanten, weet het audiosysteem nu raad met mp3 CD's.

Conclusie

De Suzuki Swift is leuk, de Suzuki Swift Sport is leuker. De makers van de Sport hebben precies begrepen waar het om gaat bij een kleine snelle auto: emotie. De Swift Sport zet de toon met een geslaagd uiterlijk, vermaakt met uitstekende prestaties en geeft de bestuurder het gevoel het snelste projectiel op de openbare weg te rijden.

plus
  • Veel pret per euro
  • Betrouwbare techniek
  • Ruim, praktisch en dagelijks bruikbaar
min
  • Vermoeiend bij snelheden boven 100 km/u
  • Neemt alleen genoegen met 98 Ron benzine
  • Bestuurdersstoel keert niet terug in positie na opklappen
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!