14 december 2005
Saab 9-5 Sport Estate

Saab 9-5 Sport Estate

Bescheidenheid kent geen tijd

Autotest | Saab maakt auto's voor welgestelde maar tegelijkertijd uiterst bescheiden mensen. Een Saab wordt niet gekocht om indruk te maken op de buren, maar om zelf van te genieten. Wie een Saab koopt heeft succes geboekt, maar zit niet te wachten op roem of eeuwige glorie. De Saab 9-5 is op ruim 1.400 punten aangepast en terwijl menig ander merk van de daken zou schreeuwen een nieuwe auto te hebben, spreekt Saab heel bescheiden over een facelift. Bescheiden of niet, de vernieuwde 9-5 geeft alle reden tot een testrit.
 

Wanneer een persoon onherkenbaar in beeld moet verschijnen, volstaat het om een balkje over de ogen te projecteren. De ogen zijn het meest karakteriserende deel van ieder gewicht en juist daarom is het zeer gewaagd van Saab om de "ogen" van de vernieuwde 9-5 te blinderen en te verduisteren. Het geeft de 9-5 voortaan een illuster en imposant aanzien, alhoewel nog steeds duidelijk is dat dit het vlaggenschip van Saab is.

Saab 9-5 Sport Estate

Een echte Saab?

Het interieur is juist minder eigenwijs geworden. Kenmerkend voor iedere Saab is het dashboard dat, net als in de Saab-straaljagers, in de vorm van een imposante knoppenwinkel om de bestuurder c.q. piloot is heengebouwd. De 9-5 heeft echter beduidend minder knoppen dan gebruikelijk en geeft met de nieuwe opzet meer het gevoel van een doorsnee-auto.

Desondanks zijn veel van de eigenzinnigheden die een Saab tot een Saab maken ook in de vernieuwde 9-5 terug te vinden. Dat begint met de contactsleutel in de middentunnel die daardoor niet gevaarlijk dicht bij de knie van de bestuurder komt in geval van een aanrijding. Al even veilig zijn de meermalen onderscheiden stoelen die rug- en nekletsel effectief tegen gaan. De exemplaren in de testauto duwen echter onaangenaam in de nek als de bestuurder een dikke winterjas met al even dikke kraag draagt.

Saab 9-5 Sport Estate

Typisch Saab is het "nightpanel" waarmee in het donker alleen de meest essentiële instrumenten zijn verlicht. Het dashboard is daarmee geen rijdende kerstboom die de bestuurder verblindt en dat maakt het rijden bij donker merkbaar minder inspannend. Kenmerkend voor Saab is ook een uiterst effectief klimaatcontrolesysteem dat in staat is de auto in de winter om te toveren tot een tropische kas op wielen en hartje zomer desnoods een poolwind het interieur in kan blazen. Wat ontbreekt in het lijstje van Saab-kenmerken is een snelheidsmeter met disproportionele schaalverdeling. Zo'n snelheidsmeter is zeer precies bij lage snelheden en wordt steeds grover bij hoge snelheden; de 9-5 doet het met gewone stappen van 20 km/u.

De hier gereden "Linear Business" is een basisuitvoering waar desondanks alles op-en-aan zit. Maar een 9-5 is ongeacht de uitvoering het topmodel van Saab en dan mag een zekere verwennerij bovenop de standaarduitrusting worden verwacht. Het audiosysteem is uitstekend verzorgd (prima klank, eenvoudige bediening en mp3), maar daar blijft het bij met de extra's. Naar technische hoogstandjes als radargestuurde cruise-control, een navigatiesysteem dat files kan omzeilen of desnoods een elektrisch bedienbare achterklep is het tevergeefs zoeken.

Mede door de conservatieve vormgeving van het interieur weet de 9-5 niet te overtuigen als topmodel. Sterker nog: de 9-3 geeft de bestuurder een meer bevoorrecht gevoel dan deze 9-5. Saab verklaart dit zelf door de 9-5 te bestempelen als zakelijk model en de 9-3 als sportieve telg.

