19 oktober 2010
Audi A1

Audi A1

Een voor allen

Autotest | Of het nu voor het geld is of voor het milieu, bijna iedereen moet een stapje terug doen. Fabrikanten van kleine, goedkope auto's varen daar wel bij. Maar ook een luxemerk als Audi speelt daar nu handig op in door een nieuw, klein model uit te brengen. Bovendien komt Audi hiermee binnen het bereik van een grotere groep kopers. Rijdt de A1 ook als een echte Audi?
 

Wat maakt een Audi tot een Audi? Dat begint met strakke, zakelijke vormgeving en een smetteloze bouwkwaliteit. Op dit punt overtuigt de A1 vanaf het eerste moment. Vooral recht van voren gezien heeft de kleine A1 dezelfde zelfverzekerde uitstraling als de grote Audi's.

Van de zijkant is het de dakboog in een contrasterende lakkleur die de auto bijzonder maakt. Deze dakboog is echter een optie en ook op dat vlak is de A1 een echte Audi. De standaarduitrusting is uiterst karig en de opties zijn even kostbaar als bij de andere modellen.

Audi A1

Zo kost de "1.4 TFSI Ambition" testauto in de basis 24.000 euro, maar rijklaar 34.000 euro. Ook met 10.000 euro's aan opties is de uitrusting niet bijzonder rijk. Ter illustratie: het gecombineerde audio- en navigatiesysteem kost zo'n 4.000 euro en dan nog is een iPod-aansluiting een optie.

Sterker nog: een andere kleine luxeautootje, de Toyota iQ, kost de helft (!) en biedt een rijker uitrustingsniveau. Ook zijn er voor dit geld heel wat spannendere auto's te koop. De snelste Renault Clio, Opel Corsa of Volkswagen Polo zijn allemaal goedkoper dan deze standaard Audi A1. Tijdens de diverse fotosessies trok de testauto veel aandacht van Audi-liefhebbers en die lieten desgevraagd weten dat de prijs of enige vergelijking met andere auto's volstrekt irrelevant is. Dit is een Audi en daar betaalt de echte liefhebber graag voor. De ringen van Audi hebben op een auto dezelfde magische meerwaarde als een appel op een telefoon.

Audi A1

Comfort

Een ander kenmerk van een Audi is een hoge mate van comfort gecombineerd met een sportieve ondertoon. Het laatste aspect is eenvoudig te bereiken, want door de kortere wielbasis is de A1 van nature levendiger dan menig ander Audi-model. Bovendien staat de testauto op zeer brede banden met grote velgen, waardoor de auto direct op iedere beweging van het stuurwiel reageert. De Audi A1 is gebaseerd op de Volkswagen Polo en die stuurt met eenzelfde wielmaat even strak.

Ook heeft Audi de A1 niet beter geïsoleerd dan de Volkswagen Polo. De Polo is van nature al een bovengemiddeld stille, solide en volwassen kleine auto, daar weet Audi niets aan te verbeteren.

Alhoewel de A1 zeer stug is geveerd, geeft de auto niet het rijplezier dat een MINI of Citroën DS3 wel geeft. De wegligging is uitstekend en de veiligheid staat mede daarom op een hoog niveau, maar de grijns op het gezicht blijft uit. Net als iedere andere Audi, heeft de A1 een sportieve ondertoon en staat comfort op de eerste plaats.

Audi A1

Prestaties

De testauto is voorzien van een 1.4 liter motor met turbo. Deze krachtbron is op het moment van schrijven niet beschikbaar voor de Volkswagen Polo, wat de Audi A1 iets meer exclusiviteit geeft. Bovendien zorgt de "1.4 TFSI" voor meer dan volwassen prestaties. Op dit punt doet de A1 zelfs nauwelijks onder voor de grotere Audi's! In de stad is de 122 pk / 200 Nm sterke turbomotor uitdagend snel. Daarbij is de A1 dankzij de compacte afmetingen simpelweg beter handelbaar in druk stadsverkeer dan iedere andere Audi.

Audi A1

Ook op de buitenweg weet de A1 aangenaam te verrassen. Zelfs 160 a 170 km/u is een prima kruissnelheid. Ook dan voelt de auto stabiel en zijn de geluiden van de motor, banden en rijwind gering. De beloofde topsnelheid van 203 km/u wordt zonder veel drama gerealiseerd. Bovendien blijkt de A1 op de Duitse Autobahn even veel "Überholprestige" ("inhaalprestige") te hebben als de andere modellen, zodat menigeen ook ruimte maakt voor deze kleine, aansnellende Audi.

Verbruik

Zoals in het intro aangeven, wordt een kleine auto mede gekocht om het lagere verbruik. De prestaties van de A1 zijn niet het belangrijkste pluspunt, een laag verbruik is minstens zo belangrijk. Juist hier weet de A1 het meest te overtuigen.

Audi A1

Dat is mede te danken aan de (wederom optionele) "S-Tronic" versnellingsbak. Deze bestaat technisch gezien uit twee versnellingsbakken: een voor de even en een voor de oneven versnellingen. Wanneer de ene versnellingsbak daadwerkelijk de kracht van de motor overbrengt op de (voor)wielen, zet de andere versnellingsbak al een volgende versnelling klaar. Op die manier hoeft op het moment van "schakelen" alleen maar een andere versnellingsbak te worden geactiveerd. Dat kost veel minder tijd dan daadwerkelijk ontkoppelen, een andere versnelling inleggen en weer koppelen.

Bovendien telt de "S-Tronic" versnellingsbak zeven (!) verzetten en daarom is voor iedere situatie een ideale verhouding beschikbaar. Dat maakt de auto zowel sneller als zuiniger. Het prima functionerende start/stop-systeem verlaagt het verbruik in de stad.

Audi A1

Audi belooft dat de "1.4 TFSI S-Tronic" gemiddeld 5.2 l/100 km verbruikt en dat is met een kalme rijstijl daadwerkelijk te realiseren. Een vlottere rijstijl kost anderhalve liter meer per honderd kilometer. Tegenover de torenhoge aanschafprijs staat daarom een lage kilometerprijs en dat is goed nieuws voor de trendgevoelige, zakelijke rijder.

Conclusie

Het eindoordeel is tweeledig. Wie geen Audi-fan is, zal de A1 zien als een dure versie van de Volkswagen Polo. De standaarduitrusting is karig en de bijna noodzakelijke opties zijn uiterst kostbaar. Voor de prijs van een aangeklede Audi A1 zijn snellere, spannendere luxueuzere en vernieuwendere auto's te koop.

Wie Audi-liefhebber is, zal de A1 juist zien als de gedroomde aanvulling op het bestaande aanbod. Voor Audi-begrippen is de prijs namelijk laag. Bovendien heeft de compacte A1 dezelfde hoogwaardige uitstraling als de grote Audi's. Het weggedrag is prima en dit kleintje legt moeiteloos lange afstanden af op (zeer) hoge snelheid. De prestaties van de "1.4 TFSI" zijn uitstekend, terwijl het verbruik bescheiden is. Met de juiste opties is ook het uitrustingsniveau gelijk aan dat van iedere andere Audi. Daarmee biedt de A1 het echte Audi gevoel en brengt dat binnen het bereik van een grotere groep kopers.

plus
  • Vlot en zuinig
  • Volwassen gevoel
  • Moderne vormgeving
min
  • Weinig beenruimte achterin
  • Testauto niet vrij van rammeltjes
  • Karige standaarduitrusting / dure opties
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!