9 juni 2005
Mazda 5 (2005 - 2010)

Mazda 5 (2005 - 2010)

Trukendoos

Autotest | Moderne MPV's zijn trukendozen op wielen. Uit vloeren, dubbele bodems en verborgen panelen komen extra stoelen en bergruimten tevoorschijn. De ene fabrikant weet de ruimte nog beter te benutten dan de andere. Daarbij staan ook de rijeigenschappen op een steeds hoger niveau, zodat kiezen voor een MPV niet meer voelt als rondzeulen met een bestelbus in dienst van de familie. Als de beweringen van Mazda kloppen, is de nieuwe "5" de slimste MPV van dit moment. Zo'n bewering vraagt om een test.
 

Hoe test ik een MPV? Belangrijkste is rekening te houden met de doelgroep. Een MPV wordt niet in de eerste plaats gekocht om het uiterlijk of de rijeigenschappen. In plaats daarvan zijn praktische mogelijkheden en ruimte voor het gezin het belangrijkste bij de keuze van een MPV. Neem daarom een paar kinderen en laat die op de auto los. Kies bij voorkeur kinderen die bij vriendjes en vriendinnetjes meerijden in veel verschillende MPV's en daarom verstand van zaken hebben.

Mazda 5 (2005 - 2010)

Karakuri

Zij vinden sneller uit wat een "Karakuri"-interieur is dan de testrijder. Nog voordat de redacteur het instructieboekje heeft gevonden, hebben de kinderen al door dat de zittingen van de linker- en rechterachterstoel kunnen worden opgetild. Onder de ene zitting is een tafeltje te vinden, onder de andere een zitkussen. Daarmee kan tussen beide achterstoelen een tafeltje of juist een extra zitje worden gecreëerd.

Het middelste stoeltje is smal en biedt daarom alleen voldoende ruimte voor een klein kind. De buitenste achterstoelen staan op rails en bieden mede daarom voldoende been- en hoofdruimte voor volwassenen. Zelfs de vloer is perfect vlak (geen hoge middentunnel van voor naar achter) en dat komt de ruimte voor de voeten ten goede. Bijzonder is dat het interieur zo is opgezet dat de middenruimte altijd vrij blijft. Dat maakt het merkbaar makkelijker te praten met de ontdekkers achterin.

Mazda 5 (2005 - 2010)

Hoe hard de jonge autotesters ook hun best doen, de beloofde 6e en 7e stoel zijn niet te vinden. Achteraf blijkt dat de testauto het basismodel is en die is niet voorzien van de uit de vloer te klappen tweede achterbank van de duurdere modellen. In plaats daarvan heeft deze "Exclusive"-uitvoering een enorme laadruimte die meer dan genoeg plaats heeft voor alle vakantie-bagage van de vijf personen voor wie wel stoelen zijn.

Het aantal bakjes en vakjes in het interieur is enorm. Hoe langer de auto in gebruik is, hoe meer opbergruimtes worden gevonden. Wel jammer: het dashboardkastje heeft weliswaar een grote klep, maar daarachter is de feitelijke ruimte zeer gering. Aan deze basisversie is bovendien geen vakje voor de zonnebril besteed.

Toegankelijkheid

Alleen ruimte maakt nog geen goede MPV. Die ruimte moet ook goed toegankelijk zijn en daarvoor heeft de "5" twee trucs in petto. Niet opvallend, maar daarmee niet minder handig, is de achterklep die in twee standen is te openen. In eerste instantie komt de achterklep tot een hoogte van +/- 1 meter 80. Op die manier kunnen ook kleinere mensen de achterklep nog sluiten. Een extra duwtje is echter voldoende om de achterklep zo'n 10 cm verder te laten openen, zodat langere mensen er niet tegenop lopen.

Meest opvallende troef van de 5 zijn de schuifdeuren, een unicum in dit segment. Een belangrijk voordeel van schuifdeuren is dat deze weinig ruimte rondom de auto vragen om te openen. Mochten kinderen na een lange reis iets overenthousiast de deur opengooien, dan kan een schuifdeur nooit parkeerschade veroorzaken. Daarbij is de opening van een schuifdeur groot, wat het instappen vergemakkelijkt. De "kinderjury" voegt daaraan toe dat de grote ramen in de schuifdeuren erg fijn zijn.