Ruimte

Voorin biedt de 9-5 nauwelijks meer ruimte dan de 9-3. Toch is de 9-5 bijna 20 cm langer en dat vertaalt zich met name in beenruimte op de achterbank. Volwassenen zitten prima achterin en houden het hier ook goed uit op lange ritten.

Saab 9-5 Sport Estate

Ook de bagageruimte is imposant groot, maar dat kan in geval van de "Sport Estate" (da's Zweedse marketingtaal voor "stationcar") nog veel groter worden door de achterbank op te klappen. Dit gaat op de traditionele manier: eerst de zittingen tegen de voorstoelen zetten (waarbij de voorstoelen vaak iets naar voren moeten), waarna de rugleuning kan worden platgelegd. Daarbij kunnen de hoofdsteunen op de plaats blijven, maar hier mag meer tijd- of ruimtewinnende innovatie van Saab worden verwacht.

Wel heel slim is de dubbele bodem waarin een enorme hoeveelheid netten, riemen, banden, ogen en wat dies meer zij is te vinden. Dat is ook wel nodig, want de kofferruimte is zo enorm dat zelfs stukken die in een andere auto niet passen in de 9-5 Sport Estate gaan schuiven!

Rijden

De motoren van de 9-5 zijn in de basis gelijk aan die van de 9-3, zij het dat alleen de sterkste varianten leverbaar zijn op de 9-5. Zo is de 9-3 leverbaar met twee dieselmotoren, voor de 9-5 staat alleen de sterkste van dit duo zelfontbranders op het programma. Ongeacht de brandstof hebben alle motoren een turbo, waarmee het typische Saab-gevoel wordt bereikt: superieure prestaties die schijnbaar moeiteloos worden neergezet. De testauto is voorzien van de 150 pk sterke dieselmotor die zelfs direct na een koude start mooi rondloopt en altijd prima presteert. De prestaties en vooral de souplesse blijft achter bij die van de 2.2 en zelfs 3-liter dieselmotoren die de concurrentie voor eenzelfde bedrag levert.

Rijden met de vernieuwde 9-5 is, helaas, geen enerverende ervaring. De wegligging is prima en desnoods kunnen bochten worden genomen met snelheden die voor de mindere Goden onder de sportwagens fataal zouden zijn. Ook de remmen zijn sterk genoeg om de 9-5 binnen minimale afstand veilig tot stilstand te brengen. Maar de 9-5 doet het allemaal met zoveel gemak en bescheidenheid, dat de bestuurder het als nauwelijks interessant ervaart. Het is precies wat de gemiddelde Saab-koper tekent: uitblinken op alle punten, maar daar geen punt van maken.

Saab 9-5 Sport Estate

Conclusie

De vernieuwde Saab 9-5 Sport Estate rijdt goed, stuurt goed, is bijzonder veilig en heeft alle Saab-eigenwijsheden die een Saab uniek maken. Daarbij is de auto na de facelift weer helemaal van deze tijd. Tegelijk blijft Saab de bescheidenheid zelve, want de auto scoort op alle vlakken zonder het ooit uit te schreeuwen.

Die bescheidenheid is zowel het sterkste als het zwakste punt van de auto. De 9-5 geeft de bestuurder op geen enkele manier het gevoel onderweg te zijn met een topmodel. De verwennerij en het superieure gevoel die bij een dergelijke auto horen blijven uit en daarmee ook het plezier dat bij een topmodel hoort. De vernieuwde Saab 9-5 deugt op alle punten, maar wie de extra ruimte van de 9-5 niet nodig heeft koopt meer Saab-gevoel voor minder geld met een 9-3.

plus
  • Zeer ruim
  • Gewaagde vormgeving
  • Ergonomisch goed doordacht
min
  • Stoelen niet geschikt voor ieder postuur
  • Is op alle punten top, maar voelt als een doorsnee stationcar
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!