Publicatiedatum: 10 september 2005
en | nl
Opel Vectra GTS

Opel Vectra GTS

Nieuwe persoonlijkheid

Hoe zou zoiets gaan? Wanneer krijgt een auto een facelift? Wie bepaalt wat wordt gewijzigd? Welke aanpassingen vallen onder de term "facelift" en wanneer wordt besloten een compleet nieuwe auto te maken? Tijdens een proefrit met de gefacelifte Opel Vectra GTS vraagt Autozine het aan een heel bijzondere bijrijder: de Nederlander Patrick Arkenbosch, vormgever bij Opel en medeverantwoordelijk voor de vernieuwde Vectra.

De kennismaking met zowel Patrick als "zijn" Vectra is bijzonder. Hij heeft met zijn collega's lang gewerkt aan de vernieuwde Vectra en dit is de eerste keer dat de auto door een buitenstaander wordt gereden. Bij het overhandigen van de sleutel doet Patrick daarom meteen een stapje achteruit om te zien hoe wij op de auto reageren.

Facelift

De eerste reactie is het zoeken naar de verschillen. Een facelift betekent immers dat een auto niet geheel nieuw is ontworpen, maar slechts is aangepast. De Vectra heeft nu dezelfde uitstraling als de nieuwste Opels. Dat betekent een scherpe aanblik, meer expressieve vouwen in het plaatwerk en moderner ogende koplampen.

Die laatste zijn niet alleen opnieuw vormgegeven, een verplicht nummer in de nobele kunst van het faceliften, maar zijn ook technisch verbeterd. Vanaf nu sturen de koplampen van de Vectra mee in de bocht; een voorziening die zich ook bij testauto's van andere merken als zeer zinvol heeft bewezen.

Opel Vectra GTS

Binnenin is het effect van de facelift subtiel. Opnieuw was het doel de auto zo veel mogelijk aan te passen aan de stijl van de andere Opels, maar het verschil met de vorige Vectra is gering. De eerste vraag aan de gast is daarom: "hoe wordt bepaald of een auto een facelift nodig heeft?". Er blijken twee belangrijke factoren te zijn. De eerste is de concurrentie. Als het verschil met andere auto's te groot wordt, vallen de verkoopcijfers terug en is een verjongingskuur noodzakelijk. Maar in geval van de Vectra is besloten tot aanpassen om er voor te zorgen dat de Vectra hetzelfde familiegevoel geeft als de andere modellen.

Ontwerp versus assemblage

"Het aanpassen is een creatief proces", legt Patrick uit. De vormgevers doen suggesties die vervolgens door de constructeurs moeten worden gerealiseerd. Voor hen is niet het uiterlijk, maar de prijs en de moeite van het maken van de onderdelen van doorslaggevend belang. Uiteindelijk wordt gekozen voor de aanpassingen die de auto ten goede komen en tegelijkertijd kunnen worden gerealiseerd zonder de auto onnodig duur te maken.

Opel Vectra GTS

De Nederlandse inbreng in de nieuwe Vectra is onder andere een gevoel van "warmte en comfort", ofwel "ouderwetse Hollandse gezelligheid". Dat is niet zomaar te realiseren, al was het maar omdat de Duitsers er geen woord voor hebben. Uiteindelijk is het effect van deze inbreng een dashboard dat nog even strak en sober is als voorheen, maar dat nu meer om de bestuurder heen is gebouwd.

Als de fotograaf het nieuwe dashboard wil vastleggen, heeft Patrick daarom het liefst dat het van bovenaf wordt gefotografeerd om die fraaie lijnen te zien. Sterker nog: als het aan Patrick ligt zijn een paar close-ups van de deurhendels ook op z'n plaats, want dat was zijn eerste project. Helaas, het dashboard is als vanouds vanaf de bestuurdersplek gefotografeerd en ook de deurhendels zijn voor de autokoper slechts praktische hulpmiddelen en geen kunstobjecten.

Uitrusting

Gebleven is de forse ruimte, zowel voor- als ook achterin. In die forse ruimte heeft Opel al even forse stoelen geplaatst die zowel de benen als rug goed en prettig ondersteunen. "Da's model P95", vult Patrick aan; een model dat 95% van de bestuurders optimaal ondersteunt.

