3 maart 2005

Autosalon van Geneve 2005

Te veel om op te noemen

Autoshow | Alle autofabrikanten hebben hun nieuws opgespaard tot dit moment. Niet alleen is de Salon van Genève traditiegetrouw de belangrijkste autotentoonstelling van het jaar, 2005 markeert de 75e editie en daarom hebben alle exposanten nóg meer gedaan om op te vallen. Dit jaar zijn de conceptcars nog extravaganter, de stands nog opvallender en het nieuws nog groter. Het is bijna te veel om op te noemen, maar Autozine doet een poging.
 

Terwijl het bij andere autoshows zoeken is naar nieuws, heeft in Genève ieder merk iets te melden; variërend van heel groot tot gigantisch groot. Op volgorde van A tot Z begint Alfa Romeo met "gigantisch groot". De forse Afla 159 is de opvolger van de 156. De al eerder getoonde, maar daarom niet minder mooie, Brera zal de GTV opvolgen.

Bij BMW staat de nieuwe 3-serie centraal. In tegenstelling tot de meeste andere primeurs hoeft de bezoeker niet lang te wachten, maar staat de nieuwkomer binnen enkele dagen bij de dealer. Daarom zeer binnenkort een testverslag van de 3-serie in dit theater.

Citroën pakt twee keer uit met wereldnieuws, te beginnen met de C6. Deze nieuwe limousine heeft de unieke flair die alleen een Citroen heeft. Daarom onderscheidt de C6 zich niet alleen met pure luxe, maar ook met een tikkeltje eigenwijsheid. Aan de andere kant van het gamma komt de C1, waarmee het merk zich juist richt op het kleinste segment.

Bij Chevrolet staat de nieuwe Matiz in de schijnwerpers. Alhoewel de auto in de basis gelijk is aan de voorganger, maakt het nieuwe gezicht dit kleintje aantrekkelijker dan ooit tevoren. Tel daarbij de sublieme prijs/prestatie verhouding en het is duidelijk dat Chevrolet gaat scoren met de nieuwe Matiz.

Bij Fiat is de "Croma" terug van lang weggeweest. Alhoewel het uiterlijk en de technische specificaties veelbelovend zijn, is het te hopen dat de Nederlandse importeur dit keer het gezonde verstand heeft de auto in Nederland een andere naam te geven. De Uproad toont een eventuele off-road versie van de Stilo.

Exclusiviteit is verzekerd met de nieuwe Ferrari F430 Spyder. De eveneens nieuwe Superamerica was enkele weken eerder al tijdens de Nederlandse AutoRAI te zien.

Honda toont het "design" van de nieuwe Civic. Een prototype geeft alvast een indruk van de komende generatie Civic. Ook brengt Honda de nieuwe Legend mee. Deze relatief onbekende Japanse limousine moet een alternatief bieden voor het bekende Duitse geweld.

Eveneens een alternatief in het topsegment is de geheel nieuwe Hyundai Grandeur, de opvolger van de XG. De Nederlandse importeur claimt een instapprijs onder de € 40.000,- voor de 3.3-liter V6!

Heden, verleden en toekomst zijn verenigd bij Jaguar. Het heden is de gefacelifte XKR-S die aanpassingen aan het front, het interieur en de uitrusting kreeg. Het verleden is de E-type uit 1961 waarmee "het allemaal begon". De toekomst wordt gevormd door het studiemodel van de "Advanced Lightweight Coupé", die misschien wel de mooiste auto van de show is.

De nieuwe Rio staat centraal bij Kia en wordt meteen in 4 en 5-deurs uitvoering getoond.

Voor Lancia geen nieuwe modellen, maar slechts een studiemodel. Met de Ypsilon sport wil het merk nagaan of er interesse is bij het publiek voor een sportieve variant voor deze kleine luxe designauto.

