28 augustus 2006
Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Gemiste kans?

Rij-impressie | De Toyota Land Cruiser was ooit één van de taaiste en sterkste terreinwagens op de markt. Maar in de loop der jaren kwam de nadruk steeds meer op luxe te liggen en verloor de Land Cruiser het ongecompliceerde karakter dat de auto zo geliefd maakte. Daarom introduceert Toyota nu de FJ Cruiser: een eersteklas modderkruiper zonder overbodige luxe. Helaas heeft Toyota besloten de auto alleen in Amerika op de markt te brengen. Om uit te vinden of dat een gemiste kans is, heeft Autozine toch een exemplaar weten te bemachtigen.
 

Een blik is genoeg om te weten waar het allemaal om gaat bij de Toyota FJ Cruiser. Deze opvallende paars/witte gigant is gemaakt voor terreinrijden en dat graag in stijl.

De FJ Cruiser is gedrongen, heeft een enorme bodemvrijheid (24,3 cm) en kent nauwelijks overhang bij de voor- of achterwielen. Bij steil klimmen of dalen zal de auto daarom niet snel met de bumper de grond raken. Zelfs de uitlaat is zo hoog mogelijk gemonteerd. Rondom is dit werkpaard voorzien van stevige bumpers, zodat niet snel schade zal ontstaan bij intensief gebruik.

Aandachtstrekker

Tegelijkertijd is de FJ Cruiser een echte aandachtstrekker. De auto weet continu de aandacht op zich te vestigen en dat is zeker niet alleen omdat de auto niet via de officiële kanalen te koop is. De retro-vormgeving verwijst naar de eerste generatie FJ, terwijl de combinatie met moderne elementen de auto een unieke uitstraling geeft. Ongeacht de kleur van de lak is het dak altijd wit. Dat dient geen enkel doel, maar het heeft iets intrigerends.

Toyota FJ Cruiser

Heel eigenwijs zijn de kleine verstopte achterdeurtjes die tegen de rijrichting in openen. "Suicide doors" heet dat in vaktermen. De rand van de voordeur valt over die van de achterdeur heen, zodat geen risico bestaat dat de achterdeuren onderweg per ongeluk geopend worden. Bovendien maakt deze eigenwijze constructie het interieur zeer goed toegankelijk. De ruimte voorin is riant, de ruimte op de achterbank is matig. Het donkere glas achterin geeft een geborgen gevoel, maar maakt het zicht naar achteren lastig.

Werkpaard

Ook het interieur maakt duidelijk dat de FJ Cruiser een echte werkauto is. Waar mogelijk is rubber of makkelijk afwasbaar kunststof gebruikt. Alles is groot en degelijk. Van de deurhendels tot de bediening van de radio: deze auto is bouwvakker- en soldaat- en autojournalistbestendig.

Toyota FJ Cruiser

De duidelijk herkenbare standaard Toyota-onderdelen in het interieur worden afgewisseld door retro-styling en dat maakt een rommelig geheel. Voor aanvang van de eerste rit is het zinvol te bestuderen waar alle hendels en knoppen voor dienen.

Naast de hendel van de automatische versnellingsbak is een tweede hendel te vinden voor de lage gearing (voor extra kracht in zwaar terrein). Helemaal onderin de middenconsole zijn de knoppen verstopt om de differentiëlen te blokkeren (voor extra tractie in modder en zand). De vierwielaandrijving wordt niet met de hand ingeschakeld, die is permanent.

Toyota FJ Cruiser

Yank

Rijden met de FJ Cruiser herinnert er direct aan dat deze auto is gemaakt door Amerikanen voor Amerikanen. Het motorgeluid is diep en ronduit imponerend. Onder de motorkap ligt een zescilinder vier liter motor, maar het ding klinkt nog veel spannender dan dat. Een dieselmotor is niet leverbaar, want dat is niet gangbaar bij de yanks.

De krachtbron is goed voor 239 pk / 377 Nm en heeft een enorme overmacht. De FJ Cruiser geeft de bestuurder een onoverwinnelijk gevoel: alles kan, niets is te gek. Dat is op de buitenweg en in het terrein tot op zekere hoogte ook het geval.

Een bocht is echter een hele opgave. Het onderstel is afgestemd op de Amerikaanse smaak en dat betekent dat de auto extreem zacht is afgeveerd. Scherp sturen met een gangetje van 30 km/u is al voldoende om de auto vervaarlijk over te laten hellen. Een achterpassagier laat zelfs weten misselijk te worden als de rit te lang gaat duren.

Toyota FJ Cruiser

De FJ Cruiser remt prima, maar duikt ook dan weer nadrukkelijk in de veren. Bij terreinrijden is dat extra lastig omdat de balans van de auto dan plotseling verandert. Wie de aanschaf van een FJ Cruiser overweegt moet zeker een proefrit maken om te bepalen of dit Amerikaanse weggedrag acceptabel is in het Europese verkeer. Wie valt voor het unieke karakter van de FJ Cruiser bemachtigt daarmee een pure en bovendien unieke terreinauto.

Conclusie

Mist Toyota een kans door de FJ Cruiser alleen in Amerika te leveren? Het antwoord luidt: "ja, maar". Om te beginnen met dat laatste: de auto is overduidelijk gemaakt voor de Amerikaanse markt. Het weggedrag zal bij de meeste Europeanen niet in de smaak vallen. Het onderstel is extreem zacht, de benzinemotor is gemaakt voor rust en niet voor prestaties. Een dieselmotor is niet leverbaar.

Daar staat tegenover dat de FJ Cruiser het taaie, pure karakter heeft van de Land Cruiser van weleer. Wie nu geen Land Cruiser koopt omdat de auto te luxueus is geworden, zal zeker vallen voor de FJ Cruiser. In de klasse van de onvervalste en ongecompliceerde terreinauto's is het aanbod uiterst gering. De FJ Cruiser is een welkome aanvulling en onderscheidt zich met een eigenzinnige vormgeving. Bovendien is de FJ Cruiser een Toyota, dus zelfs deze exoot is uiterst betrouwbaar.

plus
  • Machtige motor
  • Onvervalste terreinauto
  • Bijzonder, maar toch vertrouwde Toyota-techniek
min
  • Rommelig dashboard
  • Geen dieselmotor leverbaar
  • Extreem zacht geveerd / matige wegligging
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!