1 oktober 2005
Toyota Corolla Verso

Toyota Corolla Verso

Vrouwvriendelijk, plantaardig en kindgericht

Rij-impressie | Nee, de Toyota Corolla Verso is geen nieuwe auto. Maar deze MPV is nu wel leverbaar met een nieuwe motor. En die motor maakt het meer dan de moeite waard om opnieuw een proefrit te maken. Toyota's nieuwste motor is namelijk niet alleen de schoonste diesel die het merk ooit heeft gemaakt, maar ook de snelste! Dus neem plaats en race mee.
 

Plaats is er genoeg, want de Corolla Verso biedt ruimte aan maximaal 7 personen. De ruimte is verdeeld in twee voorstoelen, daar achter drie losse stoelen en helemaal achterin nog eens twee stoelen. De ruimte op deze laatste plaatsen is gering. De vloer is nauwelijks lager dan de zittingen, wat de passagiers verplicht met opgetrokken benen te zitten. Ondanks de grote achterdeuren (helaas geen schuifdeuren) vraagt de toegang tot de achterste twee zitjes enig klim en klauter werk. Kortom: alleen voor kinderen.

De drie losse stoelen die samen de achterbank vormen zijn juist eenvoudig te bereiken. Bovendien is de ruimte hier op z'n zachtst gezegd royaal. Volwassenen zitten hier riant en kunnen de benen zelfs iets strekken. Daarbij zijn de zitting en rugleuning verstelbaar om tot een ideale zitpositie te komen (ten koste van de toch al minder bedeelde achterste zitjes). Het spreekt voor zich dat kinderen of kinderzitjes alle ruimte op deze driedelige "achterbank" hebben.

Toyota Corolla Verso

Ook de ruimte voorin is riant en dat is mede te danken aan de ver naar voren geplaatste voorruit. Toch houdt het voorin niet op bij alleen ruimte, want Toyota heeft in tegenstelling tot menig concurrent ook wat gemaakt van het dashboard. Het meest opvallend is het groenige half doorschijnende paneel waarin onder andere het display en de bediening van het klimaatcontrolesysteem (niet links/rechts gescheiden) is ondergebracht. Diezelfde tint komt terug in de schaalverdeling van de snelheidsmeter en toerenteller. Samen met diverse chroom-accenten geeft de Corolla Verso, op de hoge zit na, het gevoel in een gewone auto te rijden en niet in een mobiele kraamkamer.

Toyota Corolla Verso

D-4D diesel

Dat laatste is precies waar het allemaal om te doen is met deze nieuwe motor: een familieauto als de Corolla Verso wordt 's avonds en in het weekend misschien gebruikt om met het gezin op pad te gaan. De meeste kilometers worden echter in de praktijk gemaakt in de rol van zakenauto en dan tellen ook het imago en de prestaties.

De vormgeving is een goed begin, maar de nieuwe dieselmotor maakt van deze familiebus een regelrechte zakenexpres. De Corolla Verso is voortaan leverbaar met een 2.2 liter viercilinder "D-4D" diesel die naar keuze 136 of 177 pk levert. De sterkste uitvoering is eerder aan de tand gevoeld in de Avensis en daarom wordt voor deze gelegenheid voor de 136 pk en 302 Nm leverende variant gekozen. De paardekrachten zorgen voor levendigheid en agressie, de Newtonmeters voor kracht en doorzettingsvermogen; precies wat nodig is tijdens deze testrit.

De test begint in bergachtig gebied en daar zijn de prestaties van dit milieuvriendelijke wonder niet minder dan verbluffend. Deze lichtste diesel bijt zich vast op iedere helling en beklimt die met een moordend tempo. Als de bestuurder de snelheid een keer terug laat vallen in een onoverzichtelijke bocht, wordt daarna bijna onwillekeurig met wielspin weer gang gemaakt. Ook de wegligging op dit bochtige parcours is prima. Slechts bij remmen is merkbaar dat de Verso veel zwaarder is dan een gewone Corolla.

Toyota Corolla Verso

Op de snelweg voelt de Corolla Verso zich nog beter thuis. Hier is de motor nauwelijks hoorbaar en blijft het toerental dankzij de 6 versnellingsbak aangenaam laag. 120 km/u is iets meer dan 2.200 toeren per minuut. Dat betekent een enorme rust en een laag verbruik. 150 km/u is een prettige kruissnelheid en de beloofde topsnelheid van bijna 200 km/u wordt met gemak behaald. Dan is goed merkbaar dat dit geen lage sportwagen of brede coupé is, maar het is zeker geen gekkenwerk om dergelijke snelheiden te rijden met deze MPV.

Flex 7

Bij zo'n vooruitstrevende dieselmotor hoort natuurlijk ook een moderne uitrusting. Daarin voorziet Toyota met een startknop in plaats van een sleutel (dit bevordert de veiligheid omdat zich geen cilinderslot bij de knie van de bestuurder bevindt), een DVD-gebaseerd navigatiesysteem en behalve een achteruitrijdcamera ook een vooruitrijdcamera. Deze laatste kan worden gebruikt om alvast een straat in te kijken voor deze in te rijden, zonder het verkeer te hinderen met een neus die al op de rijbaan staat. Helaas speelt de Corolla Verso nog steeds geen MP3 en vervalt de boordcomputer bij inbouw van een navigatiesysteem.

Als laatste troef heeft de Corolla Verso het "Flex 7"-systeem in de aanbieding. Met alle zeven stoelen op de plaats is de bagageruimte nihil. Daarom kunnen de achterstoelen met een eenvoudige handeling in de vloer worden opgeborgen. De stoelen hoeven niet te worden verwijderd en zijn daarom altijd en overal beschikbaar; handig als de Verso na een dag razendsnel zakelijk verkeer weer wordt ingezet in de rol van brave gezinsauto.

Toyota Corolla Verso

Conclusie

Wat is het nut van een supersnelle familiebus? Het onderstel kan de snelheden goed verwerken, maar dat maakt een supersnelle diesel nog niet zinvol. De familie heeft echt voldoende aan de bestaande benzinemotoren. De belangrijkste pluspunten van de Corolla Verso zijn voor hen de slim te benutten ruimte, de moderne techniek en het verdienstelijke weggedrag.

Maar de Corolla Verso zal in veel gevallen de meeste kilometers afleggen als zakenauto en dan tellen andere zaken. Juist de nieuwe supersnelle dieselmotor maakt de Verso nu ook tot een uitstekende zakenauto. Als die zakenauto dan ook nog eens is voorzien van één van de schoonste diesels op de markt, dan maakt die meerwaarde de Corolla Verso nog aantrekkelijker voor een nog grotere groep.

plus
  • Goed doordacht ruimteconcept
  • Snel maar toch zuinig en schoon
  • Rijdt net zo goed als een gewone Corolla
min
  • Geen schuifdeuren
  • Geen roetfilter op 136 pk versie
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!