9 februari 2006

Audi-museum

Om door een ringetje te halen

Automuseum | Aan de rand van het enorme fabriekscomplex van Audi in het Duitse Ingolstadt staat een opvallend gebouw. Naast alle grauwe kantoren en anonieme productiehallen is in een glazen toren het Audi-museum te vinden. Hier geen fonkelnieuwe Audi's die van de lopende band rollen, maar de bewogen geschiedenis van het merk met de vier ringen in woord en beeld.
 

Een bezoek aan het Audi-museum begint met een reis terug in de tijd. In een tijdscapsule die tevens dienst doet als lift wordt de bezoeker onder het genoegen van filmbeelden teruggevoerd naar het begin van de 20e eeuw. Aangekomen op de bovenste verdieping van het ronde gebouw, loopt de reis door de Audi-geschiedenis in cirkels tegen de klok in terug naar het heden op de begane grond.

Wanderer, DKW, Horch, Audi

Aan het begin van de rondleiding (in het Duits of Engels) valt op dat de tentoongestelde auto's geen van alle het bekende Audi-logo dragen. Sterker nog, de geschiedschrijving van dit automuseum begint met (motor)fietsen!

De eerste auto's die de bezoeker tegenkomt zijn van vreemde verlorengewaande merken als "Horch", "Wanderer" en "DKW". Dat komt omdat het huidige Audi is ontstaan uit een samenwerking van diverse fabrikanten. Het nu bekende logo met de vier ringen, symboliseert de samenwerking van de vier merken waaruit het hedendaagse Audi is ontstaan.

De oudste van dit viertal is Wanderer, gestart in 1885 als motorfietsenreparateur. Later ging het bedrijf zelf motorfietsen produceren en in 1913 zag de eerste Wanderer auto het levenslicht.

De firma DKW stamt uit 1902 en maakte aanvankelijk onderdelen voor stoommachines. Die kennis gebruikte het bedrijf later om stoomauto's te bouwen, DKW staat dan ook voor "Dampf Kraft Wagen". Toch boekte DKW het echte succes met auto's en motorfietsen met tweetaktmotor.

Het meest prominent aanwezig op de bovenste verdieping is het uit 1899 stammende Horch, dat zich specialiseerde in het bouwen van luxe auto's. Oprichter August Horch verliet zijn eigen bedrijf tien jaar later om onder de naam Audi een nieuwe start te maken.

Auto Union

Het was niet de kwaliteit van de auto's, maar de economische recessie die de vier fabrikanten in 1932 dwong samen te werken. Onder druk van de financiers werd Auto Union opgericht. De merken deelden één logo, maar behielden hun eigen namen. DKW maakte kleine auto's, Wanderer legde zich toe op de middenklasse. Audi wierp zich toen al op als specialist op het gebied van middelgrote luxe auto's. Horch bleef als vanouds de absolute topklasse bedienen.

Auto Union werd de tweede autofabrikant van Duitsland, maar kreeg opnieuw te maken met tegenslag. De Tweede Wereldoorlog en de daarop volgende bezetting door Sovjet troepen maakt een einde aan de dromen van de samenwerkende fabrikanten. De kopstukken van Auto Union vonden na de oorlog vruchtbare bodem in Ingolstadt en hervatte de bouw van auto's.

De onderbreking betekende echter dat het nieuwe Auto Union zich van verouderde techniek bediende. De verkopen vielen tegen en Auto Union zag zich genoodzaakt definitief af te rekenen met het verleden. Daarom werd voor een nieuwe naam gekozen. De bezoeker daalt van een grote trap af en komt op een verdieping waar alleen de merknaam "Audi" nog gevoerd wordt. Dit wordt onder andere geïllustreerd door drie generaties van dezelfde auto. Alleen de modernste van het drietal draagt de naam Audi.

NSU, Volkswagen

De volgende grote verandering kwam met de overname van Audi door Volkswagen in 1965. Rond die tijd werd bovendien het eigenzinnige NSU overgenomen. De samenwerking met Volkswagen betekende dat Audi zich moest zien te onderscheiden van het moederbedrijf. Dat deed het door te investeren in vooruitstrevende techniek. Het belangrijkste bewijs daarvan is de introductie van vierwielaangedreven auto's midden jaren '80 van de vorige eeuw. Daarvan heeft Audi nog steeds het credo "voorsprong door techniek" overgehouden.

Prototypes

Op de eerste verdieping van het museum is een wisselende tentoonstelling te vinden. Op het moment van het bezoek is het thema "studieprogramma", ofwel conceptcars.

De oudste en tevens favoriete conceptcar van de redactie is de NSU "Ro 80 Pininfarina Quartz" uit 1972 die dankzij de strakke vormgeving anno 2006 nog steeds goed voor de dag zou komen. Het spektakel is weggelegd voor de glimmende aluminium Audi prototypes; een techniek die nu nog steeds wordt toegepast in de topmodellen. Het meest opvallend is de oranje Quattro Spyder, die debuteerde tijdens de autoshow van Frankfurt in 1991. Het museumbezoek eindigt met een blik in de toekomst dankzij de RSQ, een auto die is gebouwd voor de science fiction film "I Robot".

Conclusie

Audi is een merk met een fascinerende geschiedenis. Het is in 1909 opgericht en is sinds die tijd ieder decennium wel van eigenaar veranderd of overleefde minimaal een wereldwijde crisis. Toch heeft Audi altijd stand gehouden omdat het steeds een manier vond om zich te onderscheiden. Dat geldt tot op de dag van vandaag en mede daarom biedt Audi kopers de mogelijkheid hun nieuwe auto op te halen bij de fabriek. Zo'n dagje Ingolstadt (nabij München) kan dan mooi worden gecombineerd met een bezoekje aan het museum!

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!