Vormgeving

Bij de vormgeving van de auto heeft Mazda de rails van de schuifdeuren slim weggewerkt. Deze maken deel uit van een lijn die loopt van de neus tot de achterlichten. Daarmee zijn de rails geen littekens op het silhouet van de auto, maar juist accenten in het lijnenspel.

Mazda 5 (2005 - 2010)

De 5 valt trouwens toch op door de vormgeving, want zowel het exterieur als het interieur zijn minder getekend als rijdende kinderkamer en meer als multifunctionele zakenauto. Ook als de eigenaar niet op stap is met de familie, maar met een zakenrelatie is dit geen beschamende auto. Sterker nog, het interieur heeft veel weg van dat van de Mazda 6 met donkere kunststof panelen in strakke vormen (op de nu al loszittende "opplakstrip" boven het dashboardkastje na) alleen onderbroken door een opvallende zilverkleurige middenconsole.

Daarin zijn ook bij het basismodel de bediening van de airconditioning en het standaard gemonteerde audiosysteem te vinden. De duurdere modellen maken de titel trukendoos dan nog meer waar met onder andere een regen- en lichtsensor, smart card en mp3-speler. Alhoewel het hier gereden basismodel niet overvloedig is voorzien van luxe, geeft de auto nooit het idee met een karig basismodel te rijden.

Motoren

Dat geldt ook voor de motor. Op dit moment is de 5 alleen leverbaar met een 1.8 of 2.0 liter benzinemotor. Pas in een later stadium is een tweetal diesels gepland. De testauto is voorzien van de lichtste benzinemotor en die geeft opnieuw niet het idee met een instapmodel te maken te hebben. De motor presteert prima en het geluidsniveau is uiterst beschaafd. In vergelijking met soortgelijke MPV's met gelijkwaardige motoren/prestaties, laat de Mazda iets minder fraaie verbruikscijfers noteren. Diverse concurrenten komen een paar kilometer verder op een liter benzine of presteren beter bij hetzelfde verbruik.

De 5 weet echter te overtuigen met een levendig weggedrag. De auto voelt nooit als een forse MPV, maar heeft de wendbaarheid van een compacte middenklasser. Ook de wegligging is uitstekend, zodat de bestuurder de rijstijl niet hoeft aan te passen aan eventuele beperkingen van de MPV. Het is daarom jammer dat de besturing buitengewoon licht en gevoelloos is, anders had deze nieuwkomer meteen het beste weggedrag van alle MPV's gehad.

Desondanks geeft de auto op geen enkele manier het gevoel op weg te zijn met een busje. Alleen bij zijwind is merkbaar dat dit een grote auto is. De Mazda5 is daarom absoluut geen jarenlange opoffering om een enkele keer met het voltallige gezin op stap te kunnen. Bestuurder blij, kinderen blij; test geslaagd.

Mazda 5 (2005 - 2010)

Conclusie

De testrijder heeft zijn kilometers gemaakt, de kinderen hebben het interieur van onder tot boven onderzocht. Op het gebied van rijeigenschappen valt de Mazda5 op door een uitstekende wegligging, prima remmen en nette prestaties van de 1.8-liter basismotor. De besturing is erg licht en het verbruik ligt iets boven het gemiddelde.

Op de praktische mogelijkheden is helemaal niets aan te merken: het Karakuri-interieur met verwisselbare middelste achterstoel werkt. Daarbij biedt de auto voldoende ruimte voor kinderen en volwassenen. De schuifdeuren zorgen er mede voor dat die ruimte makkelijk en veilig is te gebruiken.

plus
  • Voelt licht en wendbaar
  • Nette prijs/prestatie verhouding
  • Weggedrag van een gewone personenauto
min
  • Fors brandstofverbruik
  • Dashboardkastje erg klein
  • Te lichte/gevoelloze besturing
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!