15 juni 2006
Hyundai Accent sedan

Hyundai Accent sedan

De puntjes op de i zetten

Autotest | De vorige Hyundai Accent was niet de favoriete auto van de redactie. Al bij introductie leek de Accent een verouderde auto. De vormgeving en het weggedrag doorstonden de vergelijking met moderne auto's slechts met moeite. Maar nu is Hyundai met een schone lei begonnen voor de geheel nieuwe Accent. Heeft Hyundai van de fouten geleerd?
 

De nieuwe Accent was voor het eerst te zien tijdens de Autosalon van Genève in 2006 en daar reageerde vriend en vijand meteen enthousiast. De nieuwe Accent ziet er leuker uit dan ooit te voren en heeft zelfs zo'n aantrekkelijke vormgeving dat de scherpe prijs niet langer de grootste aantrekkingskracht is van de Accent.

Helaas laat die leuke auto nog even op zich wachten. Wereldwijd is de sedan het meest populair en daarom wordt die eerst geïntroduceerd. Een sedan is in de ogen van de gemiddelde Europeaan minder aantrekkelijk dan een hatchback, maar ook de Accent 4-deurs heeft een moderne uitstraling. Als sedan is de Accent netjes, maar onopvallend. En dat laatste is karakteriserend voor de Accent. Hyundai claimt niet de scherpst sturende rijdersauto of de meest weldadige reisauto aan te bieden met de Accent. Dit is een auto die op alle punten goed scoort, binnen een bescheiden budget.

Hyundai Accent sedan

Interieur

In het interieur is dat het best merkbaar waar zonder kostbare materialen en zonder overdadige luxe een prettige ambiance is gecreëerd. Het oudbollige interieur van de vorige generatie Accent is hiermee op slag vergeten. Dat is allereerst te danken aan het tweekleurige dashboard dat een stuk frisser oogt dan het eeuwige zwart of grijs van de concurrentie. De indeling van het dashboard is niet origineel, maar wel functioneel en logisch.

Hyundai voorziet de Accent kiest niet voor poespas, maar wel voor alle voorzieningen die van een moderne auto mogen worden verwacht. De testauto is een "Style"-uitvoering en dan zijn airconditioning, centrale portiervergrendeling (zonder afstandsbediening) en elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter standaard. Ook veel kleine zaken veraangenamen het dagelijks leven met de Accent. Dat begint met een flinke hoeveelheid bergvakken, inclusief flessenhouders in de deuren en bekerhouders in de middentunnel.

In plaats van een dure regensensor, heeft de Accent een eenvoudige maar bijna even doeltreffende regelbare interval voor de ruitenwissers. Wanneer de koplampen nog branden als de motor wordt uitgezet, klinkt geen waarschuwingssignaal maar gaan de lampen simpelweg uit. De buitenspiegels worden met de hand versteld en dat bespaart kostbare elektronica die zelden zou worden gebruikt. Het enige dat echt ontbreekt is een radio.

Ruimte

Een belangrijke troef van de Accent is ruimte. De instap is iets hoger dan gebruikelijk en dat maakt het gemakkelijk om plaats te nemen achter het stuur. De stoelen en het stuurwiel zijn voldoende te verstellen. Ook lange bestuurders passen goed in de Accent. De voorstoelen zijn op lange afstand minder aangenaam omdat de onderrug nauwelijks wordt ondersteund.

De ruimte op de achterbank is, gezien de omvang van de auto, heel behoorlijk. Ook volwassenen zitten hier redelijk. De kofferruimte is enorm, zoals te verwachten bij een sedan. De rugleuning van de achterbank is in twee ongelijke delen neer te klappen waarna ook lange stukken bagage passen.

Hyundai Accent sedan

Motoren

De Accent is leverbaar met een 1.4 of 1.6 liter benzinemotor. De testauto is voorzien van de eerste. Omdat de Accent bedoeld is als economisch vervoer, is de meest economische motor de logische keuze.

De 1.4 liter 97 pk sterke krachtbron doet z'n werk prima. In het dagelijks verkeer is de motor van alle markten thuis. In de stad en op provinciale wegen presteert de Accent naar behoren en is de motor redelijk stil. Bij snelheden boven de 120 km/u verandert het rustige motorgeluid in een monotone dreun. Toch is de geluidsproductie ook dan beschaafd voor een auto in deze prijsklasse; het is vooral de klank die als storend wordt ervaren. Geluiden van banden of rijwind zijn in alle gevallen zeer gering.

Weggedrag

De wegligging was een zwak punt bij de vorige Accent, dit nieuwe exemplaar doet alles vergeven en vergeten. Dat wil zeggen, op een punt na. De zogenaamde "rechtuitstabiliteit" laat te wensen over. Zelfs op een rechte weg zijn regelmatig kleine stuurcorrecties nodig. Vooral op slecht wegdek is dit goed merkbaar. Hoe langer de testrit duurt, hoe minder dit opvalt, maar onbewust maakt deze matige rechtuitstabiliteit de Accent gevoelsmatig iets minder rustig.

Hyundai Accent sedan

Het doet gelukkig geen afbreuk aan de veiligheid of het bochtengedrag. Wanneer het een keer mag laat de Accent zich vlot rijden. Wanneer het een keer moet, kan de Accent veilig uitwijken. Kortom: overal is aan gedacht en met de nieuwe Accent heeft Hyundai de puntjes op de "i" gezet.

Conclusie

Hyundai heeft van de fouten uit het verleden geleerd en de nieuwe Accent is op alle punten beter dan z'n voorganger. De fabrikant heeft dit keer exact begrepen wat de doelgroep zoekt. De nieuwe Hyundai Accent is een alledaagse auto die degelijk, veilig en voordelig vervoer biedt zonder poespas. Daarbij is het comfort zeker niet vergeten, want gezien de prijs zijn zowel het weggedrag als de uitrusting prima. Samengevat: de nieuwe Hyundai Accent deugt. Nu alleen nog even wachten op de hatchback, want die ziet er ook nog eens leuk uit.

plus
  • Zeer ruim
  • Prima prijs/prestatie verhouding
  • Degelijk, veilig en voordelig vervoer
min
  • Radio niet standaard
  • Rechtuitstabiliteit kan beter
  • Voorlopig alleen leverbaar als sedan
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!