Opel Vectra GTS

Behalve zichtbare aanpassingen, kent de Vectra ook onderhuidse verbeteringen. Zo staat op de optielijst nu telefoonkoppeling via Bluetooth (inclusief spraakherkenning) en een stabilisatiesysteem voor aanhangers. De audiosystemen zijn ook van de laatste generatie en dat betekent bij Opel dat vrijwel alle exemplaren raad weten met MP3-bestanden. De testauto is bovendien uitgevoerd met een navigatiesysteem dat in de praktijk prima functioneert.

Motor

Onderdeel van de facelift is de aangepaste 1.9-liter dieselmotor die nu meer vermogen levert en toch zuiniger is. Voor de testrit staat echter iets veel spannenders op het programma: een geheel nieuw ontworpen 2.8-liter zescilinder motor. Alhoewel 2.8-liter al voldoende is om een flink vermogen te leveren, heeft Opel de motor ook voorzien van de turbo. Toch levert de motor "slechts" 230 pk, iets wat menig andere fabrikant uit een veel kleinere motor haalt.

Maar de keuze van Opel is een dankbare: in tegenstelling tot kleinere motoren die eenzelfde vermogen leveren, biedt de Opel-krachtbron ook een enorme souplesse, ongekende rust en een vrijwel onhoorbare loop. De motor is zelfs zo stil, dat het alleen de toerenteller is die bewijst dat de motor loopt. Bij het intrappen van het gas is in de verte iets hoorbaar, terwijl buiten de auto juist een prachtig diep geluid uit de dubbele uitlaten klinkt.

Met de "Sport"-knop bepaalt de bestuurder welk karakter de GTS laat zien: de kracht of juist de souplesse. Normaalgesproken is de Vectra 2.8 snel en uiterst comfortabel. De auto legt met groot gemak enorme afstanden af en al babbelend gaan testrijder en hooggeëerde gast de Belgisch-Duitse grens over; een mooie kans om het sportieve karakter te tonen. Met een druk op de knop staan het motormanagement, de stuurbekrachtiging en het onderstel op scherp. Nu daagt de auto uit om Opel's claim na te gaan dat dit de snelste Vectra ooit is. De versnellingen zijn bijzonder lang, want om vanaf 120 km/u maximaal te accelereren moet terug worden geschakeld naar het 3e verzet. De auto is echter zo snel, dat de 6e versnelling pas bij 160 km/u nodig is en ook dan blijft de Vectra gretig versnellen. Kortom: de nieuwe motor maakt alle beloften waar.

Ook de besturing wordt met een druk op de "Sport"-knop aangepast, maar voelt in alle gevallen wat geforceerd. De reactie op het stuur is altijd direct, maar nooit bijzonder scherp. Deze Vectra GTS voelt daarom altijd als een grote auto die de ruimte nodig heeft. Bij snel bochtenwerk is het vooral het verbeterde onderstel dat een nog betere wegligging geeft dan voorheen. Het maakt van de Vectra GTS geen sportwagen, maar biedt wel heel veel sportief rijplezier.

Opel Vectra GTS

Conclusie

De Opel Vectra GTS is altijd de meest sportieve uitvoering van de Vectra geweest en is na de recente facelift alleen maar sportiever geworden. De geheel nieuwe 2.8-liter 6-cilinder turbomotor presteert prima. Met een druk op de knop is de auto naar keuze snel en comfortabel of razendsnel en opwindend. De vernieuwde Vectra is nu ook leverbaar met moderne zaken als Bluetooth-telefoonkoppeling en een mp3-speler. Het is natuurlijk het vernieuwde uiterlijk, met Nederlands tintje, dat facelift echt geslaagd maakt.

mail pdf Facebook
Info

De hier getoonde Opel Vectra GTS 2.8 V6 Turbo Sport is uit productie sinds 2008.

Occasionprijzen
€ 12.851,-
€ 11.060,-
€ 9.520,-

 
Plus en min
plus
  • Moderne techniek
  • Facelift is merkbare verbetering
  • Effect Sport-knop geweldig: zeer comfortabel of uiterst sportief
min
  • Weinig gevoel in rempedaal
  • Onoverzichtelijk bij parkeren
  • Niet vrij van kraakjes en rammeltjes
 
Tevredenheidscijfer volgens bezitters
8,0

7,3

7,9

 
Zie ook
  

nieuwsoverzicht | nieuwsbrief | top-100 | agenda | intro kalender | contact