23 juni 2006
Volkswagen Polo (2005 - 2009)

Volkswagen Polo (2005 - 2009)

Wij houden van oranje

Rij-impressie | Technisch gezien is het verschil tussen een gewone Polo en een CrossPolo klein. Het verschil zit vooral in de presentatie. De CrossPolo staat hoger op de poten, heeft brede wielkasten, is aangekleed met robuuste bumpers en is gespoten in een hippe kleur. Maakt een stoere presentatie en een likje oranje verf echt een groot verschil?
 

De Volkswagen CrossPolo is in de basis een leuk aangeklede Polo, maar technisch gezien zijn er enkele verschillen. De CrossPolo staat iets hoger op de wielen dan een gewone Polo. Deze ruige Polo is bedoeld als voordelig alternatief voor een terreinauto en dus is de bodemvrijheid vergroot.

Alhoewel de CrossPolo geen vierwielaandrijving heeft, maakt de extra hoogte het wel mogelijk om een diep karrenspoor of bospad te volgen zonder de bodem te beschadigen. Misschien meer praktisch: in de stad kan de CrossPolo sneller over een verkeersdrempel rijden en kan een stoeprandje worden genomen zonder schade.

Wedstrijdtenue

Het wedstrijdtenue van de CrossPolo bestaat uit een fris oranje gewaad met de nodige lichaamsbescherming. De wielkasten en bumpers zijn in contrasterend grijs uitgevoerd. De grille, dakrailing en buitenspiegels kregen een lik grijze verf om het stoere uiterlijk compleet te maken. De CrossPolo geeft niet het idee dat de eigenaar de accessoirewinkel lukraak heeft leeggekocht en is beduidend smaakvoller aangekleed dan menig autotuner zou hebben gedaan.

Volkswagen Polo (2005 - 2009)

Volkswagen heeft de CrossPolo grondig aangepakt, want ook het interieur ademt een sportieve sfeer uit. Dat interieur is naar beste Duitse traditie ruim bemeten en uiterst degelijk afgewerkt. De testauto heeft oranje stoelen waarvan de randen lijken te zijn omspannen met een stevig net. De oranje kleur is terug te vinden in de bekleding van de deuren en zelfs het stiksel van het met leder beklede stuurwiel is oranje. Kortom: het oranje-gevoel is helemaal compleet!

Basisopstelling

Gezien de forse prijs is de standaarduitrusting karig. Al het uiterlijk vertoon is bij de prijs inbegrepen, inclusief de fraaie 17 inch lichtmetalen BBS wielen. Standaard is de CrossPolo voorzien van slechts twee airbags. ABS is standaard, ESP is een optie. Een IsoFix-bevestiging voor kinderzitjes is voorbereid, maar niet standaard aanwezig.

Volkswagen Polo (2005 - 2009)

Voor luxe moet worden bijbetaald. Standaard zijn een boordcomputer, half-automatische airconditioning, elektrisch bedienbare zijruiten (voor en achter), bekerhouders en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. Een radio, elektrisch verstelbare buitenspiegels, cruise-control en zelfs een asbak moeten worden bijbesteld.

Volkswagen Polo (2005 - 2009)

Crossen maar!

Alhoewel de technische verschillen klein zijn, rijdt de CrossPolo merkbaar anders dan een gewone Polo. Omdat dit avontuurlijke type hoger op de wielen staat, heeft de auto langere veerwegen die meer comfort geven. Het nadeel van een dergelijke hoge auto is in de regel een minder goede wegligging, maar dat geldt niet voor de CrossPolo. De auto is prima aan te voelen en kan net zo vlot een bocht door worden gestuurd als iedere andere Polo.

Alleen bij het remmen is de toegenomen hoogte een nadeel, want de CrossPolo duikt zelfs bij gewoon remmen direct over de voorwielen. Bij hard remmen deint de CrossPolo over de voor- en achterwielen na.

Prestaties

De CrossPolo is leverbaar met dezelfde motoren als de alledaagse Polo. Die moeten echter wel harder werken in de CrossPolo die een zwaar en hoog feesttenue draagt. De testauto is voorzien van een 1.4 liter viercilinder benzinemotor die goed is voor 80 pk / 132 Nm. Daarmee presteert de auto voldoende, maar niet meer dan dat. De nog lichtere 1.2 liter motor is daarom geen aanrader.

De geluidsproductie is in alle gevallen iets boven gemiddeld voor een auto in deze prijsklasse. De motor is nauwelijks hoorbaar, maar geluiden van zowel de rijwind als de banden dringen wel nadrukkelijk door in het interieur.

Volkswagen Polo (2005 - 2009)

In de stad en op provinciale wegen presteert de CrossPolo 1.4 gemiddeld. Op de snelweg moet het gaspedaal regelmatig tot op de vloer worden ingedrukt om goed mee te komen. Vooral boven de 100 km/u is het nodig om terug te schakelen naar de vierde versnelling om vlot te accelereren tot 120 km/u. Mede daarom is het beloofde fabrieksverbruik in de praktijk moeilijk haalbaar. Wanneer een kruissnelheid eenmaal is bereikt, wordt die moeiteloos vastgehouden en leent de CrossPolo zich prima voor het afleggen van lange afstanden.

Conclusie

Scoort Volkswagen met de CrossPolo een goal of een mispeer? Een ding is duidelijk: deze in oranje gehulde Duitser is goed voor vele bewonderende blikken en opgestoken duimen. De extravagante aankleding geeft deze Polo een onmiskenbaar pretgehalte zonder de auto onnodig duur of onpraktisch te maken.

Ook wanneer de oranje-roes is uitgeslapen weet de CrossPolo te overtuigen. Net als iedere andere Polo is de CrossPolo ruim, degelijk en goed doordacht. De ruige aankleding maakt de CrossPolo zorgeloos en praktisch in de stad. Het aangepaste onderstel biedt zelfs meer comfort dan een gewone Polo. Daarbij krijgt de auto de nodige sympathie omdat de CrossPolo de stoere uitstraling heeft van een SUV, maar beduidend compacter, milieuvriendelijker en voordeliger is.

plus
  • Geslaagde vormgeving
  • Ruim, robuust en ruig
  • Rijdt lekkerder dan een gewone Polo
min
  • Forse prijs
  • Matige prestaties op de snelweg
  • Duikt nadrukkelijk bij hard remmen
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!