12 juli 2005
Volkswagen Touareg (2002 - 2010)

Volkswagen Touareg (2002 - 2010)

Volkswagen, terreinwagen of racewagen?

Autotest | Een raadseltje: welke auto heeft meer vermogen? Een 40 ton wegende dumper of een terreinauto van Volkswagen? Precies! Die laatste. Maar beide dienen een compleet verschillend doel. De dumper is een echt werkpaard. De Volkswagen is van alle markten thuis: de Touareg is uiterst luxueus, uitzonderlijk snel, zeer ruim en terreinwaardig. Met die specificaties reist de vraag: wat is de Touareg? Een sportwagen, een luxewagen of toch een terreinwagen?
 

De Volvo A25C dumper heeft een 7-liter zescilinder motor die goed is voor 255 pk. De Volkswagen Touareg is leverbaar met drie benzine- en drie dieselmotoren. De testauto is voorzien van de zwaarste dieselkrachtbron op de prijslijst: een 5-liter tiencilinder die goed is voor 313 pk / 750 Nm. Het maakt deze bijzondere uitvoering van de Touareg tot de eerste dieselauto die zo'n mooi motorgeluid heeft dat de eerste testkilometers met open raam worden afgelegd.

Sportwagen

Bij dat indrukwekkende geluid horen prestaties die er niet om liegen. Druk het gas voorzichtig in, want dit is geen auto die geleidelijk snelheid opbouwt. In plaats daarvan heeft deze machtige zelfontbrander ongeacht het toerental altijd een ronduit intimiderende hoeveelheid vermogen paraat. Acceleratie vanuit stilstand begint met een brute mechanische strijdkreet uit het vooronder, daarna volgt een spectaculaire vierwielspin waarop de elektronica ingrijpt, de neus omhoog komt en de testrit met een duizelingwekkende vaart begint.

Volkswagen Touareg (2002 - 2010)

Ondanks de snelheid is deze SUV (Sports Utility Vehicle) niet bang voor een bochtje. De elegante lijnen geven de Touareg een beschaafd uiterlijk, maar dit is wel degelijk een enorme auto. Desondanks is deze "full size SUV" ontwapenend eenvoudig te rijden en verrassend stabiel. De testauto is voorzien van luchtvering die het onderstel desgewenst geheel automatisch aanpast aan de omstandigheden. Mede daarom kan de vaart waarmee de proefrit was begonnen er in blijven. De sensatie is heel anders, maar de Touareg gaat bochten en verkeerspleinen bijna op sportwagensnelheid te lijf.

Die wegligging heeft echter een prijs: standaard is de Touareg keihard afgeveerd. Iedere rimpel in het wegdek wordt doorgegeven als een klap door het interieur. Dat is misschien leuk bij een kleine sportwagen, een auto als deze hoort comfortabel te zijn. Met de luchtvering in de stand "comfort" komt hier de broodnodige verbetering in; deze optie is ondanks de forse prijs toch een aanrader.

Volkswagen Touareg (2002 - 2010)

Terreinwagen

De luchtvering is ook een van de geheime wapens bij de inzet van de Touareg als terreinwagen. Met een druk op de knop staat de auto 140 cm hoger op de wielen en dat levert een waardevolle hoeveelheid extra bodemvrijheid (totaal 30 cm).

Zoals het hoort bij een echte terreinauto beschikt de Touareg naast permanente vierwielaandrijving over hoge en lage gearing. Wanneer gebruik wordt gemaakt van deze extra lage overbrenging levert de krachtcentrale onder de motorkap zo mogelijk nog meer trekkracht. De differentiëlen kunnen worden geblokkeerd voor extra grip in zwaar terrein. De bestuurder kan al deze hulpmiddelen zelf inschakelen of de keuze aan de computer overlaten. Dankzij deze voorzieningen komt de Touareg heel wat verder in het terrein dan de gemiddelde luxe SUV.

Hoe ver de Touareg komt is afhankelijk van de uitvoering. De testauto staat op alledaagse snelwegbanden, heeft geen versterkte ophanging is niet voorzien van beschermde bodemplaten. Daarom is de gereden uitvoering niet vies van een modderbad, is een steile helling geen enkel probleem, maar laat de auto het in zwaar terrein uiteindelijk toch afweten.

Volkswagen Touareg (2002 - 2010)

In kritieke situaties is merkbaar dat Volkswagen geen specialist is op het gebied van terreinwagens. In vergelijking met auto's van echte off-road specialisten is de Volkswagen minder controleerbaar en komt de Touareg met de geboden techniek minder ver.

Het is als een muziekstuk: iedereen kan de noten spelen, maar alleen een virtuoos kan diezelfde noten naar een hoger plan tillen. De Volkswagen Touareg heeft alle ingrediënten voor serieus terreinrijden in huis, maar weet desondanks niet boven de massa uit te steken.

Luxewagen

De Touareg met V10 motor is razendsnel en kan zich aardig redden in het terrein. In de praktijk zal deze auto de meeste uren doorbrengen op de snelweg en daarom is de Touareg uiterst luxueus. De prestaties worden in alle rust neergezet. De oppermachtige motor komt in de dagelijkse praktijk zelden boven de 2.000 toeren per minuut, zodat serene rust heerst in het royaal bemeten interieur.

Daar baden vier inzittenden in luxe. De voorstoelen zijn met leder bekleed, elektrisch verwarmbaar en verstelbaar. Zelfs de lendesteun is elektrisch verstelbaar en opblaasbaar. Het klimaatcontrolesysteem is links/rechts gescheiden. Parkeerhulp is zowel voor- als achterop de auto aanwezig.

Maar gezien het forse prijskaartje valt er toch het een en ander aan te merken. Voor dik 100.000 euro is goed niet goed genoeg, maar is perfectie de norm. Dan dient het navigatiesysteem niet CD-ROM, maar DVD-ROM gebaseerd te zijn. De telefoonkoppeling moet Bluetooth gebaseerd zijn en niet werken met slechts een model Nokia. De klank van het audiosysteem is voor verbetering vatbaar en bovendien weet de CD-speler geen raad met MP3-bestanden.

Vrachtwagen

Behalve luxueus is het interieur ook ruim. De vier inzittenden hebben alle ruimte. De bagageruimte is zo enorm dat de Touareg een kleine stadsauto in plaats van een reservewiel kan meenemen. De enorme achterklep is in twee delen te openen en heeft sluitbekrachtiging om het dicht doen makkelijker te maken.

Toch is dit een punt waar de Volkswagen de dumper niet verslaat: met 800 kg bagage en een aanhanger van 3.500 kg is de limiet van de Touareg bereikt. De dumper neemt gemakkelijk 22 ton lading mee.

Volkswagen Touareg (2002 - 2010)

Conclusie

Is de Volkswagen Touareg een sportwagen, een terreinwagen of een luxewagen? Het antwoord is puur afhankelijk van de gekozen uitvoering. De auto is leverbaar met een breed scala aan motoren en een enorme keuze in opties.

De hier gereden 5-liter tiencilinder diesel weet indruk te maken als sportwagen, maar is ook uiterst geschikt als trekauto. Alleen met de juiste banden en de nodige versteviging en versterking is de Touareg geschikt als serieuze terreinauto.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Luxueus en comfortabel
  • Razend snel, extreem sterk
min
  • Storingsgevoelig
  • Mist raffienement van concurrenten
  • Goedkoop/breekbaar plastic in interieur
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!