Mazda heeft misschien wel de belangrijkste primeur van Genève. De MX5 is na 15 uiterst succesvolle jaren geheel vernieuwd. Ook de in juni te introduceren Mazda5 en de gefacelifte 6 staan volop in de belangstelling.

Mercedes pronkt met het grootste aantal nieuwtjes. Het eerste daarvan is de geheel nieuwe B-klasse, die het uitgekiende ruimte-aanbod van de A-klasse combineert met de luxe en het comfort van de C-klasse.

Ook de M-klasse is nieuw, alhoewel deze auto eerder is getoond in Chicago. De CLK, die vorig jaar nog schitterde als transportmiddel naar Genève, heeft een facelift ondergaan. De overige modellen zijn leverbaar met nieuwe motoren, waaronder een diesel voor de SLK.

Voor Mitsubishi is de Colt cabriolet het belangrijkste nieuws. De Grandis is voortaan leverbaar met dieselmotor.

Nissan begeeft zich op ruig terrein met de nieuwe Pathfinder en eveneens verse Navaro pickup.

Alle ruimte gaat letterlijk en figuurlijk naar de geheel nieuwe Opel Zafira. De slimme indeling is gebleven, maar het uiterlijk en de techniek zijn gemoderniseerd.

Op de stand van Peugeot niet alleen de eerder getoonde 1007, maar ook de kleinere 107. Ook nieuw bij Peugeot is de laatste variant in de 407 lijn: de coupé.

Renault zou Renault niet zijn als het niet kwam met een eigenwijs en opzienbarend nieuw model: de Zoé. Wat Autozine betreft de leukste conceptcar van de show.

Minstens zo eigenwijs is Saab dat de 9-3 nu ook als stationcar aanbiedt.

De stand van Smart wordt bemand door inspecteur Clouseau klonen die de bezoeker wijzen op de nieuwe film waarin de Smart ForTwo een belangrijke rol zal spelen. Bovendien toont Smart unieke uitvoeringen van de ForFour.

Ook Ssang Yong voert graag een eigen koers en toont voor het eerst de Rodius, een 7-persoons terreinauto. Het uiterlijk vraagt enige gewenning, maar Ssang Yong kennende zullen de rij-eigenschappen weten te overtuigen.

Subaru toont een concept van een SUV "B9 Tribeca", waarmee het zich vooral op de Amerikaanse markt richt. Meer bruikbaar in Europa is de 2-zits R1, die sinds januari in Japan op de markt is.

Ook Toyota let op de kleintjes en introduceert de Aygo (zie bovenste foto) als nieuw basismodel. Ondanks de gunstige prijs moet deze nieuwe kleine Toyota dezelfde veiligheid en betrouwbaarheid bieden als de overige modellen.

De laatste maar zeker niet de minste primeur komt van Volkswagen. Leaserijders aller landen zullen verheugd zijn te vernemen dat ook de geheel nieuwe Passat sinds Genève zijn intrede heeft gedaan.

Hekkensluiter is Volvo. Daar geen nieuws, maar wel een unieke collectie conceptcars waarmee het merk laat zien hoe een concept uiteindelijk realiteit wordt. Met dat nieuwe inzicht is het spontaan nodig alle stands nog een keer te bezoeken!

Conclusie

Traditiegetrouw hebben alle merken hun grootste nieuws bewaard voor de show die in oppervlak nog steeds tot de kleinste ter wereld behoort. Omdat dit de 75e editie is, is het aantal nieuwtjes letterlijk te veel om op te noemen. Want bijzondere studiemodellen, kleine exotische sportwagenfabrikanten en nieuwe uitvoeringen van bestaande auto's zijn nog niet eens genoemd. De boodschap van Genève 2005 is duidelijk: eigenwijs mag weer en nieuwe vindingen worden daadwerkelijk in productie genomen. Zowel in de topklasse als in de instapklasse is het komende jaar veel nieuws te verwachten waarbij de nieuwkomers zich echt onderscheiden van het bestaande aanbod. Kortom: auto's krijgen weer karakter.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!