15 november 2004
Mercedes-Benz A-Klasse (2004 - 2012)

Mercedes-Benz A-Klasse (2004 - 2012)

Toekomstbeeld

Autotest | Wat werd de eerste generatie Mercedes A-klasse onderschat! Bij de introductie van dit compleet nieuwe concept wist menigeen niet wat hij/zij moest denken van deze malle korte hoge auto. Na enige opstartproblemen wist de "Baby Benz" de harten toch te veroveren en enkele jaren later volgde de concurrentie prompt. Ontketent Mercedes-Benz nu opnieuw een revolutie met de compleet nieuwe A-klasse?
 

Zouden de ontwerpers van de eerste generatie A-klasse destijds enig idee hebben gehad hoe groot hun invloed op de automarkt zou worden? Inmiddels is het bijna bijzonder als een nieuwe auto niet hoger, compacter maar tegelijkertijd ruimer dan voorheen is. Hatchbacks worden hoger, terreinauto's ruimer, stadsauto's slimmer en dat allemaal omdat ze iets van een MPV in zich hebben. Het "geheim" is dat de stoelen in een hoge auto meer rechtop en daarom ook dichter op elkaar kunnen worden geplaatst.

Mercedes vervolmaakte dat concept door de motor zo te construeren dat deze ondanks de korte neus geen veiligheidsrisico's met zich mee brengt. Dankzij het "sandwich"-concept komt de motor bij een aanrijding niet het interieur in, maar schuift deze onder de auto.

Het concept van de nieuwe A-klasse is nog steeds hetzelfde. Maar de vormgeving is scherper en moderner geworden, waardoor de vorige generatie ineens wat achterhaald lijkt. Vooral het 3-deurs exemplaar oogt buitengewoon aantrekkelijk, maar die is op het moment van schrijven helaas nog niet verkrijgbaar en daarom is hier voor het minder zinnenprikkelende 5-deurs exemplaar gekozen. De afwerking met verchroomde accenten op precies de juiste plaatsen is chique, waardoor de "A" de ster op de neus zeker waard is.

Mercedes-Benz A-Klasse (2004 - 2012)

Mercedes-gevoel

Ook het interieur is duidelijk dat van een volbloed Mercedes en daarom is de naam "Baby Benz" snel vergeten. Naar echte missers is het lang zoeken, want afwerking en ergonomie zijn dik in orde. Het enige punt dat zo snel mogelijk moet worden verbeterd is de autoradio. De ontvangst is prima, en de bediening met knoppen op het stuur eenvoudig. De klank is echter de slechtste die de redactie in jaren heeft gehoord. Het geluid is dof, bombastisch en vermoeiend.

Tenslotte zouden de voorstoelen iets meer steun in de onderrug mogen geven. De achterzijde van de voorstoelen is afgewerkt met hard plastic, wat erg onaangenaam is voor de knieën van de achterpassagiers.

Met deze grieven aan de kant verdient de A-klasse verder niets dan lof. Opnieuw is het het chique materiaalgebruik dat de hier gereden "Avantgarde"-uitvoering een heel eigen cachet geeft. Iedere bestuurder voelt zich direct thuis. Bovendien geven diverse details (die pas in de loop van de tijd opvallen) de bestuurder het bevoorrechte gevoel dat hoort bij Mercedes-rijden. Denk daarbij aan automatisch dimmende dashboardverlichting (onafhankelijk van de koplampen!), een regensensor, bediening van de radio/boordcomputer/telefoon op het stuurwiel, "follow me home" verlichting en een elektronische sleutel in plaats van een traditioneel metalen exemplaar.

Tenslotte valt op dat het klimaatcontrolesysteem niet met een knop wordt ingeschakeld, maar slechts een "uit"-knop kent. Het waarom daarvan is snel duidelijk, want zonder airconditioning beslaan de ruiten snel. Afhankelijk van de gekozen uitvoering kan de achterbank in delen worden opgeklapt of uitgenomen. Het "Easy Vario"-systeem verhoogt de laadvloer, waardoor deze met opgeklapte achterbank geheel vlak wordt.

Mercedes-Benz A-Klasse (2004 - 2012)

Rijden

De zit achter het stuur vraagt enige gewenning, want de nieuwe A-klasse is meer dan ooit in de hoogte gebouwd. Ondanks de prima verstelmogelijkheden van stoelen en stuurwiel verlopen de eerste kilometers toch wat onwennig. Een langere proefrit is daarom aan te raden om een goed gevoel voor de "A" te krijgen. Daarna lijkt het alsof de bestuurder (m/v/) nooit anders heeft gereden en valt al snel op wat het sterkste punt van de nieuwe A-klasse is: de rijeigenschappen.

De (diesel)motor is nauwelijks hoorbaar. De enige rijgeluiden komen van de banden en het overige verkeer. Bovendien presteert de hier gereden 2-liter diesel uitstekend. Niet alleen is de krachtbron stil en snel, maar ook nog eens bijzonder zuinig. Eenmaal op kruissnelheid kan de zesde versnelling worden ingelegd (de sprintkracht is dan nog gering), waarna met groot gemak flinke afstanden worden overbrugd.

Het is echter in de stad waar de A-klasse minder in "zijn" element is. De schuldige is in dit geval de dieselmotor die vooral bij gas loslaten even inhoudt. Mede daarom verloopt de gangwissel van de eerste naar de tweede versnelling soms wat rauw en moet de bestuurder goed bij de les blijven.

Uiteraard is de handelbaarheid op smalle wegen veel beter dan die van grote auto's. Het probleem met de wegligging ligt in een ver verleden en is ook toen adequaat opgelost. Toch is merkbaar dat de nieuwe A-klasse in alle omstandigheden "rustiger" op de weg ligt. Niet alleen de rechtuitstabiliteit is verbeterd, ook in bochten blijft de auto nog beter stabiel en controleerbaar. Dat is mede te danken aan de grotere spoorbreedte en langere wielbasis.

Aan het einde van iedere proefrit bewijst de "A" waarin dit model beter is dan alle andere Mercedessen: parkeren. De auto is compact, overzichtelijk en wendbaar en neemt met een zeer bescheiden parkeervak genoegen.

Mercedes-Benz A-Klasse (2004 - 2012)

Conclusie

Mercedes-Benz heeft met de tweede generatie A-klasse het concept niet opnieuw uitgevonden, maar wel verfijnd. Het uiterlijk is scherper, de afwerking fraaier, de uitrusting completer en het weggedrag beter. Het resultaat is dat het verschil met de andere Mercedes-modellen kleiner is geworden. Ook voor de A-klasse (diesel) is 120 km/u wandeltempo. Ook de A-klasse overbrugt daarom met groot gemak enorme afstanden. Ook de A-klasse geeft de inzittenden een bevoorrecht gevoel.

Daar komt bij dat de "A" dankzij de compacte afmetingen beter handelbaar, zuiniger en uiteraard goedkoper is dan de andere Mercedes-modellen. Daarmee neemt de A-klasse nog steeds een heel eigen positie in, binnen de markt van "compacte hoge auto's". De test van de vorige A-klasse eindigde met de uitspraak "A staat voor aanrader" en dat geldt voor deze tweede generatie meer dan ooit.

plus
  • Trendzetter
  • Slim concept
  • Riante uitrusting
min
  • Kostbaar
  • Zeer slecht audiosysteem
  • Stoelen missen steun in onderrug
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!